Vietnam
Tỉnh Hà Giang

Here you’ll find travel reports about Tỉnh Hà Giang. Discover travel destinations in Vietnam of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

On the road in Vietnam

December 5, 2015 in Vietnam ⋅

Tussen al het vrouwengluren door is er uiteraard nog genoeg te begluren in Vietnam. Vietnam is na duizend jaar Chinese onderdrukking en, pak en beet, vijfenzeventig door de Fransen en nog eens twintig door de Amerikanen sinds 1976 pas een min of meer onafhankelijk land. In het noorden huisvesten voornamelijk minorities, die bespied worden, en in het zuiden meer de kapitalisten. Overwegend zie je overal socialistische en communistische sporen en die twee moeten zich op de evenwichtsbalk verenigen met het op Amerikaans model gestoelde zuiden. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk en er rust nog steeds een gevoelige haat, minachting van het noorden tegen het zuiden. Het sympathiseren tijdens de Amerika oorlog (Vietnam oorlog) is men nog steeds niet vergeten.

Ons plan is om het land met een kustlijn van ongeveer 3500km van noord naar zuid af te dalen. Inmiddels zijn we al aardig op weg en gaan wij, jullie onze trouwe lezers, voorzien van wat anekdotes en avonturen.

Eenmaal de grens overgestoken kiezen we ervoor om direct op de kaart rechtsaf te slaan en het afgelegen gebied ten noordoosten per motorbike te gaan doorkruisen. Wat ons direct opvalt ten opzichte van China zijn de enorme oplichtpraktijken die de Vietnamezen er op na houden ten opzichte van toeristen. Dubbel, triple overvragen is de normaalste zaak van de wereld en dat gaat gepaard met de nodige dosis theater en pathetisch gegesticuleer. Schreeuwen en intimidatie hoort daar als vanzelfsprekend ook bij. Wij laten ons niet gek maken en gaan dit gevecht graag aan. Later hierover meer. Een cultuurhistorische duiding kan gevonden worden in de duizend jaar Chinese onderdrukking: 'if you can't beat them, cheat them!' Dit is een soort ingebakken gen dat niet enkel de toeristen in de val laat lopen maar doodleuk ook het eigen volk.

De trip op de motorbike was er 1 van extreme uitersten. Van euforie door waanzinnig uitzicht gelardeerd met krankzinnige karstformaties. Tot diepe nederigheid en respect voor minorities die zwaar werk leveren in erbarmelijke omstandigheden. Onrustige gezondheid die ons in de nek blijft hijgen. Kou die we niet hadden voorzien ( gemiddeld 2500 meter hoogte) in de mist op een scooter is niet aan te raden. Heerlijke Vietnamese koffies lurken in Dong Van en de specialiteit klaargemaakt zien worden buiten aan een doorlopende weg: hond. Slapen bij twee verschillende families in hun huis en onderhandelen over motorbike voorwaarden. Waarbij we leren dat als je lastige vragen stelt waarop enigszins geagiteerd op wordt gereageerd vooral geen zaken met deze sjaggeraars te doen. De vrouwengluurder heeft tijdens deze vijfdaagse trip haar ogen rijk de kost kunnen geven.

De kou achter ons latend zijn we in bombastisch Hanoi aan onze culinaire trekken gekomen (zie hiervoor de culipost).

Via Hanoi zijn we op bezoek gegaan bij Ruben, marktplaatskoper, die eigenlijk Rudy heet in Ninh Binh. Toevallig woont Rudy met Vietnamese vriendin hier. Dat is dus een bezoekje waard. De reis naar Rudy is een treinreis van ongeveer twee uur. Met afstand de kortste reis die we tot op heden hebben gemaakt. Tegelijkertijd was het de ranzigste. De kakkerlakken liepen over de stoelen, de muren, over benen, de grond, boef d'r voet en over mijn armleuningen. Het was een smerige hel waar we ook wel van moesten bijkomen. Voor ons in ieder geval even geen trein. In plaats daarvan hebben we twee keer met super de luxe slaapbussen grote sprongen door het land gemaakt. Spik en span zijn we horizontaal door de nacht heen gehobbeld. De snelweg behoort weliswaar tot de langste ter wereld je kruipt er met een slakkentempo van gemiddeld 50 km/uur doorheen. De stoelen zijn eigenlijk bedden. Daarvan zijn er drie rijen en twee verdiepingen. Ideaal!

