Vietnam
Làng Ha

Ha Giang

February 26, 2020 in Vietnam ⋅ ☁️ 23 °C

Heute Morgen bin ich gegen 4 Uhr mit dem Nachtbus in Ha Giang angekommen. Ha Giang ist die nördlichste Stadt Vietnams. Hier ist auch gleichzeitig einer der ärmsten Provinzen Vietnams. Hier wird hauptsächlich Land- und Forstwirtschaft betrieben. Die Gegend wird jedoch vor allem in den letzten Jahren für den Tourismus immer interessanter für Wanderungen in den Bergen oder auch für Motorradtouren. Hier gibt es den sogenannten Ha Giang Loop. Dieser beinhaltet Serpentinenstraßen vorbei an Reisfeldern, kleinen Ortschaften, Flüssen und tollen Aussichten. Plan war eigentlich eine geführte Wanderung und /oder eine Easy Rider Tour mitzumachen. Jedoch war das Wetter alles andere als ansprechend bei meiner Ankunft. Es regnete zwar nicht, aber es war sehr bewölkt und neblig. Die Wettervorhersage für morgen und die nächsten Tage sieht sogar noch schlechter aus. Und irgendwie habe ich so keinen richtigen Elan gefunden mich für eine der hier angebotenen Touren zu begeistern. 🙈 Also bin ich heute nur ein wenig mit dem Roller umhergefahren. Zuerst ging es zum Berg Cam. Hier gibt es oben ein Café, das in einem Bus ist, der am Rand steht. Hier hat man sicherlich bei schönem Wetter einen tollen Blick auf die Stadt und auf die Berge. Leider war es halt bewölkt. Von dort aus kann man den Berg weiter nach oben laufen. Auf dem Berg befindet sich ein Fernsehmast sowie eine Pagode. Zur Pagode waren es 574 Treppenstufen. (Ja ich habe auf dem Weg nach unten mitgezählt. 😅) Die letzten Tage habe ich ganz schön viele Höhenmeter bzw. Treppenstufen hinter mich gebracht und langsam merke ich dies auch in meinem Oberschenkel. 🙈😅 Leider war der Tempel oben nichts Besonderes und die Wolken waren auch noch da. So dass es oben nicht viel zu sehen gab. 😅
    Danach ging es weiter zu einer kleinen Ortschaft, die mir empfohlen wurde. Und diese war wirklich schön. Hier stehen mit Palmenblätter bedeckte Holzhäuser auf Stelzen inmitten von Reisterrassen. Überall sieht man Leute die mit ihren Rinder die Felder bearbeiten und Hühner durch die Straßen laufen. Hier wähnt man sich wirklich im ursprünglichen Vietnam zu sein. Dies war definitiv mein heutiges Highlight. 🙃

Trajet vers Thon Tha, Ha Giang

December 1, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 19 °C

Nous commençons la journée par une visite du marché de Bac Ha, très coloré, où viennent plusieurs ethnies du Nord Est du Vietnam : Hmong fleuri, Hmong noir, Tay, etc... on y trouve du buffle au chiot, au vêtement traditionnel à la cuisine ou le coiffeur.

Beaucoup de route de montagne, pas toujours très large ou bien entretenue !

MAIS très largement compensé par les paysages embrumés ! Une succession de paysage carte postale.

Petit arrêt dans un village Tay perdu dans une petite vallée au sommet d'un col.

A notre arrivée dans la vallée de destination, le soleil remplace le brouillard et nous laisse admirer les montagnes.

Nous dormons chez Mr Cay et le cadre est magnifique : vue sur la montagne, jungles toute proche, la famille qui travaille dans les champs alentours, un accueil avec le sourire et une chambre très confortable style chalet.

Repas très copieux : buffles,soupe de crabe, soupe de poisson, Taro, végétales dont j'ignore le nom, poulet délicieux et le riz !

Nos voisins sont hollandais, et nous avons échangés quelques verres d'alcool de riz ensemble. Très bonne soirée ! Merci tuna et son mari pour ces éclats de rire !

Demain au programme : 1h de route, une petite randonnée dans les rizières et un col ! Bonne nuit !

