Op zoek naar de bijeneter

April - May 2024
A 12-day adventure by Wendela Read more
Currently traveling
  • 417kilometers
  • 27kilometers
  • 16kilometers
  • 3kilometers
  • Vogelen en fietsen: waar heen te gaan?

March 16 in the Netherlands ⋅ ⛅ 11 °C

De laatste maanden groeide de wens om weer op (fiets)vakantie te gaan. Noorwegen was zo geweldig geweest, we keken daar echt met heimwee op terug. En vooral in de winter sloeg die heimwee om in een dringend verlangen naar lekker fietsen in een mooie, liefst zonnige omgeving. Ik had ook vreselijk veel behoefte gekregen aan het voelen van de zon op mijn huid. Dus in januari pakten Matthijs en ik de oriëntatie op een volgende reis weer op.

Samen deden we onderzoek naar mogelijke gravelroutes door de Zwitserse Alpen en Spaanse Pyreneeën. Eigenlijk met het nog weinig concrete plan om samen naar een van deze landen af te reizen deze zomer. Maar intussen ontstond gelijktijdig Matthijs' plan om weer een grote solofietsreis te gaan maken, naar IJsland dit keer, en dat moest eigenlijk ook in de zomer gaan plaatsvinden. En ik wilde juist liever eerder al weg. Toen we op een dag ineens vreselijke ruzie kregen, besloot ik dat ik ook een soloreis ging maken. Liefst al op korte termijn. Het werd het voorjaar, en ik ging lekker in mijn eentje.

De reis zou alsnog wel naar Zuid-Europa gaan, omdat ik natuurlijk de zon wilde voelen en niet wilde vliegen. En als ik met de trein zou gaan kon mijn fiets waarschijnlijk mee, dat hadden we eerder ook zo gedaan voor fietsvakanties in de Oostenrijkse Alpen en de Dolomieten. Naar de bergen hoefde ik nu niet zo per se. Hoewel ik het berglandschap geweldig vind, wil en kan ik mijn lijf momenteel niet tot het uiterste pushen gezien de laatste statusupdate van mijn rechterheup (die is inmiddels zichtbaar, en voelbaar, versleten). Om diezelfde reden gaat wandelen ook niet zo lekker, dus een autootje huren en wat rondcrossen zag ik ook minder zitten. Immers, dan rij je in de praktijk toch vaak van wandeling naar wandeling. Nee, het moest fietsen worden. Vervolgens ontstond het idee om de activiteit en locatie af te stemmen op een missie. Je moet ook wat te doen hebben als je alleen op vakantie gaat, nietwaar. Ik koester al lange tijd de wens om de bijeneter te zien en op de foto te krijgen. Ik had ooit al eens onderzocht waar in Europa dat beest veel voorkomt. En kennelijk nestelt hij in groten getale in het noorden van Spanje. Geweldig, ik kon het één dus waarschijnlijk combineren met het ander! Ik ging fietsend op zoek naar de bijeneter, in het voorjaar in Noord-Spanje.

Dankzij een prachtig online reisverslag van vogelgroep van het IVN Veldhoven-Eindhoven-Vessem, die in juni 2016 in Catalonië en Aragón (Spanje) waren gaan vogelen, leerde ik dat ik in de Ebrodelta en het steppengebied Los Monegros moest zijn om talloze bucketlist-vogels te spotten. De heren van de vogelwerkgroep hadden daar niet alleen "heel veel bijeneters die hier broeden" aangetroffen, maar ook de wielewaal, scharrelaar, hop, blauwe rotslijster, roodkopklauwier, klapekster en zomertortel. Een fragment: "Ondanks dat het al juni is roepen overal wielewalen, die zich goed laten zien, de kleine zwartkop zingt fanatiek, naast de orpheusspotvogel, cirlgors, zomertortel, nachtegaal. Eerder in het seizoen zijn hier ongetwijfeld veel meer soorten te vinden." Nou, dat trof, want ik zou eind april kunnen gaan! Dankzij de plaatsnamen en vrij exacte locatieaanduidingen in het verslag kon ik een route uitstippelen in Komoot. Daar noteerde ik per dag en plek welke vogels kansrijk waren. En ook wist ik nu waar ik ongeveer moest landen met de trein: Gerona.