Een stop tussen de bussen door was Hoi An. Dit is een charmant vissersdorp waar nog authentieke koloniale architectuur te bewonderen is. Verder is dit dorp een culinair paradijs. Aldus de voorinformatie. Eenmaal aangekomen worden we ondergedompeld in de nadelen van toeristische overconsumptie. De mensen zijn niet vriendelijk. Volledig gecorrumpeerd door dollars. Niet hartelijk en enkel aan het sellen. Sellen en nog eens sellen. Inmiddels weten we daar makkelijk aan te ontsnappen. Alleen het gevoel in een volledig commercieel nepdorp te zijn beland voelt Truman show achtig aan. In Hoi An hebben we heerlijk de stilte gevonden, hebben we een stranddagje gepakt en top lokaal, cheap, cheap, cheap, gegeten. Ook hebben we hier een mooi experiment uitgevoerd. Het gevecht om een normale behandeling te krijgen en niet te worden gediscrimineerd als toerist zijn we aangegaan in het gevecht van de grenzen verkennen en rekken.

De situatie is als volgt. Volgens normaal Vietnamees gebruik licht je elke blanca op. Voor werkelijk alles. Zelfs water in supermarkten is onderhandelbaar. Zo ook op de pond naar een nabijgelegen eiland. De prijzen staan duidelijk en prominent gedrukt op een bord gespijkerd tegen een boom. Toch moet je alles uit de kast halen om die prijs te krijgen. De heenreis is het ons niet gelukt. Toerist vs vietnamees. 0 vs 1. De terugreis moest anders. Dat was het plan. Dat is het plan. Vol vastberadenheid is onze strategie uiteen gezet. Zitten. Niet blikken en of blozen. Gewoon het exacte bedrag geven. En dan kijken wat er gebeurt. De andere pontman wees ons met stom geslagen ogen direct de wal. We mochten niet mee. Nu had ik daar geen zin in en ging het dierlijke gevecht aan met welke aap zit het sterkst op de rots. De pontman werd verbaal agressief en ging aan mijn mouw sjorren. Gesticuleren en harder schreeuwen dat de wal niet was waar wij zaten. De boef keek stoïcijns voor zich uit en voelde zich duidelijk niet prettig. Ik hield voet bij stuk. Liet me niet intimideren en keek hem met mijn meest dierlijke agressie aan. De pontman liet t lopen. Gaf geen blik. Wilde uiteindelijk geeneens geld. Tot grote hilariteit van marktvrouwen aan de overzijde. Zelfs toen ik hem het geld aanbood weigerde hij het aan te nemen. Toerist vs vietnamees. 1 vs 1. Bij het verlaten van Hoi An uiteraard dezelfde uitdaging in de bus. Zelfde tactiek alleen nu vanuit rust. Dit spektakel eindigt met de boef die minutenlang keurig het juiste bedrag boven haar schouder houdt en ineens uit het niets snoept de jager het aas uit de vingers. Wederom geen contact. Enkel stilte en afstand. Toerist vs vietnamees. 2 vs 1.

Vietnam is tot nu toe een gave aaneenschakeling van diverse ontmoetingen en avonturen. Met ons gaat het uitstekend en de gezondheid zit al een tijdje mee. Inmiddels zijn we alweer verder op geschoten. Op naar de volgende anekdotes.

Voor de bovenstromers. Vietnam in en Vietnam uit voor vier weken met twee personen kost ons vermoedelijk €930,-. Een uitstekende budget prestatie. Alles gedaan. Niets gelaten. En ja de inschrijvingen voor de workshops 2017 zijn bij deze geopend.

Weltrusten trouwe lezers vanuit Phan Thiet.

