Vietnam
Tỉnh Hà Giang

Wow! Die Wolkenstraßen über Ha Giang

November 22, 2019 in Vietnam ⋅ ☁️ 17 °C

Nächster Punkt auf unserer Vietnam-Tour: der "Ha Giang Loop" ganz im Norden des Landes.

Zugegeben, wir haben anfangs gehadert: Vor uns liegen die herausforderndsten Bergstraßen ganz Vietnams. Das Wetter ist als sehr wechselhaft angekündigt. Und wir mittendrin ohne Motorradführerschein. Wollen wir uns das wirklich antun? Wir wollen! Und diese Entscheidung erweist sich als goldrichtig.

Wir lassen unsere schweren Rucksäcke in Ha Giang zurück, leihen ein Motorrad und starten auf eigene Faust eine 4 Tages Tour durch das Karsteingebirge hoch im Norden. Unseren fahrbaren Untersatz taufen wir symbolträchtig "Hannibal" (denn der schaffts über alle Berge).

Mit Gas am Anschlag schlängeln wir uns auf schmalen Serpentinen das Hochgebirge hinauf. Dicke Busse und Laster rangeln in  Haarnadelkurven laut hupend mit uns um die Vorfahrt.

Landschaftlich präsentiert Vietnam hier oben eine Kulisse, die absolut atemberaubend ist. Es fällt unglaublich schwer, sich auf die Straße zu konzentrieren. Überall ragen kleine Berggipfel wie spitze Hütchen empor. Die Szenerie gleicht einer surrealen Märchenlandschaft, wie wir sie noch nie gesehen haben.

Die chinesische Grenze ist oftmals nur ein Katzensprung entfernt. Hier und da kann man inoffiziell ein paar Schritte hinüber wagen. Sofern die Totenkopfmarker zuvor nicht abschrecken.

Am dritten Tag umklammert aufkommender Nebel die Bergspitzen und hält sie fest im Griff. Wir düsen mit Hannibal schmale Bergstraßen direkt am felsigen Abhang entlang. Neben uns geht es hunderte Meter  steil nach unten. Das Panorama auf den schimmernden Fluss im Tal  ist fantastisch. Auch deswegen, weil es teilweise keine Straßenbegrenzungen gibt, die die Sicht versperren. Oh mein Gott, wo sind wir hier?

Tags darauf stehen wir stolz oben auf den Gipfeln und schauen weit, weit ins Land auf die Serpentinen herab. Ein paar Stunden zuvor sind wir diese noch zwischen den terrassenartigen Reisfeldern steil bergauf gejagt. Flüsse und Witterung haben Teilen der Straße zugesetzt, sodass wir Hannibal oftmals zu abenteuerlichen Offroad Aktionen treiben.

Letztlich führt er uns aber nach vier Tagen zuverlässig und vollgepumpt mit Adrenalin und Eindrücken zurück nach Ha Giang.

Der "Ha Giang Loop" ist fordernd. Er ist nervenaufreibend. Aber vor allem ist er eins: unfassbar schön. Ein Muss bei einem Vietnambesuch.

May 23, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

De komende 4 dagen staat één thema centraal; avontuur. We hebben afgesproken met Fred, een iraans-britse man die we tegen zijn gekomen op de bus. We zouden namelijk gezamenlijk ontbijten en voorbereiden op de route voor de komende 4 dagen. We gaan naar de scooter verhuur en we krijgen uitleg over te route. Ik vraag nog specifiek 'gaan we last krijgen van politie en wat moeten we dan doen'. Ik krijg 'no, no worry, no worry, no police' als antwoord. We halen onze scooters en Kees zijn motor op en schieten stuk voor stuk de weg op. En jawel hoor, nog geen vijf minuten later op de rand van de stad worden Jan-Jaap en Fred aan de kant gezet. Kees en ik doen net alsof we ze niet Kennen en rijden door. Wat later komt Jan-Jaap onze kant op met de mededeling dat Fred niet verder mocht ivm gebrek aan internationaal rijbewijs. Hier had Fred echter behoorlijk lak aan en reed alsnog door, toen de politie eenmaal weg was. We rijden een goed verharde, brede tweebaansweg af voor een kilometer of 20 voordat we in de bergen versteld staan van het uitzicht. We stoppen ongeveer elke bocht voor een foto maar beseffen al snel dat het landschap niet vast te leggen is, we blijven het toch koppig proberen. Aan het eind van de eerste dag, na ontelbaar veel haarspeldbochten te hebben overleefd, overvallen te zijn door kinderen en een gebroken rug te hebben kwamen we aan bij het eerste hostel. We kijken eerst wat rond in dit kleine plaatsje maar gaan voor gemak; de eerste zal wel goed zijn. We bestellen een paar extreem goedkope biertjes en een grote plaat met vlees en groenten voor op de bbq. Niet veel later storten we stuk voor stuk in, bedtijd.