רגעים של אושר

April 17, 2017 in Vietnam ⋅ 🌧 18 °C

מי מכם שקורא גם את הבלוג של הילה יודע שהיא בהחלט גדולה מידי בשביל ויאטנם, הכל פה מותאם למקומיים, מה שאומר שהיא צריכה להיזהר כשהיא עוברת בכל דלת בערך.
    לי זה לא קורה, אני אומנם גבוהה יחסית כאן (כן, כן, שמעתם אותי - גבוהה!) אבל אני עדיין בגובה שמתאים לכיסאות, לשולחנות, לדלתות, אז אני לא נזהרת כמעט אף פעם ולכן אני לפעמים אפילו שוכחת שהכל כאן נמוך.
    אבל אז יש רגעים כמו בתמונה שמספקים לי שעשוע בלתי פוסק ומזכירים לי שאנחנו כן קצת גבוהות מהממוצע..

Tali Shye

אנחנו?? גבוהות מהממוצע?

4/18/17Reply
    Shachar Barak

ראית מה זה? יש כאן בנים שאני יותר גבוהה מהם!

4/18/17Reply

Vegas Baby

February 13, 2020 in Vietnam ⋅ ☁️ 23 °C

Am Vorabend haben wir beschlossen, nach Hà Giang zu fahren hier geht ein Loop durch Berge und Reisterassen los. Hier beginnen langsam die Berge. Hochland kommt dann weiter im Landesinneren. Wir sind noch am überlegen, ob wir von dort aus dann noch weiter ins Hochland fahren oder zurück an die Küste in Richtung Halong Bay.
    Die Fahrt mit dem Bus dauert ca 6h und da wir eh noch mit dem JetLag zukämpfen haben, haben wir den Bus direkt um 6 Uhr gebucht. Im Hostel haben wir uns schon gewundert, warum der Bus so verhältnismäßig teuer war (25€) pro Person. Als wir dann an unserem Hostel abgeholt wurden wussten wir es. Wir waren in einem kleinen Bus mit ca 15 Backpackern, extrem bequeme Sitze, die man komplett zurück machen konnte und W-LAN an Board. Eigentlich haben wir uns auf einen stickigen alten Bus, der halb auseinander fällt eingestellt. Wir müssen bei der Währung noch etwas rein kommen was Preise etc angeht. Ich glaube gerade fallen wir noch ordentlich in Touristenfallen rein und zahlen auch für das Essen mehr als wir müssten.
    Die Fahrt hat ca. 6h gedauert, war sehr angenehm.
    Hà Giang ist sehr ruhig aber viele nette Einheimische, die dauernd Bilder mit uns machen wollten.
    Unser Hostel ist so leer, dass wir ein kostenloses Upgrade bekommen haben. Allerdings werden wir immer noch dauernd von den Leuten abgezogen.
    Am Nachmittag sind wir ein bisschen durch die Stadt geschländert und auf einen Berg hoch mit einer tollen Aussicht und einem cafè auf einem alten Bus mitten auf dem Berg.

Naar Ha Giang

May 22, 2019 in Vietnam ⋅ 🌧 27 °C

Dinsdag op woensdag nacht lagen we in de bus naar het noorden van Vietnam: de hoofdstad Hanoi. Een rit van een ruime 500 kilometer. We werden dinsdagavond om 21:00 bij het hotel opgehaald en arriveerden om 05:00 op de vroege woensdagmorgen in Hanoi. Zodra we de bus uitstapten werden we aangeschoten door een reisagent. We hadden het plan om verder naar het noorden te reizen, en deze beste man kon dit voor ons regelen. Er werd ons verteld verderop op de hoek van de straat te wachten, omdat zijn kantoor nog niet open was vanwege het vroege uur. Een paar telefoontjes later deelde hij ons mee dat er een bus was geregeld die om 09:00 vertrok. We aten wat streetfood als ontbijt en namen een ijskoffie om de dag te kunnen overleven na een zo goed als slapeloze nacht.
    Het geregelde vervoer bestond uit een luxe minivan; we hadden het vooruitzicht op een comfortabele reis. Dit idee werd echter al snel bijgesteld. Een van de twee chauffeurs van de minivan ging na 15 minuten rijden op de vuist met de bestuurder van een scooter aan de kant van de snelweg. Een uur later werd hij door de politie aangehouden nadat hij hard door rood licht was gereden. De tocht ging door bergen met scherpe bochten en over smalle wegen. De bestuurders van de bus reden als maniaken en we hadden allemaal sterk onze twijfels of we in gezonde staat onze bestemming zouden bereiken. Na 280 kilometer kwamen we toch zonder ongelukken in Ha Giang aan. Een stad in de noordelijkste provincie van Vietnam. Bekend om haar Ha Giang Loop, een route die op de scooter/motor wordt afgelegd en de mooiste route van Vietnam wordt genoemd: ons plan voor de komende dagen. We verbleven die nacht in een hostel, waar we een aantal medepassagiers uit de minivan tegenkwamen. Een Amerikaans stel en een Engelsman. De Engelsman was alleen en hij vroeg of hij zich bij ons mocht voegen om de route te rijden. Dit vonden wij geen probleem, hoe meer zielen des te meer vreugd.
    Via het hostel huurden we semi-automatische scooters. Voor de komende dagen nemen we maar een paar spullen mee in de dagrugzak, de backpack blijft achter in het hostel.