רגעים של אושר

April 17, 2017 in Vietnam ⋅

מי מכם שקורא גם את הבלוג של הילה יודע שהיא בהחלט גדולה מידי בשביל ויאטנם, הכל פה מותאם למקומיים, מה שאומר שהיא צריכה להיזהר כשהיא עוברת בכל דלת בערך.
    לי זה לא קורה, אני אומנם גבוהה יחסית כאן (כן, כן, שמעתם אותי - גבוהה!) אבל אני עדיין בגובה שמתאים לכיסאות, לשולחנות, לדלתות, אז אני לא נזהרת כמעט אף פעם ולכן אני לפעמים אפילו שוכחת שהכל כאן נמוך.
    אבל אז יש רגעים כמו בתמונה שמספקים לי שעשוע בלתי פוסק ומזכירים לי שאנחנו כן קצת גבוהות מהממוצע..

Ha Giang

April 19, 2017 in Vietnam ⋅

הא ז'אנג, מחוז בצפון ויאטנם, ממש על גבול סין, נחשב אחד מהמקומות הכי יפים במדינה למרות שאין בכלל הרבה מה לעשות בו. העיקר הוא לנסוע ולהינות מהנוף - מה רע?
    הנופים באמת היו מדהימים, מעבר לשדות האורז האהובים שכבר הכרנו (אם כי הפעם במתכונת אחרת - בגלל ההבדל בטמפרטורות לאורך השנה אל מול סאפה, זכינו לראות אורז גדל ולא רק ההכנות לשתילה) יש אינסוף גבעות, הרים, וכפרים בכל המחוז.
    לקחנו סיור של שלושה ימים שבסופו של דבר היה דיי מאכזב (בעיקר כי הביקורות בtrip advisor היו מאוד מאוד טובות ואנחנו בסוף קיבלנו מדריך אחר שלא היה מאוד חברותי או ידע אנגלית כ''כ טוב), אז בעיקר נהננו מהנופים הייחודיים 🌄

בתמונה הרביעית - אירוח ביתי ב stilthouse
    בתמונה החמישית - לא רק אורז, גם dragon fruit

3. Tag: Há Giang Loop

June 29, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

3. Tag und der Popo schmerzt immer noch! Angekommen! Der nördlichste Zipfel Vietnams, danach kommt nur noch China. Interessantes Gefühl, wenn man bedenkt, dass Vietnam für 1000 Jahre zu China gehörte und danach zu Frankreich, Japan und teilweise den USA.

Im nun kommunistisch vereinten Vietnam gibt 53 Ethnische Minderheitsgruppen, welche sich vor allen durch die abgeschiedenen Bergregionen ihre Tradition, Kleidung und Kultur beibehalten konnten. Es ist ein stolzes Volk welches sich seine gewonnene Unabhängigkeit bewahren möchte - gerade bei der Kriegsgeneration und abgeschiedenen Völkern hat man das Gefühl als "Westbürger" nicht ganz so willkommen zu sein.Read more

4. Tag: Há Giang Loop

June 30, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 31 °C

Der Popo hat sich an den Schmerz gewöhnt und das Motorrad ist ordentlich schmutzig - Zeit für den Rückweg! Wir sind unglaublich glücklich, so viel echtes, ungeschminktes Vietnam gesehen zu haben.

Das Land hat unglaubliches Potenzial und trägt enorm dazu bei die stetig wachsende Weltbevölkerung zu füttern: Reis, Mais und Vietnam ist nach Brasilien der 2. größte Kaffee-Lieferant der Welt! (durch das sozialistische Bruderland DDR 1980 eingeführt).

Es scheint so als ob Vietnam ein paar Treppenstufen überspringt. Die Felder werden zum Großteil mit der Hand bestellt, Teile der Bevölkerung leben in super einfachen Hütten, aber das Smartphone ist immer dabei.....

1. Tag: Hà Giang Loop

June 27, 2018 in Vietnam ⋅

Die Möglichkeit zu haben den Weg frei zu wählen ist eine unglaublich tolle und doch schwer Entscheidung gleichzeitig. Gerade beim Reisen sind die Webseiten und Kataloge voll mit tollen Bildern und man tendiert unter anderem aus Bequemlichkeit dann doch zum "Schema F".

