Back in Asia

January - April 2016
A 82-day adventure by Virgil and Sabrina Read more

Nederland & Bali

January 19, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Van australie gaat Sab naar nederland en vir naar indo. Alletwee naar een soort van thuisland :-p. Sab gaat haar 30ste verjaardag in nl vieren en verrast haar fam met een bezoekje! De gezichten toen Sab tevoorschijn kwam was echt onbetaalbaar. Wat een gezellige week, Sab is ingewijd in de wereld van buiten de deur ontbijtjes, pris is exper en weet precies waar je wat kunt krijgen. Ook wordt er met de meiden lekker gefeest in Amsterdam. En Sab gaat op bezoek bij Joa de kersverse baby van Laurent en Janice. Wat is het heerlijk om over de grachten te lopen en ook wel een beetje raar om op visite te zijn in je eigen stad. Vir zit lekker een weekje op bali, te genieten van het weer, vrienden en natuurlijk het indonesche eten. Na een weekje meeten we weer in Manila.

Ps. De zonsopgang in hoofddorp is ook best wel mooi he. :-D

Manila, Filipijnen

January 27, 2016 on the Philippines ⋅ ⛅ 28 °C

We zien elkaar weer in de hoofdstad van de filipijnen Manila. De stad doet ons denken aan Jakarta, maar dan met een midden amerikaans uiterlijk. De jeepneys ( het locale ov ) zijn prachtig verzierd net als de chickenbussen. En het eten bestaat voornamelijk uit varkens vlees en zelfs als je groente besteld zit er vlees in. Dit omdat het een van de weinige landen in Azie waar het grootste geloof het christendom is. Amerikaanse invloeden zijn er ook en dat blijkt dat de meeste bespeelde sport basketbal is. Op elke straat hoek wordt ook karaoke gezongen waardoor we toch zeker weten dat we in azie zijn.Read more

Donsol, Filipijnen

January 29, 2016 on the Philippines ⋅ ☁️ 26 °C

Nog een van onze bucketlist, zwemmen met een walvishaai in de Filipijnen. We gaan vanaf Manila met de nachtbus naar Donsol. Het was een behoorlijke rit waarbij we regelmatig uit onze stoel worden geslingert omdat de chauffeur doet alsof hij in een formule 1 wagen rijd ipv een bus waar je ook in hoort te slapen. We waren ook even in de war, het leek wel of ze in de Filipijnen ook links rijden ( want dat was de baan waar onze chauffeur op rijd ) maar na wat observaties is het duidelijk, naast dat onze chauffeur denkt dat hij in een formule 1 wagen rijd, is het ook gewoon een spookrijder. Maargoed, we komen veilig aan en ervaren de gastvrijheid van de Filipijnen in het guesthous was we verblijven, het valt ons op dat de mensen ontzettend aardig zijn.

Maar we zijn gekomen voor de walvishaaien, we zijn speciaal maar Donsol gegaan omdat de haaien hier niet gevoerd worden. Dit betekent wel dat het ontzettend spannend is of we ze wel gaan zien, maar we hebben geluk. We mogen 5 minuten meezwemmen met een walvishaai van wel 10 meter. Ongelovelijk indrukwekkend en soms ook wel een beetje eng, maar vooral indrukwekkend. We zijn samen met een gepensioneerd stelletje dat de hele wereld al is over gereisd. Ontzettend indrukwekkend. We komen er via hun ook achter dat de Indiers in Delhi ( herinneren jullie je de post nog van de scams op het trein station van Delhi ) al worden uitgevoerd vanaf 1970, vandaar dat ze er zo goed in zijn.

Port Barton, Filipijnen

February 1, 2016 on the Philippines ⋅ ☁️ 26 °C

Wij gaan 50 jaar terug in de tijd en gaan naar port Barton op het eiland Palawan. Een klein slaap dorpje met zandweggetjes waar de electriciteit alleen aan is tussen 6 en 12 uur in de avond. Heerlijk rustig dus zonder telefoon en internet. We doen een eilanden toer en het begint keihard te regenen. We zien niet veel van de eilanden maar we hebben wel veel lol met onze nieuwe vrienden. De volgende dag doen we een wandeling naar een waterval aangekomen kunnen we onszelf belonen met een heerlijke duik in het verse water.

De mensen in het dorp lopen niet helemaal achter, want ze weten wel wat vette schoenen zijn. Virgil zijn nikeys worden gejat voor onze bungaloo. We gaan er van uit dat het een local is geweest maar het kan natuurlijk net zo goed een gierige backpacker zijn geweest.

El Nido, Filipijnen

February 5, 2016 on the Philippines ⋅ ☁️ 26 °C

We gaan naar het noorden van Palawan en gaan met de boot langs de Bacuit Archipelado een eilandengroep.

Aangekomen pakken we onze tas uit, virgil klopt zn shirt uit om het aan te trekken en Sab ziet in haar ooghoek er iets vanaf vliegen. Het was niets minder dan een schorpioen. Daar zijn we dus goed vanaf gekomen.

Maar goed het is tijd voor de toer en we hebben mooi weer dit keer. Onze gids brengt ons langs mooie snorkel plekjes en geheime strandjes ( zij de toergids ) we waren aleen samen met nog honderden andere toeristen. Het gevoel dat het geheime is was er dus snel vanaf. Maar deze plek is toeristisch voor een goede reden, het is prachtig! We zwemmen door een grot om vervolgens op een klein strandje te belanden, met natuurlijk wit sand en helder turquose water.