We stappen weer vroeg op onze hengsten, we hebben weer een lange dag voor de boeg. De mensen in het noorden zijn aardig, er wordt veel gecommuniceerd door middel van een glimlach naar de toeristen. Het is hier blijkbaar nog niet heel normaal al die bleekscheten. We rijden door kleine dorpjes, soms enkel wat huizen, heen en we zien dat het grootste deel van de bevolking in dit genied zich op de landbouw stort. Echter zijn hier geen hypermoderne mega landbouwmachines, de trouwe Os of stier doet het werk nog altijd prima en raakt ook niet zonder benzine! Oké misschien wat gras maar daar is hier genoeg van in het groene noorden. De huisjes die we passeren zijn evenals de landbouwmachines ook niet heel veel groots, soms zelfs enkel wat golfplaten en een houten plank voor een deur. Ook passeren wij met enige frequentie groepjes kinderen die enthousiast hun handen uitsteken voor een high five, misschien niet altijd even veilig maar wel leuk!

De route die wij nemen gedurende deze rit is vier dagen lang en brengt ons op de 3e dag tegen de grens van China aan. We maken hier snel wat foto's want voor we het wisten kwam er een zwerm Chinese toeristen in allemaal dezelfde t-shirts en petjes op ons af. Gelukkig hadden we het uitzicht al tot ons genomen. Kees koopt nog even een XXXXXL t-shirt, wat overigens nog wat krap zit, en we springen weer op de scooters. Op dit moment zou je kunnen zeggen dat we al enige slechte wegen hebben gezien maar worden toch weer verrast door een paar grote rotsblokken midden op een onverhard weggetje. We komen in de avond aan in een stadje genaamd Yinh Minh. Tot onze verbazing spreekt er een enkeling een woord engels maar daar houdt het dan ook wel mee op. Op handen en voeten komen we eruit. We drinken een biertje, eten bij een lokaal tentje en gaan er weer vroeg in vanavond.

De laatste dag komen we volledig uitgeput, verkouden en vies aan in ons hostel. Hier waren ze zo lief om ons een warme douche te bieden en we eten een hapje op de hoek. We moeten fors aansterken want er wacht ons weer een flinke rit de komende nacht, we gaan naar Cat Ba Island, een rit van ongeveer 13 uur in totaal. We kijken er alweer naar uit!

Ik vind het heel lastig om dit verhaal te beschrijven over de rit door de bergen. De plaatjes en foto's doen de werkelijke omgeving geen eer aan. Adembenemend is te licht uitgedrukt. We zijn gedurende de rit getest op geduld, en op uithoudingsvermogen maar ook hebben wij een ervaring die wij met z'n drieën delen waar wij met ontzettend veel plezier op terug kunnen kijken, ik althans wel! Tot nu toe de absolute highlight van Vietnam, zonder twijfel!

Anyways, hi ha how,

Tot de volgende show!

Hà Giang

May 20, 2019 in Vietnam ⋅ 🌧 29 °C

Wir fuhren mitem einem Schlafbus sechs Stunden lang ganz in den Norden Vietnams, nach Ha Giang. Dort übernachteten wir auf dem hartesten Bett der Welt und mieteten einen manuellen-5-Gang -Yamaha 125 ccm. Wir tauften ihn Siuberhaar. Unser grosses Gepäck und Drohne Vrohni liessen wir im Homestay. Die nächsten vier Tage verbrachten wir auf dem "Ha Giang Loop", auf einer wunderschönen Rundfahrt. Das Fahren (und hinten drauf sitzen) war mega schön! Wir sahen viele Berge, Täler und Flüsse, die chinesische Grenze und unvorstellbar viele Mais- und Reisfelder. Die Strecke führte uns über Pässe und so auch durch den Nebel, wo wir ganz schön froren. Es war eine tolle Erfahrung und wir sind froh, dass wir den Loop unfallfrei überstanden haben. :)Read more

Ha Giang - Jour 1

October 18, 2019 in Vietnam ⋅ ☁️ 18 °C

Wahou!!!

La liberté en moto, l'air vivifiant de la montagne, le partage avec les locaux : ces 2 premiers jours ont été une réussite !

Nous avons parcouru environ 150kms et avons dormi chez l'habitant, "happy water" (alcool de riz) et échanges lors de repas en famille étaient de mise.

L'air de la montagne est frais et ça ne fait vraiment pas de mal !

1er jour en photo ici, 2eme juste après !