Ha Giang Loop

May 26, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Donderdagochtend begonnen we aan de Ha Giang Loop, een tocht van 4 dagen op de scooter. We kregen uitleg over de route en toen trokken we de gashendel open.
    Na 10 minuten te hebben gereden verlieten we de stad en tot onze schrik stond de politie ons daar op te wachten om ons aan te houden; hier waren we al bang voor. Ik werd aan de kant van de weg gezet, evenals Fred, onze Engelse compagnon. Ruben en Kees konden ongezien langs rijden. De agent vroeg om mijn rijbewijs en ik liet hem mijn internationale rijbewijs zien. Na deze even doorgebladerd te hebben gebaarde de agent dat ik door mocht rijden. Fred was niet in het bezit van een internationaal rijbewijs en moest omkeren en weer terug rijden. Na even gewacht te hebben probeerde hij het opnieuw en toen was de politie verdwenen en kon hij zonder problemen doorrijden.
    Na het korte oponthoud rijden we door over de in goede staat zijnde asfaltweg. We zijn in het noorden van Vietnam en de mensen zijn hier een stuk armer, wat ons duidelijk wordt wanneer we door piepkleine dorpjes rijden. We passeren houten huizen op palen. Onder de huizen staat vee en hangt kleding te drogen aan waslijnen. We rijden tussen groene rijstvelden met op de achtergrond oprijzende, groene bergen. In de rivier spelen naakte kindertjes en doen vrouwen de was.
    Naarmate de route vordert worden de bergen hoger en ruiger en verslechtert het wegdek. We ontwijken regelmatig diepe kuilen en op een gegeven moment scheuren we met grote stofwolken over onverharde modder- en zandweggetjes.
    Tijdens een korte stop stap ik de weg af op een akker waar mensen aan het werk zijn. Engels spreken ze niet, maar een glimlach begrijpen ze wel en ze poseren voor een foto. Op rijstvelden stappen ossen moeizaam door de modder om de grond te ploegen.
    Met brullende motoren gaan we bergen op, om daarna weer met een noodvaart de berg af te rollen, door haarspeldbochten manoevrerend.
    Langs de kant van de weg staan kinderen met een brede lach te zwaaien. Soms komen ze aangerend om een high five te geven. Helemaal onschuldig zijn ze echter niet allemaal: midden op de weg staan 3 kleine jongetjes die mij tegen houden. Ze geven een high five, waarna ik kleine handjes aan mijn fototoestel voel trekken, terwijl andere handjes mijn broekzak in willen. Ik geef snel gas om ze achter mij te laten. Verderop staat Ruben, hij blijkt iets te missen. Hij rijdt snel terug en na een boze blik overhandigen de jongetjes met een schuldige blik het gestolen eigendom.
    Het is een ongelooflijk mooi landschap. Wanneer we tussen bergen door rijden openen zich valleien. Langs de steile bergwanden groeit maïs; ieder stukje grond waar iets kan groeien wordt benut. In onze ogen lijkt het onmogelijk om dit te oogsten, maar de bevolking klimt langs de steile wanden met grote manden op hun rug. We zien heel veel kleine kinderen aan het werk. Ze sjouwen met grote bergen maïs of trekken koeien de berg op.

We doen 4 dagen over de rit van enkele honderden kilometers. We slapen 3 nachten in dorpjes op de route. Afgezien van de backpackers die hier komen om de route te rijden zijn hier geen touristen.
    De 2e dag rijden we samen met het Amerikaanse stel die we ontmoet hebben in de bus op weg naar Ha Giang. De 3e dag rijden we langs het meest noordelijke puntje van Vietnam: Lung Cu Flag Point. Hier staat een toren waar een enorme Vietnamese vlag wappert aan de grens van het gigantische buurland China. We zwaaien even naar de buren en gaan daarna weer verder.
    De 4e dag komen we moe, maar voldaan aan in het hostel. We mogen ons hier even opfrissen. We hebben een onbeschrijfelijk mooi stukje van Vietnam gezien. Deze ervaring is het absolute hoogtepunt van mijn reis door Vietnam. De vele indrukken en het inspannende rijden hebben wel hun tol geëist; ik ben uitgeput. De volgende bestemming zal ons gelukkig meer rust gunnen.

