Donsol, Filipijnen

January 29, 2016 on the Philippines ⋅ ☁️ 26 °C

Nog een van onze bucketlist, zwemmen met een walvishaai in de Filipijnen. We gaan vanaf Manila met de nachtbus naar Donsol. Het was een behoorlijke rit waarbij we regelmatig uit onze stoel worden geslingert omdat de chauffeur doet alsof hij in een formule 1 wagen rijd ipv een bus waar je ook in hoort te slapen. We waren ook even in de war, het leek wel of ze in de Filipijnen ook links rijden ( want dat was de baan waar onze chauffeur op rijd ) maar na wat observaties is het duidelijk, naast dat onze chauffeur denkt dat hij in een formule 1 wagen rijd, is het ook gewoon een spookrijder. Maargoed, we komen veilig aan en ervaren de gastvrijheid van de Filipijnen in het guesthous was we verblijven, het valt ons op dat de mensen ontzettend aardig zijn.

Maar we zijn gekomen voor de walvishaaien, we zijn speciaal maar Donsol gegaan omdat de haaien hier niet gevoerd worden. Dit betekent wel dat het ontzettend spannend is of we ze wel gaan zien, maar we hebben geluk. We mogen 5 minuten meezwemmen met een walvishaai van wel 10 meter. Ongelovelijk indrukwekkend en soms ook wel een beetje eng, maar vooral indrukwekkend. We zijn samen met een gepensioneerd stelletje dat de hele wereld al is over gereisd. Ontzettend indrukwekkend. We komen er via hun ook achter dat de Indiers in Delhi ( herinneren jullie je de post nog van de scams op het trein station van Delhi ) al worden uitgevoerd vanaf 1970, vandaar dat ze er zo goed in zijn.