Mein Tipp: Drauf losreisen und mit sich mit anderen Reisenden unterhalten!

Dank einer verrückten dreiköpfigen Motorradgang, welche wir in Ninh Binh getroffen haben, wussten wir um die "Hà Giang Loop". Trotz einer Blitzflut in der Region haben wir uns aufs Motorrad gewagt - 4 Tage auf dem Bike im nördlichsten Zipfel Vietnams!

2. Tag: Hà Giang Loop

June 28, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Schon am Tag 2 hatten die Anfänger einen wunden Popo vom Motorradsattel, aber die atemberaubenden Landschaften geben einen neue Energy für den Start. Was die einen zum Spaß fahren, ist für die Menschen in der Bergregion Alltag. Alle nutzen den gleichen Weg und der ist über die Pässe ... so trifft man die ein oder andere interessante Transportmethode :-)Read more

True North, Phong Nha & Hoi An

May 7, 2018 in Vietnam ⋅

Det er ved at være noget tid siden det sidste blogopslag, og puha hvor er der sket meget. Hvor skal vi starte. Fra starten? Hvorfor ikke.

Da vi kom hjem fra Ha Long Bay havde vi to fine dage (beskrevet i det tidligere opslag), hvorefter vi efter anbefaling af venner derhjemme i Danmark, fik booket os ind på en tur i det nordligste af Vietnam. En motorcykeltur med navnet True North. Turen starter Kring kl. 18 D. 21 april, hvor vi starter med vores første af mange natbusser. En 13-timers affære, hvor vi alle har hver vores seng inde i en bus. Der er lidt trangt, det er skiftevist meget koldt og varmt, men vi klager ikke. I det mindste ligger vi ned. Vi ankommer til et simpelt hostel i Ha Giang Provinsen, hvor vi får noget morgenmad, hvorefter vi skal ned at se på køretøjerne. Hidtil har vi kun erfaringer med fuldautomatiske scootere (hvilket er gået næsten uden problemer), men her ser vi på semi-automatiske motorcykler. Vi kunne enten sidde bagpå mens en lokal mand kørte dyret for os, eller selv sidde bag styret. Vi tænkte at hvis der var et sted dette skulle prøves, så var det selvfølgelig her - så vi besluttede alle at køre selv. Vi fik testet motorcyklens gear og bremser, og med kun 2-minutters erfaring kørte vi afsted på en 400 kilometer tur, sammen med 12 andre smaddersøde mennesker.

Ha Giang er i sandhed noget af det smukkeste vi hidtil har set - nogensinde. Billeder kan langt fra måle sig med oplevelsen af at køre og tænke, “Wauv hvor er her pænt!”, hvorefter man kører rundt om næste hjørne og bliver næsten slået omkuld fordi... her er der endnu smukkere. Det var som om hver kørt kilometer blev smukkere og smukkere. Oplevelsen er foreviget på billeder, men vil nok alligevel blive husket for evigt.
    På turen mødte vi mange skønne mennesker. Særligt de to Irere Colin og John, to “ældre” fyre på nogen-og-fyre, der har boet i Vietnam i henholdsvis 8 måneder og 3 år. De fortalte os en masse om Vietnamesisk kultur og historie, og så var de ellers bare herlige at drikke nogle øl med. vi mødte desuden tre svenskere. To af dem som vi har aftalt at mødes med om et år i Sverige, for at vandre Kungsleden, og en som sluttede sig til vores videre rejse i Vietnam.
    True North turen bød desuden også på vores første massageoplevelse. En oplevelse der har givet splittet meninger hos os. Er det virkelig rart at have en asiatisk pige til at gå på din ryg og hoppe på din røv? Og slå dig over hele kroppen? Nogen af os følte os dejligt afslappet bagefter - andre var ikke helt enige.