1. Tag: Hà Giang Loop

June 27, 2018 in Vietnam

Die Möglichkeit zu haben den Weg frei zu wählen ist eine unglaublich tolle und doch schwer Entscheidung gleichzeitig. Gerade beim Reisen sind die Webseiten und Kataloge voll mit tollen Bildern und man tendiert unter anderem aus Bequemlichkeit dann doch zum "Schema F".

Mein Tipp: Drauf losreisen und mit sich mit anderen Reisenden unterhalten!

Dank einer verrückten dreiköpfigen Motorradgang, welche wir in Ninh Binh getroffen haben, wussten wir um die "Hà Giang Loop". Trotz einer Blitzflut in der Region haben wir uns aufs Motorrad gewagt - 4 Tage auf dem Bike im nördlichsten Zipfel Vietnams!

Hanoi to HaGiang

October 15, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 20 °C

We spent the last few days preparing for and riding motorbikes from Hanoi to Ha Giang. Ha Giang is the northern most province in Vietnam.

It was fun to be in Hanoi again. We took several walks around the city and picked up our 110cc Honda Blade semi automatic motorbikes at Tigit Rentals. Augie and I used the same company and rented the same model bikes for last year's adventure. Augie said that he'd used chainsaws with larger engines than these bikes! Still, they are all that one needs on these roads. At Tigit we met a poodle chihuahua mix that is the closest thing to a demi dog I could have imagined. Way beyond cute. We also spent some time shopping for Nancy's new helmet. It is quite unique and she is very pleased as you can see in the photographs.

Our concerns about getting out of the hustle amd bustle of Hanoi were largely unfounded. It was somewhat busy, but not too bad. By one hour out we were in the countryside. By two hours out everyone got accustomed to the bikes and started to really enjoy themselves.

We stayed the first night halfway between Hanoi and Ha Giang. 170 kilometers. We were all weary when we pulled into Vu Linh Homestay. We witnessed some old world working of the land. In the evening we ate family style with three generations in the host family. Food was delicious and the rice wine flowed freely. 'Humaduum' we would exclaim as we shook hands after each and every shot of 'happy water'. We were all tipsy by the time we stumbled back to our rooms---at 8:30pm.

Second day the roads were less congested and the views got better. We dealt with a flat tire at a mechanic some 5 kilometers up the road. $1.30 to put two patches on the tube. We passed a few waterfalls and took a ferry ride on a boat piloted by an 12 year old. Video here: https://photos.app.goo.gl/c3ZBHMyRx8S3isH68

Pretty chill start to what, by all accounts, will be an incredible ride.

Steve Butler

We are so jealous of your amazing journey!!

10/19/19Reply

True North, Phong Nha & Hoi An

May 7, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Det er ved at være noget tid siden det sidste blogopslag, og puha hvor er der sket meget. Hvor skal vi starte. Fra starten? Hvorfor ikke.

Da vi kom hjem fra Ha Long Bay havde vi to fine dage (beskrevet i det tidligere opslag), hvorefter vi efter anbefaling af venner derhjemme i Danmark, fik booket os ind på en tur i det nordligste af Vietnam. En motorcykeltur med navnet True North. Turen starter Kring kl. 18 D. 21 april, hvor vi starter med vores første af mange natbusser. En 13-timers affære, hvor vi alle har hver vores seng inde i en bus. Der er lidt trangt, det er skiftevist meget koldt og varmt, men vi klager ikke. I det mindste ligger vi ned. Vi ankommer til et simpelt hostel i Ha Giang Provinsen, hvor vi får noget morgenmad, hvorefter vi skal ned at se på køretøjerne. Hidtil har vi kun erfaringer med fuldautomatiske scootere (hvilket er gået næsten uden problemer), men her ser vi på semi-automatiske motorcykler. Vi kunne enten sidde bagpå mens en lokal mand kørte dyret for os, eller selv sidde bag styret. Vi tænkte at hvis der var et sted dette skulle prøves, så var det selvfølgelig her - så vi besluttede alle at køre selv. Vi fik testet motorcyklens gear og bremser, og med kun 2-minutters erfaring kørte vi afsted på en 400 kilometer tur, sammen med 12 andre smaddersøde mennesker.