Op naar Ha Giang

May 21, 2019 in Vietnam ⋅ ☁️ 26 °C

Ben ik weer,

Na de avontuurlijke tochten door de grotten van Phong na Ke Bang national Park werden we met een wild busje voor ons hotel afgeleverd. Met wat noodle soep in onze maag waa het tijd voor het volgende avontuur; de slaapbus door de nacht. Normaal gesproken ben ik hier niet zo huiverig voor maar dit keer verwachte ik om een of andere reden een wilde rit. We wisten nog niet waar we hierna heen wilde gaan aangezien er online niks te vinden was over de beschikbaarheid van openbaar vervoer, maar ach we 'freestylen' het wel. Tijdens de heenrit werden we als sardientjes in een blik in de altijd weer te kleine slaapplekken geduwd. Na deze rit voelde ik mij dan ook een 9-uur-lang-geschudde-milkshake door de rijstijl van de chauffeur; 2 vrachtwagens die elkaar inhalen? Geen probleem dan haal ik wel in via de vluchtstrook met de helft van de wielen in de berm. Ik dacht dat ik wel wat gewend was maar na deze rit had ik een nieuwe standaard!

Door elkaar geschud en in elkaar gedrukt werden we zo snel als we de bus in geduwd werden er ook weer uit gegooid in Hanoi. Hier werden we direct opgewacht door een horde taxichauffeurs en reisagenten. We moesten maar een uur of 2 wachten volgens de reisagent en dan zou hij in de tussentijd wat regelen. Lang verhaal kort zaten we 3u later in een busje richting het noorden van het land. Wat we nu echter nog niet wisten is dat deze rit de meest bizarre busrit tot nu toe zou worden. Zo schreeuwde de bijrijder en reserve chauffeur van de bus het eerste uur uit de bus en sloeg hij zelfs een scooterrijder, al rijdende, op zijn hoofd! Niet veel later reden we met 75km/h over een kruispunt heen en werden we aangehouden door de politie omdat het rood licht was. Eén woord: complete waanzin. Enfin, na een rit van ongeveer 8 uur kwamen we aan op bestemming 'Ha Giang'. Hier hadden we een fijn hostel met uitzicht op de omgeving en bergen maar bovenal een goede connectie met de lokale scooterverhuur, iets dat we de komende 4 dagen nodig gaan hebben, maar daarover meer in het volgende hoofdstuk van 'Voskamp in het wild'.

Chacha,

Ruben

May 26, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Donderdagochtend begonnen we aan de Ha Giang Loop, een tocht van 4 dagen op de scooter. We kregen uitleg over de route en toen trokken we de gashendel open.
    Na 10 minuten te hebben gereden verlieten we de stad en tot onze schrik stond de politie ons daar op te wachten om ons aan te houden; hier waren we al bang voor. Ik werd aan de kant van de weg gezet, evenals Fred, onze Engelse compagnon. Ruben en Kees konden ongezien langs rijden. De agent vroeg om mijn rijbewijs en ik liet hem mijn internationale rijbewijs zien. Na deze even doorgebladerd te hebben gebaarde de agent dat ik door mocht rijden. Fred was niet in het bezit van een internationaal rijbewijs en moest omkeren en weer terug rijden. Na even gewacht te hebben probeerde hij het opnieuw en toen was de politie verdwenen en kon hij zonder problemen doorrijden.
    Na het korte oponthoud rijden we door over de in goede staat zijnde asfaltweg. We zijn in het noorden van Vietnam en de mensen zijn hier een stuk armer, wat ons duidelijk wordt wanneer we door piepkleine dorpjes rijden. We passeren houten huizen op palen. Onder de huizen staat vee en hangt kleding te drogen aan waslijnen. We rijden tussen groene rijstvelden met op de achtergrond oprijzende, groene bergen. In de rivier spelen naakte kindertjes en doen vrouwen de was.
    Naarmate de route vordert worden de bergen hoger en ruiger en verslechtert het wegdek. We ontwijken regelmatig diepe kuilen en op een gegeven moment scheuren we met grote stofwolken over onverharde modder- en zandweggetjes.
    Tijdens een korte stop stap ik de weg af op een akker waar mensen aan het werk zijn. Engels spreken ze niet, maar een glimlach begrijpen ze wel en ze poseren voor een foto. Op rijstvelden stappen ossen moeizaam door de modder om de grond te ploegen.
    Met brullende motoren gaan we bergen op, om daarna weer met een noodvaart de berg af te rollen, door haarspeldbochten manoevrerend.
    Langs de kant van de weg staan kinderen met een brede lach te zwaaien. Soms komen ze aangerend om een high five te geven. Helemaal onschuldig zijn ze echter niet allemaal: midden op de weg staan 3 kleine jongetjes die mij tegen houden. Ze geven een high five, waarna ik kleine handjes aan mijn fototoestel voel trekken, terwijl andere handjes mijn broekzak in willen. Ik geef snel gas om ze achter mij te laten. Verderop staat Ruben, hij blijkt iets te missen. Hij rijdt snel terug en na een boze blik overhandigen de jongetjes met een schuldige blik het gestolen eigendom.
    Het is een ongelooflijk mooi landschap. Wanneer we tussen bergen door rijden openen zich valleien. Langs de steile bergwanden groeit maïs; ieder stukje grond waar iets kan groeien wordt benut. In onze ogen lijkt het onmogelijk om dit te oogsten, maar de bevolking klimt langs de steile wanden met grote manden op hun rug. We zien heel veel kleine kinderen aan het werk. Ze sjouwen met grote bergen maïs of trekken koeien de berg op.

