Thailand
Ban Pong Pat

Dag 5: Erewan national park

January 29, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 30 °C

We besluiten scootertjes te huren om zelf onze eigen weg te kiezen om uiteindelijk de Erewan watervallen te bezoeken. Het is een tocht van in totaal bijna 70 kilometer enkele reis. Volgens de verhuurder van de scooters was dit te doen in ongeveer een uur en een kwartiertje. Het links rijden zelf valt uiteindelijk mee maar verder zijn de gebruiken op de weg ons niet echt helder. Er lijkt in Thailand maar 1 verkeersregel te zijn: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, tenzij iemand zich er als een kamikazepiloot voor gooit, dan heeft diegene voorrang.

Halverwege stoppen we voor de lunch bij een klein en verlaten wegrestaurantje. Uiterst gastvrij worden we bediend door een oud dametje, haar hond die naast onze tafel komt liggen en twee katten die op de krukken naast ons plaatsnemen.

De scootertjes halen overigens met gemak 80/90 km/u. Amber rijdt alleen wat lekkerder bij een wat lagere snelheid en iets over de helft blijkt waarom, ze heeft een lekke band. Een Thai die een lange tijd in Engeland heeft gewerkt is zo aardig om een aantal vrienden op te trommelen die ons wel even zouden helpen. Enkele minuten later komt een kleine pick-up aanrijden. Nog geen kwartier later hebben we wat te drinken ontvangen, is de band vervangen en kunnen we weer verder. Een vergoeding voor de geboden hulp werd direct afgeslagen.

Na uiteindelijk een tocht van 3 uur komen we bij het Erewan National Park aan. Hier bekijken we de Erewan watervallen, die zijn opgedeeld in totaal 7 etages. Het is een tocht van slechts 1,5 kilometer waar je uiteindelijk toch al gauw 1,5 uur over doet. De gehele tocht gaat dwars door de jungle en kronkelt met de rivier mee, de eerste paar etages zijn, ondanks dat het pad soms redelijk stijl omhoog gaat, best goed te doen. Hoe hoger je komt hoe rustiger het wordt en ook hoe uitdagender het wordt. Op sommige stukken kun je zelfs niet meer spreken van een pad dat je kan volgen en moet je zelf maar een route zien te vinden over rotsblokken en tussen de bomen door. Tussentijds uiteraard telkens op iedere etage beloond met een prachtige waterval met kristalhelder water.

Ban Pong Pat, บ้านโป่งปัด