Sweden
Robertsfors

Robertsfors

June 13, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 17 °C

Efter ett tidigt foto i morgonljuset vid 2-tiden och ytterligare några timmars sömn är det dags att ta farväl och fortsätta vår Norrländska resa.
      Fortfarande bedårande vackert förbi Nordingrå och Örnsköldsvik innan det plattar till sig in i Västerbotten förbi Umeå. Det känns som att vi alltid kört husbil, man sitter i sin fåtölj och rullar fram i lugn och ro med full överblick på alla små fjuttiga personbilar som susar förbi. Så småningom kommer vi fram till Robertfors, strax söder om Skellefteå, där vi slår läger. Ut med bord och stolar, fram med grillen och snart står nygrillad vildlax, potatis- och selleristomp, citronsås och ett gott vitt vin på bordet, Smakar utmärkt där vi sitter med utsikt över golfbanan. Lite regnstänk kyler ner den annars ljumma försommarkvällen, - samtidigt härligt att sitta under markisen och höra duggregnets försiktiga trummande.
      I morgon ska vi testa den nyöppnade (i söndags) golfbanan.
      Det ska va gott att leva!

Golfdag i Robertsfors

June 14, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 16 °C

Alla som spelat golf i Robertsfors räcker upp en hand! Nej, - jag tänkte väl det. Men nu har vi gjort det. Banan öppnade i söndags så den är väl inte riktigt i toppskick. Samtidigt rätt så mysigt, man kommer när man vill och det finns nog alltid plats. När vi kom var kansliet stängt med en lapp på dörren med "Ärende på stan, kommer kl 12".

Banan går delvis på åkermark men i huvudsak i skogen och den slukar golfbollar lika snabbt som Barbro slukar Polly. Vacker, lång och svår; - Barbro spelade också från gult med banlängden nära 5 900 meter. Grymt duktig med 35 poäng! Kolla på bilderna med exempel från några hål. Spelar man inte golf är det kanske inte lätt att förstå men att på 3 slag komma 538 meter klarar inte en normal amatör.

Efter väl uträttat arbete blir det sillunch med tillbehör som tunnbröd, Västerbottensost, öl, Jubileum och rosévin. Nu mår man bra!

I morgon siktar vi på finska gränsen!

Robertsfors, Робертсфорш, SERBF, Q1615045