De volgende uitdaging was er te komen met mijn fiets. Ik had al zo'n vermoeden, gebaseerd op onze wandelvakantie in de Picos de Europa, maar ik kwam er nu opnieuw achter dat de fiets dus niet zomaar mee kon in de trein naar Noord-Spanje. Kak. Wat nu? De bus nemen? Er zijn busmaatschappijen die speciale bagage als fietsen en ski's toelaten, maar aanbieder Cycletours was al volgeboekt en de Flixbus maake er zo'n gigantisch lange rit met onmogelijke overstappen van, dat dat niet echt een optie leek. Online vond ik een fietsvervoerder die binnenkort op de Wandel- en Fietsbeurs in de Jaarbeurs zou staan. Daar ging ik naartoe, dan kon ik die man eens spreken en wie weet stonden daar meer aanbieders.

Dat bleek zo te zijn. Ik vond daar uiteindelijk de firma Care4Luggage. Zij vervoeren bijvoorbeeld fietsen, duikuitrusting, skispullen, golftassen, grote muziekinstrumenten of kisten met technische apparatuur naar het hotel of vakantiehuis van vakantiegangers, sporters, festivalorganisatoren, ga zo maar door. Ideaal. Ik mailde wat over en weer met Care4Luggage, boekte de treinreis, boekte het eerste en laatste hotel waar C4L mijn fiets moest brengen en weer ophalen... En toen kon mijn vakantie beginnen!

• Voorbereidingen

April 7 in the Netherlands ⋅ ⛅ 21 °C

Oh man, wat vond ik het spannend dat mijn fiets zou worden opgehaald om alvast naar Gerona gebracht te worden.

Afgelopen weekend heb ik hem liefdevol gepoetst, de tubeless banden gevuld met sealant en er alle bikepackingtassen aan gemonteerd die ik ga gebruiken. De paklijst van de fietsvakantie naar Noorwegen heb ik er ook bij gepakt, om die fietstassen alvast te kunnen vullen met de essentials zoals een multitool, een flesje dry lube, een powerbank en een lichtgewicht hangslot. Aan het stuur hangt nu een 5 liter drybag vol fietskleding, dan heb ik die ook maar vast ter plekke. Mijn helm gaat ook mee met de fiets, die heb ik in het achtertasharnas gepropt. Het stuur moest een kwartslag worden gedraaid van vervoerder Care4Luggage, de trappers mochten gelukkig blijven zitten, en voor de zekerheid heb ik de derailleur en schijfremmen provisorisch ingepakt met schuimplastic. Bovenop de stuurtas heb ik een briefje vastgemaakt met alle adresgegevens, gewoon voor de zekerheid.

And now we wait...

• Mijn fiets is gearriveerd!

April 15 in Spain ⋅ ☁️ 25 °C

Vanmiddag mailde ik maar weer eens naar Care4Luggage. Ik was namelijk wel benieuwd hoe het ervoor stond met mijn fiets, maar ook had Hugh Rowlands van Rocacorba mij gevraagd om ze te informeren over de aankomsttijd van mijn fiets. C4L was daar tot nu toe erg vaag over geweest. Ik kon me voorstellen dat een exact tijdstip wellicht lastig was, en vroeg daarom per mail of ze misschien in elk geval de dag en een indicatie van het dagdeel konden doorgeven. Dan zou ik dat het hotel kunnen laten weten.

Even daarna werd ik gebeld door een medewerker van het vervoerbedrijf, vanuit de vrachtwagen zo te horen. De beste man zei me dat ze mijn fiets vanochtend heel vroeg hadden afgeleverd bij Rocacorba Cycling. Ze hadden daar niemand aangetroffen, dus de fiets maar gewoon op het terrein gezet. Ik was not amused. Ik had de vervoerder immers meermaals gevraagd om mij op de hoogte te brengen wanneer ze de fiets dachten te zullen afleveren, zodat ik het hotel kon informeren hierover. Ze doen op hun website prachtige beloftes over hun diensten, zoals dat je een persoonlijk aanspreekpunt krijgt waar je altijd terecht zou kunnen, en je het transport gedurende de hele route zou kunnen volgen met een Track&Trace. Maar niets daarvan, noch kreeg ik dus antwoord op die vraag. En in de algemene voorwaarden geeft Care4Luggage zelfs aan dat ze goederen niet zomaar achterlaten op de bestemming als er niemand aanwezig is: "goederen kunnen alleen worden afgeleverd op een adres waar daadwerkelijk iemand aanwezig is. Of waarvan we met zekerheid kunnen vaststellen dat de goederen veilig zijn." Dat leek me inderdaad wel een prettig idee, aangezien het een fiets van €3000 betreft. Toen ik gebeld werd vanmiddag, te horen kreeg dat ze mijn fiets onbemand hadden achtergelaten en ik antwoordde dat me dat niet lekker zat, was het antwoord van die man dat hij me dan misschien beter niet had moeten bellen. Nou ja zeg!

Ik belde daarna naar Rocacorba en Hugh kon me geruststellen. Hij had de fiets aangetroffen, er een fotootje van gemaakt en zou deze mailen. En ja hoor, daar staat 'ie. In het Spaanse zonnetje ❤️ Such a relieve. Thanks Hugh!

Vertrek

April 22 in the Netherlands ⋅ ☁️ 4 °C

Vandaag gaat het gebeuren: mijn eerste solo-tripje naar het buitenland! Spannend maar leuk, ik heb er onwijs veel zin.

De wekker stond, voor mijn doen, extreem vroeg vanochtend. Ik wilde iets na 7:30u van huis vertrekken om ruim op tijd bij alle vervoerders te arriveren. Om 9:11 uur zou de Thalys uit Amsterdam wegrijden en als ik die zou halen, móest het allemaal goedkomen. Maar, terwijl ik met mijn brakke hoofd in de badkamer stond kwam de eerste notificatie van de NS-app al binnen: de bovenleiding op het spoor tussen Utrecht en Schiphol/Amsterdam was defect, dus m'n beoogde treinreis werd gecanceld. Dat begint lekker!

Je weet niet hoe lang het duurt voordat zo'n bovenleiding dan weer gerepareerd wordt, maar gelukkig rijdt de TGV via Rotterdam, voordat 'ie de grens over gaat, dus het was ook een optie om daarheen te reizen en in Rotterdam op te stappen. Matthijs, die heel lief was mee opgestaan, wees me erop dat die alternatieve route waarschijnlijk ook nog relaxter zou zijn vanwege de altijd volle treinen naar Amsterdam, en ik ging mee in die gedachte. Maar eenmaal op Utrecht Centraal bleek dat er ook op het traject Utrecht-Rotterdam iets aan de hand was. Dit keer een kapotte trein die op het spoor stond, waardoor de volgende intercity in die richting uit zou vallen. Ik werd door een NS-medewerker gewezen op een sprinter naar de havenstad die de uitgevallen intercity zou vervangen, trof een overvol treintje aan met een kapotte deur, schoot een conducteur aan die ik vroeg of hij die deur niet even moest fixen - anders zou deze trein toch óók niet kunnen wegrijden, en besloot tenslotte weer uit die trein te stappen en terug naar de stationshal te lopen, want dit ging ook niet werken. En toen... Toen bleek dat alle stress voor niks was, want de oorspronkelijk beoogde trein van 8:09 uur zou toch gewoon toch naar Amsterdam rijden.

Lekker gewerkt NS!

FLAMINGO'S GESPOT ik herhaal FLAMINGO'S

April 22 in France ⋅ 🌬 13 °C

De meneer naast me ging ze heel lief voor me aanwijzen toen hij zag hoe dolenthousiast ik ineens werd en direct aan Matthijs ging appen dat ik die gekke roze beesten zag (waardoor ik de helft miste maar dankzij die meneer dus toch niet). Ik was natuurlijk veel te laat met het pakken van mijn camera, dus voorlopig moeten we het met dit korrelig bewijsmateriaal doen. Toch vetcool!! Zeker als je je bedenkt dat je in NL hooguit een duffe reiger langs het spoor zal zien als je uit het raam van de trein zit te starenRead more

