Sweden
Måckelmyran

Njurunda

July 3, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 22 °C

Vandaag zijn we nog op ons plekje gebleven. Het was heerlijk weer. Tijd voor een wasje 😁 en tussen de wasjes door mag ik mijn leesboek weer ter hand nemen. Ik verveel me niet. Frits gaat nog even met zijn hengel naar het water maar helaas weer geen visje 😔

In de namiddag maken we een wandeling naar de oude ijzerfabriek Galtströms bruk.
      De molen van Galtström is de oudste, grootste en laatste ijzerfabriek van Medelpad en was in bedrijf tussen de jaren 1673 en 1916. De omgeving van de molen is goed bewaard gebleven en veel van de oude molengebouwen zijn te bezoeken, zoals de roest- en hoogoven, de kapel en de bakkerij.

De molen werd in 1673 gebouwd door Magnus Blix en was de eerste ijzerfabriek in Medelpad. In 1686 bestond de molen uit twee hamers die zich bij de hoogoven bevonden en dat er 1200 scheepsponden staafijzer per jaar werden geproduceerd, wat overeenkomt met 163 ton, die naar Stockholm werden verscheept. De ijzerfabriek werd op 17 januari 1916 gesloten en de zagerij in 1919.

We willen een ijsje kopen op onze wandeling en dat ijsje moeten we halen links in het gebouw en hier komen we in een alleraardigst winkeltje.
      We wachten en wachten maar er komt niemand totdat we horen van iemand dat we ons moeten melden door op een ouderwetse bel te drukken en dan hebben we geluk.

We wandelen ons rondje af en komen weer bij de camper. Onze Duitse buren komen gezellig nog even wat drinken. We drinken een alcoholvrij biertje. Frits mag geen alcohol en de buurman ook niet. Komt dat effe goed uit 😂😂

Måckelmyran, Mackelmyran