Puerto Princessa, Filipijnen

February 7, 2016 on the Philippines ⋅ ☁️ 26 °C

We gaan ook nog naar de hoofdstad van het eiland Palawan. Dat eigenlijk meer een groot dorp is. We eten lekker geen Philipijns, maar belanden een bij een fastfood chinees. We wilde eigenlijk naar een ondergrondse rivier maar de zee was zo wild dat er geen boten doorheen kunnen. Dus we rijden maar wat rond en belanden op een verjaardag in een klein arm vissersdorpje. Op de verjaardag ontbreekt het niet aan gezelligheid, er is karaoke en natuurlijk 1 persoon die super dronken is.Read more

Seminyak, Indonesie

February 10, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Na de Philipijnen gaat Sab terug naar een bekende plek. Ons favoriete eiland Bali! En nog beter nieuws Chara komt ook. Wat een gezelligheid. Vir gaat naar zijn vrienden in Thailand. Beide dus wat quality time met de eigen sexe.

De eerste 2 dagen regent het. Het maakt ons een beetje zenuachtig over de rest van de maand. Maar er zit niks anders op dan onzelf te verwennen met massages, eten en pedicures.

Ubud, Indonesie

February 14, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

We vertrekken naar Ubud en daar wacht het lekkere weer op ons. Onze dagen bestaan uit zwemmen, wandelen, met de brommer op stap en yoga. We beklimmen de vulkaan Batur om de zonsopgang te zien en doen een batik cursus bij een Balinese familie. Via onze gids en leraar leren wij meer over de Balinese cultuur en leefwijze. Zo leren wij dat Balinese mannen pas willen trouwen als de vrouw al zwanger is, om er zeker van te zijn dat je wel voor een na geslacht kunt zorgen. En als je dan alleen maar meisjes krijgt, dan komt er gewoon een andere vrouw bij in de hoop dat zei wel een jongen kan baren.

We gaan ook nog langs een Balinese masseur / healer. Vir en Sab zijn er vaker naar een geweest in Changu maar nog niet in Ubud, we komen via onze homestay bij de enige echte tv dokter.. van de film eat, pray, love. Oh nee toch niet. De beste man is met pensioen en zijn zoon heeft het overgenomen. Er had al een belletje moeten gaan rinkelen toen ze per klant om 25 euro vroegen, hij op google maps te vinden was en er geen locals in de rij stonden. Maar wij wilde dit graag dus gingen wij ervoor. Zonder schaamte verteld de beste man 2 keer het zelfde verhaal, een keer aan Chara en een keer aan mij terwijl we er allebei naast stonden. Zijn grappigste uitspraak was "if you fat, you sad". Nou met deze wijze les, gaan wij weer op stap.

In het kader van niet vet worden, eten we allemaal lekkere dingen. We ontdekken raw food en met name de taartjes, cakjes en andere zoetigheid van raw food vinden wij heerlijk. Maar we genieten ook van het balinese eten en de heerlijke italiaanse pizza's.

Gili Trawangan & Gili Air, Indonesie

February 20, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 32 °C

Vanaf Ubud vertrekken we naar de Gili's om het echte eiland leven op te zoeken. Want Bali is natuurlijk een prachtig eiland, maar het is zo gegroeid dat alle dorpjes inmiddels een grote stad lijken. We komen aan op Gili Trawangan, dit staat bekend als het party Island. Op de boot komen we niet helemaal toevallig Virgil tegen, die is net aangekomen is uit Thailand.

Vir en Sab waren in 2007 ook op Gili Trawangan geweest, daar hebben ze toen een hele leuke tijd gehad. Het mooie van deze eilanden groep is dat er geen politie aanwezig is. Als je iets doet wat niet mag, wordt je van het eiland verbannen door de andere eiland bewoners. De sfeer die wij herinnerde was primitief maar heel relaxed en het snorkelen was prachtig. Maar na bijna 10 jaar komen we terug om een volgebouwd eiland met dood koraal. Toerisme is dus niet altijd goed voor een eiland. We gaan dus snel door naar Gili Air. Daar vinden wij de oude chille vibe terug die wij herinnerde en we willen gelijk niet meer weg. Virgil gaat freediven, Chaar gaat voor een intro als scuba diver en Sab gaat wat fun dives doen. We zijn dus lekker bezig tijdens het genieten en het chillen.

We hebben een luxe hotel met zwembad en we liggen voor het eerst sinds we begonnen zijn met reizen een dagje aan het zwembad. Elke avond lopen we naar de andere kant van het eiland om de zonsondergang te zien. En... elke keer als we met onze snorkels het water in gaan, komen we wel een schildpad tegen. Wat een heerlijk leven hebben wij hier!

Nusa Lembongan, Indonesie

February 25, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Tussen de Gili's en Bali ligt ook nog Nusa Penida en Nusa Lembongan. Dit eiland is minder toeristisch dan de andere delen, maar het staat bekend om het indrukwekkende zeeleven. We zien dus Manta Ray's en de prachtigste kleuren vissen en koraal omdat het water heel helder is. Het is de laatste avond dat Chaar en Sab bij elkaar zijn, want Chaar gaat terug naar Ubud en Sab gaat naar Jakarta voor haar vaders verjaardag. We pakken dus lekker uit met een etentje!Read more