Hoogtepunten van de heenreis

April 22 in Spain ⋅ ⛅ 10 °C

- Tussen Amsterdam en Parijs praatte ik met een superlieve dame uit Rio de Janeiro, die in haar eentje door Europa reisde. Eerst Londen, toen Amsterdam waar ze een nicht had bezocht, kennis had gemaakt met bitterballs (👍🏻👍🏻) en de gevoelstemperatuur vrieskou van de Hollandse lente (👎🏻👎🏻), en nu Frankrijk. Ze verbaasde zich hoe veilig Amsterdam was t.o.v. Rio.

- Het gemak van snel een metrokaartje kunnen kopen bij een automaat waar nauwelijks een rij staat, omdat ALLE toeristen zich uit onzekerheid in de lange rij voegen, bij de kudde van andere onzekere schapen. En de vlotte route die ik vervolgens had gekozen in het Parijse metronetwerk.

- De flamingo's waren natuurlijk een hoogtepunt, en de stugge Duitser naast me die ik mee kreeg in mijn enthousiasme.

- De zonsondergang en een bizarre wolkpartij toen de trein net de grens van Spanje was gepasseerd.

- De Ecuadoriaanse taxichauffeur waarmee ik zo'n lol had terwijl hij mij in een Prius naar Rocacorba reed. Omdat hij zo'n moeite had met Engels spreken en ik met het Spaans, en we ontzettend om elkaar moesten lachen.

- Aankomst bij Rocacorba en het warme welkom door een Zuid-Afrikaanse jongeman, die mij mijn kamer liet zien en daarna direct mijn fiets, en ik vervolgens een superschattige rode kater van een meisje dat hier werkte "kreeg", die ik wel gezellig op mijn kamer mocht als ik dat wilde. Wat 'ie ook even is geweest voordat ik hem weer buiten parkeerde.

- De hop was hier, bij Rocacorba, vanmiddag nog in de tuin aan het scharrelen, vertelde de jongen die me ontving!!! En hij liet me het filmpje zien als bewijs 🫨

Kortom: so far, zo goed!

Eerste verblijf bij Rocacorba Cycling

April 22 in Spain ⋅ ⛅ 10 °C

Vanavond verblijf ik in een schitterend hotel aan de voet van de beroemde Rocacorba-klim in de Catalaanse provincie Gerona. Helaas kon ik hier maar één nachtje terecht, anders had ik er graag nog een extra nacht aan vast geplakt. Deze 17e-eeuwse boerderij is namelijk gerestaureerd, gemoderniseerd en omgetoverd tot een schitterend hotel voor fietsers-, mountainbikers en triatleten. Ze verhuren fietsen, organiseren fietstochten en het was dan ook geen enkel probleem om mijn fiets in ontvangst te nemen van vervoerder Care4Luggage. Die vraag vonden ze heel normaal. Ze hebben ook een fietswerkplaats, wat ook handig is voor een laatste check voor vertrek. En óók hebben ze een aantrekkelijk zwembad in de tuin dat je regelmatig ziet langskomen in smaakvolle foto's en filmpjes op hun Instagramprofiel. Dus wie weet, als het morgenochtend lekker weer is, doe ik daar wel meteen even een plonsje...Read more

Goedemorgen!

April 23 in Spain ⋅ ☀️ 3 °C

Wat een perfecte plek om wakker te worden. Een oranje zon scheen door de gordijnen, ik sprong uit bed, opende het raam voor wat foto's en volgens mij zag ik de hop landen op een paaltje in de tuin...!?

Dus hup, aankleden en de tuin in met je camera! En jaaa hoor... Daar was 'ie al! De hop in levende lijve, op een hek, terwijl de mussen, boerenzwaluwen, sijsjes, nachtegaal en koekoek al heerlijk kabaal zaten te maken. Heb nú al lol van het feit dat ik dat loodzware 300mm objectief heb meegenomen!

Overigens zijn dit nu nog geen temperaturen om een duik te nemen in het zwembad. Maar wel heb ik vandaag factor 50 op de neus nodig zo te zien! Hoera!