Ha Giang er i sandhed noget af det smukkeste vi hidtil har set - nogensinde. Billeder kan langt fra måle sig med oplevelsen af at køre og tænke, “Wauv hvor er her pænt!”, hvorefter man kører rundt om næste hjørne og bliver næsten slået omkuld fordi... her er der endnu smukkere. Det var som om hver kørt kilometer blev smukkere og smukkere. Oplevelsen er foreviget på billeder, men vil nok alligevel blive husket for evigt.
    På turen mødte vi mange skønne mennesker. Særligt de to Irere Colin og John, to “ældre” fyre på nogen-og-fyre, der har boet i Vietnam i henholdsvis 8 måneder og 3 år. De fortalte os en masse om Vietnamesisk kultur og historie, og så var de ellers bare herlige at drikke nogle øl med. vi mødte desuden tre svenskere. To af dem som vi har aftalt at mødes med om et år i Sverige, for at vandre Kungsleden, og en som sluttede sig til vores videre rejse i Vietnam.
    True North turen bød desuden også på vores første massageoplevelse. En oplevelse der har givet splittet meninger hos os. Er det virkelig rart at have en asiatisk pige til at gå på din ryg og hoppe på din røv? Og slå dig over hele kroppen? Nogen af os følte os dejligt afslappet bagefter - andre var ikke helt enige.

Efter True North turen og endnu en lang natbustur tilbage til Hanoi tog vi med det samme videre til Phong Nha med endnu en natbus - endnu en +10 timers tur. Phong Nha er tæt på grænsen til Laos, og rummer nogen af Vietnams mest fantastiske historier fra Vietnamkrigen (The American War, som de kalder den hernede). Phong Nha er desuden navnet på en by der har verdens største grotte. En grotte der er så stor, at den har sit eget økosystem. Der er en tropisk skov, en solfyldt strand (tæt ved en åbning), et større hav samt utallige dyr, der kun lever inde i denne grotte. Det var desværre umuligt at komme til at se dette, men vi så en “mindre grotte” der kun er 31 kilometer lang, 80 meter høj og 150 meter bred. Ordet “kæmpe” kan end ikke beskrive det. Grotten snoede sig i små sving, og man tænkte hele tiden “efter den klippeformation forude må grotte da stoppe”, men nej. Den fortsætter bare i evigheder. desværre er vores billeder derfra meget slørede og dårlige, så i må forestille jer det i stedet.

Dagen efter vi ankom til Phong Nha tog vi endnu en natbus på +10 timer til Hoi An. 3 nætter i streg med natbus - nu gider vi ikke mere. Hoi An er en skøn by. Nok en af de skønneste vi hidtil har været i. Det gamle kvarter er lukket af for biler og motorcykler for at beholde sin charme, utallige skræddere er at finde på alle gadehjørner, og vi hoppede da også selv i fællen. Alle 4 fik vi syet vores egne jakkesæt i stilarter der svinger fra 1920’ernes England - til topmoderne casino jakkesæt i rødt uld. Lidt dyrt endte det med, men kvaliteten er der heller ikke sparret på. Og så er det skræddersyet. Vores svenske ven Casper kunne heller ikke ty sig, og måtte også frem med sin pung da han så kvaliteten.
    I Hoi An mødte vi pludselig 2 piger fra vores gamle gymnasium kom gående ned af gaden imod os. Ikke 1 time gik der før vi dernæst mødte 3 drenge fra vores gamle parallelklasse. Et sjovt gensyn blev selvfølgelig til en sjov bytur.

God mad, dejlig kaffe, et lille fotogalleri, skræddersyet tøj, en tur på stranden, en bytur eller 3 og alverdens andre skønne øjeblikke senere, gik turen videre med endnu en natbus, til Dalat - men det må i læse om i næste blogopslag ;)

ulla falkesgaard

Søren Schmidt

Fedt, fedt, fedt :)

Ha Giang Loop 1

August 11, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 32 °C

Aufgrund mehrerer Empfehlungen entschieden wir kurzfristig im Bergland zu bleiben und buchten bei Tea, der Dame unseres Vertrauens, einen Nachtbus nach Ha Giang. Dort starteten wir ohne Guide und ohne Führerschein eine dreitägige Motorradtour durch das vietnamesische Bergland.
    Und es sollte sich lohnen. Trotz eines kleinen Sturzes unseres Kükens Passy wurde die Kombination aus atemberaubender Landschaft und Motorradfahren im vietnamesischen Bergland bzw Hinterland ein fürs Leben unvergessliches Erlebnis.
    Am ersten Tag mussten 150km von Ha Giang nach Van Don zurückgelegt werden.

Làng Ha, Lang Ha