Spain
Fabara

Een andere route naar Mequinenza

April 26 in Spain ⋅ ⛅ 9 °C

Ik zou vandaag weer ongeveer 70 kilometer moeten fietsen via een schijnbaar schitterende route die ik thuis had gepland. In de omgeving waar ik doorheen zou fietsen staat de bijeneter op plaats 4 (van 214 vogels in totaal) van meestvoorkomende vogels. Maar... ik heb dat plan veranderd. Want gisteren ging het dus opnieuw mis met de route die ik met Komoot had gepland. Althans, het eerste deel was prachtig maar het laatste deel waardeloos. Ik moest in totaal iets van 58 kilometer afleggen, waarvan de eerste 40 prima gingen, maar ik in de laatste 20 kilometer diverse keren besloot van de blauwe lijn af te wijken, wat me uiteindelijk ruim 10 kilometer extra opleverde en heel veel frustratie. Dat was natuurlijk helemaal mijn eigen schuld. Komoot stuurde me immers over wegen die ik zelf grotendeels had gekozen. Maar voor vandaag heb ik die eerder gekozen route dus alvast vanaf de start gewijzigd. Hopelijk scheelt dat dergelijke frustraties onderweg.

Komoot baseert zijn initiële advies op basis van routes die andere Komoot-gebruikers hebben gereden. En omdat ik bij het plannen voor 'graveling' had gekozen, kijkt hij bij dat advies minder naar 'tourfietsers' of wielrenners die hier waren, en meer naar mountainbikers (en natuurlijk gravelaars) en gaat 'ie dus zoveel mogelijk asfalt vermijden. Hij kiest dan vooral voor categorie "pad" (onverhard). Iets wat je normaal ook wil! In Noorwegen hebben we bijvoorbeeld het meest genoten van de offroad avonturen. Maar Spanje blijkt Noorwegen niet qua gravelpaden. Hier kom je terecht op veel technischer terrein. En die techniek noch de fiets daarvoor heb ik niet.
      Voor vandaag heb ik de hele route daarom anders gepland dan ik nog in Nederland had voorbereid. Veel meer over provinciale wegen, veel minder dwars door natuurgebieden. Jammer van de vogies, maar anders is het gewoon te zwaar voor me.

Slapen in Fabara

April 25 in Spain ⋅ ☁️ 11 °C

Oef, ik heb er weer een hele lange dag op zitten.

Mijn avond beschreven van voor naar achter (en van links naar rechts):
      Ik lig nu in een bed nog wat dingetjes op te schrijven, en heb een kop kamillethee naast me die ik heb gemaakt met een pan water op de elektrische kookplaat en een theezakje dat ik uit een eerder hotel heb meegesnaaid. Hiervoor heb ik de was opgehangen en dáár weer voor ben ik in bad gegaan. Eten heb ik ook deze avond overgeslagen, want ik lunchte pas heel laat en badderen en gebruikmaken van de wasmachine kregen sowieso voorrang.

Ik ben, na een tocht van 70 kilometer met opnieuw diverse omwegen, onmogelijke mountainbike-paden en grote frustraties over de navigatie, niet in een hotel beland maar in een soort Airbnb-achtig appartement. Ik wist niet dat Booking dat ook deed, maar dat blijkt dus. De foto's ontving ik van de beheerder/eigenaar omdat ik 3 uur later pas aankwam dan normale inchecktijd.

Verder ben ik doodmoe. Dus de rest van mijn verhaal over vandaag schrijf ik morgen wel. Het is immers vakantie 🙃

Het weerbericht van vandaag

April 26 in Spain ⋅ ☁️ 15 °C

De dag begint zonnig met wat sluierbewolking. Met een temperatuur van rond de 15 graden en 0% neerslagkans is het best aardig fietsweer, hoewel de wind met windkracht 4 uit zuid-oostelijke richting hier en daar de lol kan bederven van fietsers die naar het noord-oosten gaan. Goede zonbescherming is aan te raden, want door de koele wind voelt het minder fel aan. De Deet en de Reactine daarentegen kunnen in de tas blijven, want van hooikoorts is nauwelijks sprake en muggen zijn nog niet gelocaliseerd.Read more

Fabara, Favara de Matarranya