Satellite
Show on map
  • Day 1

    Off I go!

    June 13, 2023 in the Netherlands ⋅ ☀️ 19 °C

    De reis naar de veerboot verliep wat ingewikkelder dan ik aanvankelijk dacht. Eerst bleek de Holland Norway Lines ruzie te hebben met de Eemshaven, dus zou de boot vanaf het Duitse Emden vertrekken. Daar reed geen trein heen, dus de eerste etappe moest alvast door Duitsland gefietst worden. Maar toen bleek ook de NS moeilijk te doen, want er zouden werkzaamheden aan het spoor zijn tussen Zwolle en Groningen, dus moet ik via Leeuwarden omreizen. En tenslotte vielen er op de reisdag zelf in Utrecht allerlei treinen uit waardoor de mijne ineens van een ander spoor vertrok. Stond ik daar met een hete koffie in de ene hand, die zware fiets met de andere hand naar het juiste perron te manoeuvreren. Maar: het is gelukt. Dit vraagt gewoon wat van je flexibiliteit, that's all (zo sprak ik mezelf moed in).

    Meteen al bij vertrek uit Utrecht had ik aanspraak van een meisje dat naar haar werk in Amersfoort ging en die zeer onder de indruk was van mijn fiets, met name van de fietstassen. Zij droomde van zo'n bikepackingtrip als die ik nu ging maken. Ik vertelde uitgebreid over alle lichtgewicht gear die we speciaal voor deze reis hadden aangeschaft, en hoe kritisch we hadden moeten zijn in wat je meeneemt en wat niet. Ik liet maar even weg hoe we alles tot op de gram nauwkeurig in een Excelbestand hadden gezet en zelf ook hard bezig waren geweest met ons gewicht. Overigens wel succesvol: op de dag van vertrek gaf de weegschaal een prima getal aan voor mijn lijf, en alle bagage inclusief de kleding die ik droeg woog in totaal slechts 20,4 kilo. Dat zou ik de berg wel op krijgen.

    Ook had ik gezellige gesprekken met een jongen die ook naar Groningen zou reizen. Hij had zijn fiets tegen de mijne geparkeerd en omdat de trein zo vol was bleven we samen maar een beetje daar in het halletje hangen. Hij bleek afgelopen zaterdag (met 30 graden!) van Groningen naar Utrecht te zijn gefietst. Wat een bikkel. Verder had hij nog wat tips voor me over lekke tubeless banden repareren, en hielpen we om en om alle vertwijfelde reizigers die bij de verschillende stops instapten van hun onzekerheid af over de alternatieve route van deze trein. We moesten in Leeuwarden nog overstappen op een Arrivaboemeltje naar Groningen, en vanaf daar scheidden onze wegen weer.
    Read more