We doen 4 dagen over de rit van enkele honderden kilometers. We slapen 3 nachten in dorpjes op de route. Afgezien van de backpackers die hier komen om de route te rijden zijn hier geen touristen.
    De 2e dag rijden we samen met het Amerikaanse stel die we ontmoet hebben in de bus op weg naar Ha Giang. De 3e dag rijden we langs het meest noordelijke puntje van Vietnam: Lung Cu Flag Point. Hier staat een toren waar een enorme Vietnamese vlag wappert aan de grens van het gigantische buurland China. We zwaaien even naar de buren en gaan daarna weer verder.
    De 4e dag komen we moe, maar voldaan aan in het hostel. We mogen ons hier even opfrissen. We hebben een onbeschrijfelijk mooi stukje van Vietnam gezien. Deze ervaring is het absolute hoogtepunt van mijn reis door Vietnam. De vele indrukken en het inspannende rijden hebben wel hun tol geëist; ik ben uitgeput. De volgende bestemming zal ons gelukkig meer rust gunnen.

January 12 in Vietnam ⋅ ⛅ 16 °C

Die letzte Woche im Vietnam - wir haben mit Johanna und Jolin aus Südtirol beschlossen 3 Tage den Motorbikeloop Ha Giang zu fahren. Das war definitiv auch ein absolutes Highlight. 350 km durch die Berge im Norden von Vietnam an der Grenze zu China. Wir fuhren durch viele kleine Dörfer wo die Einheimischen leben wie vor 100 Jahren 😀 mega Landschaften und eine hammer Gruppe 😊Read more

Trajet vers Thon Tha, Ha Giang

December 1, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 19 °C

Nous commençons la journée par une visite du marché de Bac Ha, très coloré, où viennent plusieurs ethnies du Nord Est du Vietnam : Hmong fleuri, Hmong noir, Tay, etc... on y trouve du buffle au chiot, au vêtement traditionnel à la cuisine ou le coiffeur.

Beaucoup de route de montagne, pas toujours très large ou bien entretenue !

MAIS très largement compensé par les paysages embrumés ! Une succession de paysage carte postale.

Petit arrêt dans un village Tay perdu dans une petite vallée au sommet d'un col.

A notre arrivée dans la vallée de destination, le soleil remplace le brouillard et nous laisse admirer les montagnes.

Nous dormons chez Mr Cay et le cadre est magnifique : vue sur la montagne, jungles toute proche, la famille qui travaille dans les champs alentours, un accueil avec le sourire et une chambre très confortable style chalet.

Repas très copieux : buffles,soupe de crabe, soupe de poisson, Taro, végétales dont j'ignore le nom, poulet délicieux et le riz !

Nos voisins sont hollandais, et nous avons échangés quelques verres d'alcool de riz ensemble. Très bonne soirée ! Merci tuna et son mari pour ces éclats de rire !

Demain au programme : 1h de route, une petite randonnée dans les rizières et un col ! Bonne nuit !

En route vers Nam Dam

December 2, 2019 in Vietnam ⋅ ☁️ 16 °C

Nous entrons dans la région dominée par les Hmons, par la "Porte du Ciel". Une lourde porte en bois d'une épaisseur d'1.50m.

De là, la propriétaire de notre homestay nous dirige vers son village. Le chemin passe à travers les collines, traverse d'autres villages. 1h30 de ballade très agréable.
    L'accueil est très chaleureux, et le lieu est calme.

Vers Dong Van

December 3, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 7 °C

Visite d'un marché dans un petit village. On visite une coopérative de chanvre. Tant d'étapes pour créer un pan de tissu !

Nous continuons vers le Palais du roi Meo Vuong Chi Sinh, dans la vallée de Sa Phin. Un lieu chargé d'histoire des Hmong.

Nous finissons la journée à Dong Van, près du quartier historique aux maisons de terre.

Tỉnh Hà Giang, Tinh Ha Giang