Efter True North turen og endnu en lang natbustur tilbage til Hanoi tog vi med det samme videre til Phong Nha med endnu en natbus - endnu en +10 timers tur. Phong Nha er tæt på grænsen til Laos, og rummer nogen af Vietnams mest fantastiske historier fra Vietnamkrigen (The American War, som de kalder den hernede). Phong Nha er desuden navnet på en by der har verdens største grotte. En grotte der er så stor, at den har sit eget økosystem. Der er en tropisk skov, en solfyldt strand (tæt ved en åbning), et større hav samt utallige dyr, der kun lever inde i denne grotte. Det var desværre umuligt at komme til at se dette, men vi så en “mindre grotte” der kun er 31 kilometer lang, 80 meter høj og 150 meter bred. Ordet “kæmpe” kan end ikke beskrive det. Grotten snoede sig i små sving, og man tænkte hele tiden “efter den klippeformation forude må grotte da stoppe”, men nej. Den fortsætter bare i evigheder. desværre er vores billeder derfra meget slørede og dårlige, så i må forestille jer det i stedet.

Dagen efter vi ankom til Phong Nha tog vi endnu en natbus på +10 timer til Hoi An. 3 nætter i streg med natbus - nu gider vi ikke mere. Hoi An er en skøn by. Nok en af de skønneste vi hidtil har været i. Det gamle kvarter er lukket af for biler og motorcykler for at beholde sin charme, utallige skræddere er at finde på alle gadehjørner, og vi hoppede da også selv i fællen. Alle 4 fik vi syet vores egne jakkesæt i stilarter der svinger fra 1920’ernes England - til topmoderne casino jakkesæt i rødt uld. Lidt dyrt endte det med, men kvaliteten er der heller ikke sparret på. Og så er det skræddersyet. Vores svenske ven Casper kunne heller ikke ty sig, og måtte også frem med sin pung da han så kvaliteten.
    I Hoi An mødte vi pludselig 2 piger fra vores gamle gymnasium kom gående ned af gaden imod os. Ikke 1 time gik der før vi dernæst mødte 3 drenge fra vores gamle parallelklasse. Et sjovt gensyn blev selvfølgelig til en sjov bytur.

God mad, dejlig kaffe, et lille fotogalleri, skræddersyet tøj, en tur på stranden, en bytur eller 3 og alverdens andre skønne øjeblikke senere, gik turen videre med endnu en natbus, til Dalat - men det må i læse om i næste blogopslag ;)

Day 6 - Meo Vac Sunday market

September 23, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

We decide to head to the next big town Meo Vac, a scenic 45min drive away to visit their Sunday market. We arrive and the market is bustling with activity. They are selling very much the same things, however it seemed to us to be a lot more lively than Dong Van (but that could have been because of the time we arrived). There is an amazing eating area, sectioned off to different small stalls with their own soup broths in big well used pots on wood fire. There is the area outside with tables and chairs of big groups of people enjoying 'happy water'. An area of people selling traditional clothes and tailors with old sewing machines tailor making clothes. We really enjoy walking around this market and absorbing the surroundings. We return towards the end of the market when people are packing up and enjoy a slightly sweet yummy soup with soft chewy dumplings.Read more

Day 1- Ha Giang to Nam Dam village

September 18, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 20 °C

Today we rent a motorbike and head out of Ha Giang on what is known as the 'Great Northern Motorbike Loop'. It rained quite a lot overnight and the day is interspersed with rain and overcast clouds. Leaving Ha Giang we quickly hit small roads of varying conditions through beautiful landscapes of rice paddy fields with mountains backdrops. We make a few stops because of the rain and drive through some amazing mountain passes, through mist and clouds. We pass small villages where you can see people in beautiful ethnic clothing going about their daily life, tending fields (it's rice harvest time at the moment) transporting firewood on their motorbike or herding buffalos. We finish off the day in Nam Dam village, home to ethnic minority Dao people. We stay at a lovely simple homestay in the area and go for a small walk around this stunning area. Unfortunately photos can't capture how beautiful this part of the world is.Read more

Tỉnh Hà Giang, Tinh Ha Giang