ベトナム

この場所の旅行者
    • 日27

På vandretur i Sapas landsbyer 🥾

4月2日, ベトナム ⋅ ☀️ 18 °C

Vi sidder nu i bussen på vej tilbage til Hanoi, efter nogle dage Sapa regionen. Mandag (1/4) blev vi om aftenen kørt fra vores hostel til togstationen, hvor vi skulle tage nattoget til byen 'Lao Cai' i det nordvestlige Vietnam. I vores shuttlebus til stationen var også to andre danske par, som skulle med på samme trek. Det ene par, et ungt par der holdt sabbatår, skulle vi dele sovekupé med i toget. Det andet par kom ind i en vogn propfyldt med franskmænd på grupperejse, så det havde vist været en højlydt oplevelse 😂🇫🇷

Tirsdag morgen mødte vi vores guide 'Joh', som var en lokal kvinde fra en af de mange landsbyer i bjergene. Hun kendte området som sin egen baglomme, og førte os igennem stejle bjergstier, slidte grusveje og våde rismarker fyldt med vandbøfler. Vores første stop var et homestay i en lille landsby kaldet 'Y Linh Ho'. Efter at have taget en lur, satte vi os alle tre par og spillede kort. Spillet gik noget bedre for Karin end for Andreas ♦️♥️♣️♠️ Derefter var det ved at være tid til aftensmad, som var en fælles middag med os og familien som havde stedet. 'Kromutter' var virkelig en festlig dame, og hun prøvede ihærdigt at hælde risvin (Eller 'happy water', som de kaldte det) i os, men vi var alle trætte, så vi nøjedes altså med en enkelt. Heldigvis for hende var der kommet lidt øvrige gæster i løbet af aftenen, og de var noget lettere at lokke i fordærv, så der blev skrålet vietnamesiske snapseviser i den anden ende af bordet.
      Om natten skulle vi sove på nogle madrasser på gulvet på et utæt loft; heldigvis var der myggenet, så vi blev hverken ædt op af myg eller kakerlakker 🪳

Onsdag morgen stod vi op til en smuk udsigt ud over rismarkerne, hvor der lå nogle vandbøfler og slængede sig. Til morgenmad fik vi pandekager, som 'kromutter' havde tilberedt og derefter skulle vi ud og gå igen 🥞🥾

Onsdag var vejene og stierne heldigvis noget nemmere at gå på, så vi kom hurtigt frem til vores frokost-stop, som lå i en større landsby. Derfra havde vi en kort tur op til vores næste homestay, som lå i den landsby, vores guide kommer fra. Vi fik stillet vores tasker fra os og bagefter fik vi lov til at se vores guides hjem. Som tak for visittet, hjalp vi hende med at hente bambus i den nært liggende bambusskov 🎋 Vi fik desuden mødt hendes svigermor , som var landsbyens shaman. Shamanisme er åbenbart stort i Sapa-regionen, hvor shamanerne kan hjælpe med alt fra ondt i halsen til åndelig vejledning.

Om aftenen blev der serveret en lækker fællesmiddag, som vi delte med vores guide og familien der havde homestayet. Guiden og familien var i øvrigt i familie (fætter-kusiner, tror vi). Denne aften var vi alle lidt mere friske, så da vi fik tilbudt risvin, blev der ikke takket nej, og vi fik os da en håndfuld påfyldninger i løbet af aftenen 🍷🍺😉

I dag skulle vi så gå turens sidste stræk, men før vi forlod homestayet, skulle vi lige prøve nogle af deres traditionelle dragter - "desværre" var der ikke noget i Andreas' størrelse, så han slap som den eneste af os 😂 Ej, det var da en sjov oplevelse, og det var vist langt fra alle, som fik lov til det, så det var selvfølgelig også en ære at blive tilbudt ☺️ Dagens tur gik ned til en landsby, som var placeret for foden af et vandfald. Da det har været meget tørt på det seneste, var der ikke rigtig vand i vandfaldet, men vi fik da set byen, som iøvrigt er kendt for deres metalarbejde. Det er åbenbart i den by, at mange mænd lærer at lave smykker ved at smede og dekorere metal.

Alt-i-alt har det været nogle meget smukke, spændende, varme og begivenhedsrige dage i Sapa 🙏 Nu skal vi kort tilbage til Hanoi, inden vi allerede i morgen tager ud til kysten, hvor vi skal ud at sejle ⛵😁
      もっと詳しく

この場所は、次の名前で知っているかもしれません: