australia 2017

December 2016 - May 2017
A 140-day adventure by D Read more

Melbourne

January 25, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 22 °C

Lekker dagje door de stad gewandeld. Super leuke stad met overal straatartiesten en gezelligheid. Even 50 dollar in het casino erdoorheen gejaagd in de hoop hetzelfde geluk te hebben als mijn reisgenoot Danny, die in Australië 14.000 won in een café. Helaas is dat me niet gelukt. 'S avonds op stap en wat nederlanders leren kennen waarmee we afspreken voor morgen, Australia day.Read more

Australia day

January 26, 2017 in Australia ⋅ ☁️ 18 °C

Met heel veel dutchies meeten we in St Kilda om daar met z'n alle de dag door te brengen. Wij nodigen onze oude reisgenoot Heidi en onze belgen vrienden van eerder uit om ook even langs te komen. Leuk om die nog een laatste (?) keer te zien en afscheid te nemen onder het genot van drank, mcdonalds, voetbal, zwervers, nederlandstalige kutmuziek en nog meer drank. Verder nog onze 4e reisgenoot Anouk leren kennen en afgesproken haar mee te nemen. Niet al te laat gemaakt omdat we de volgende dag Melbourne alweer uitrijden.Read more

Weg uit Melbourne

January 27, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 21 °C

Dit was een drukke dag, we moeten namelijk het roofrack nog goed bevestigen, Anouk oppikken en de twee nieuwe nog even voorzien van kampeerspullen. De man die ons het roofrack verkocht had wel een adresje om dat materiaal te kopen. Dat bleek een groothandel in ijzerwaar te zijn. Met onze onwetende touristskills weten we ze daar wel zo ver te krijgen om ons gratis die dingen mee te geven. Toevallig past de enige ringsleutel die in mijn auto zit en daarmee is het roofrack klaar om helemaal volgezet te worden. We halen snel nog even een tweedehands 'good iron box' op en hebben achterin opeens zeeën van ruimte.Read more

Start Great Ocean Road

January 28, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 19 °C

Op onze camping nog een kleine walk naar een waterval gedaan, mooi. Hierna richting Apollo Bay waar Anouk besluit uit te stappen en de bus naar Melbourne terug te nemen. Het kamperen en de heimwee was haar iets teveel.

Wij rijden door naar de 12 apostels en de London Bridge. Ongezellig druk bij de 12 apostels😖
    We rijden verder naar The Grampians waar we op een best aardige plek kamperen.

Grampians np

January 29, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 25 °C

Ritje naar de Grampians. Zieke bergen en mooie uitzichten. De gratis camping was ook weer lekker. 'S nachts wel wat kangaroos aan mn tent gesnuffeld.

Granite island

January 31, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 21 °C

We dachten even leuk pinguins te gaan spotten op Granite Island, blijkt de hele kolonie zonder rede opeens vertrokken te zijn. Wel mooie rotsen en verder een leuk dagje; gratis verse forel gekregen van wat Franse en die heelrijk gebakken op een camping van een boer. We hebben die boer eerst gebeld of we er mochten staan en kregen zo de combinatie voor het slot op het hek. De camping zag eruit als de perfecte plek voor een slechte horror. Wel fijn dat er dus ook nog wat andere mensen stonden.Read more

Weekje Adelaide

February 9, 2017 in Australia ⋅ 🌙 31 °C

Niet geheel volgens planning hebben we een week in Adelaide doorgebracht. We beginnen in een smerig hostel waar we met Mohammed op de kamer slapen. Mohammed is rare vent en staat minstens 3x per nacht op, kleed zich helemaal aan, gaat naar de wc om vervolgens de deur van onze kamer open te laten staan en met het nodige kabaal weer in slaap valt. IN het hostel wonen gewoon mensen permanent, we voelen ons niet echt op ons gemak tussen deze kansloze figuren.

Maud komt erachter dat ze niet genoeg geld heeft om tot Perth mee te gaan en besluit na een hoop getwijfel naar huis te gaan. We zetten haar op het vliegtuig en de volgende dag halen we Marloes op, die hadden we in Melbourne al gezien op Australian Day en ze wil graag naar Adelaide vliegen om met ons verder te gaan.

In de tussentijd hebben we nog twee Nederlanders, Hielke en Jasper, ontmoet die al eerder met Marloes hebben gereisd. Zij vertellen ons wat haar mindere kanten zijn. Maar we durven het wel aan. We zoeken nog wel een vierde passagier.

We zijn met Marloes, Hielke en Jasper naar de wijnstreek Barossa gegaan waar we schaamteloos over gratis wijn proeven. Ik moet ze helaas wel uitspugen om daarna nog veilig terug te kunnen rijden. Net als de echte kenners.

We hebben na de drie nachten hostel op een parkeerplaats aan het strand gewoond, je mag hier staan met self contained vehicles maar wij zetten 's nachts de tenten op en breken ze 's ochtends af om het risico laag te houden. Geen boetes gehad :)

In Adelaide is niet heel veel te beleven, een paar musea (nl weer zielig vertegenwoordigd) en wat bars. Lekker krap geparkeerd bij een ander strand in een garage waar we eigenlijk te hoog voor waren.

Het weer ging van twee dagen regen en veel wind naar 40 graden en hete wind. Toen heb ik maar een nieuw kapsel aangenomen, gratis en lekker fris.

Op de laatste dag de nieuwe travelbuddy ontmoet; Elsie uit Taiwan. Nu klaar om te gaan!

Op weg naar de uluru

February 12, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 21 °C

Heel veel kilometers over een rechte weg. Onderweg stoppen we aan de highway bij een gratis camping. We vinden hier, nadat we alles opgezet hebben, dat wat lijkt op de inhoud van iemands auto, tenten en een bot wat best veel weg heeft van een scheenbeen. Schep mee in de tent en dan slaap ik wel oké. Beetje jammer dat er 's nachts nog meerdere keren een mega grote goederentrein langs raast.

Volgende dag rijden we naar Cooper Pedy waar we op de betaalde camping de rest van de dag in het zwembad liggen. De volgende morgen met enige haast de museumtour van 10 am gehaald. Hier leren we meer over het minen naar opal en zien we hoe mensen onder de grond wonen. Best interessant allemaal! Hierna door naar de Uluru!

Uluru!

February 13, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 28 °C

We komen net optijd op de gratis camping waar we met gemak een heuvel oprijden om daar te kamperen en de zonsondergang te bekijken. Het waait hier wel hard en alles zit onder het rode zand.
    De volgende morgen staan we vroeg op om de zonsopgang te bekijken en daarna naar het NP te gaan waar we wilden beginnen met een hike bij de Olgas, 'Valley of the winds'. Bij de ingang zien we echter dat die walk al gesloten zou zijn vanwege de temperatuur. Daarom doen we een kortere hike, die was niet uitdagend en ook niet spectaculair. Hierna rijden we rond de Uluru waar we stoppen bij alle highlights. Deze zonsondergang bekijken we op de officiële sunset spot. 'S avonds rijden we naar het Ayers rock resort, net buiten het NP om daar wat boodschappen te doen en stiekem te douchen op de betaalde camping. Natuurlijk rijden we daarna gewoon verder naar de gratis camping waar we dit keer wat beter beschut staan.

De 'valley of the winds' hike bleek achteraf toch niet gesloten te zijn, het stond gewoon wat warrig omschreven. Hij gaat vanaf 11 am dicht bij de eerste lookout. We besluiten dus om die hike toch de volgende dag te gaan doen. Heerlijk begin van een spannende dag, zie volgende post.

Slechte beslissing

February 14, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 32 °C

Na de ochtendhike rijden we verder naar Alice Springs. Het plan is om een dirtroad te nemen want de auto is er geschikt voor. Aan deze dirtroad zit ook een 4x4 track door een national park richting Alice Springs. Danny wil die zeker nemen maar doet wel moeilijk over het volgooien van de auto, met 70 liter zouden we het ook allemaal wel halen. Ik twijfel hier al over en vond het de besparing van 35$ niet echt waard, wat mij betreft hadden we 'm volgetankt. Onder de druk van de groep ga ik ermee akkoord en rijden we richting het begin van de track. Aangekomen bij het bord berekenen we het verbruik. Ik wil genoeg benzine om terug te kunnen rijden voor het geval het misgaat maar Danny zag daar de noodzaak niet echt van in. We hebben toch een 4x4? Wat kan er nou misgaan? Met enige tegenzin rijdt ik de track op waar we de eerste 60km zonder problemen doen. Maar dan begint het. We komen bij een rivier waar we doorheen moeten rijden. Andere mensen is het zo te zien ook gelukt dus wij moeten het ook wel halen. We rijden erin en staan op 1/3 al vast tussen de platen van steen en de stress begint. Terug is al geen optie meer. Met moeite weten we de auto weer op 4 wielen te krijgen en we slippen richting 2/3 van de rivier. Het laatste stukje is echt diep, tot over onze knieën. We bekijken de beste plek om doorheen te crossen en met heel veel hoop en geluk knallen we erdoor. We hebben het gehaald. Na een moment van vreugde check ik de kaart en de route blijkt nog 12 keer dezelfde rivier over te steken. Kut.

We hebben niet veel keus en rijden door richting de tweede crossing in de hoop dat het daar droger is. Dat halen we niet want we komen dit keer echt vast te staan in een gat in een heuveltje. Geen bereik, de route lijkt maar maximaal een keer per maand bereden te worden en niemand weet waar we zijn. Omdat we niet veel keus hebben moet de auto dus los. We gooien de gaten onder de wielen helemaal vol stenen, slippen nog wat en hebben uiteindelijk toch genoeg grip om eruit te rijden. Ik neem dit keer de touwen in handen en besluit dat het beter is om helemaal terug te rijden. Dan nog maar een keer terug door die kutrivier. We hebben nog net genoeg benzine om in ieder geval de dirtroad weer te halen en met wat geluk redden we zelfs een tankstation. Alle overbodige energie in de auto gaat uit, geen airco, geen opladers en geen muziek. De route zou vanaf ons punt nog 35km zijn maar we weten niet wat we nog meer tegen gaan komen en dat zullen we ook nooit weten. Iedereen is het met mijn besluit eens en de stress zit er nog lekker in.

We keren, rijden terug naar de rivier en analyseren de terugweg. Dit keer gooien we alle diepe stukken helemaal vol met stenen en een houten balk die we gevonden hebben. We rijden er beetje bij beetje door. Steeds uit de auto, stenen verplaatsen en weer door. Deze keer gaan we er eigenlijk perfect doorheen. We stonden nergens vast en ik krijg er weer vertrouwen in. Het is inmiddels wel 18:30 dus het gaat binnenkort ook donker worden. We rijden het hele stuk terug naar de dirtroad en weten dat we daar niet meer vast gaan komen te zitten. Het wordt donker, we moeten uitkijken voor de koeien en paarden op de weg en omdat het allemaal nog niet goed genoeg ging zakt het roofrack ook nog deels in door al het gerammel. Ach, die blijft nog wel zitten, we hebben we andere dingen aan ons hoofd.

Rond 20:00 komen we aan op de dirtroad, de benzine is nog niet helemaal op dus we kunnen lekker door. Vanaf hier weet ik wel dat we weer veilig zijn, hier komen af en toe wel auto's. Op de heenweg was er zelfs een tegenligger.

De dirtroad is in het donker ook geen pretje, er zitten veel onverwachte kuilen en onduidelijke bochten. Nog een stukje roadwork in the middle of nowhere en hier en daar een kudde koeien. Maar rond 10:00 bereiken we de Stuart highway! Yes! Vanaf dat punt moeten we nog 30 km naar het tankstation en zelfs dat halen we nog op onze tank, niet eens de 15l emergency fuel op het dak nodig gehad. Het tankstation is al wel dicht maar voor deze domme backpackers willen ze 'm nog wel even aanzetten. Met een nodige Redbull rijdt ik door naar Alice Springs. Nog even ons leven vieren bij de macdonalds en dan gaan tevreden slapen op de betaalde camping. Wat een dag..

Vanaf nu maak ik de beslissingen en laat ik me niet meer overhalen. Als het je niet zint stap je maar lekker uit mn auto. Doei.