Satellite
Show on map
  • Day 3

    Het perfecte wildkampeerplekje

    June 15, 2023 in Norway ⋅ ⛅ 17 °C

    Na een paar stops hiervoor, op zoek naar de ultieme plek om de tent op te zetten, vonden we deze spot. Aan de rivier de Grimse, met een picknicktafel en met spectaculair uitzicht op het meest noordoostelijke deel van het Rondane-massief. Er zijn in het nationale park Rondane tien bergtoppen van meer dan 2.000 meter hoog, en vanaf hier kon je er vijf zien. De zon was weer tussen de wolken door gaan schijnen op de sneeuw daar in de verte en we konden er gewoon niet over uit hoe mooi dit gezicht was.

    In dit gebied zouden nog wilde rendieren leven. Matthijs wilde deze schuwe dieren dolgraag op de foto dus vanaf het moment van afstappen hadden we ogen op stokjes. Maar ook moest er gewassen worden (het water van de rivier was zo ijskoud dat mijn voeten bijna direct in een soort superpijnlijke bloedvatvernauwingskramp schoten en ik me later afvroeg hoe mensen in hemelsnaam de Wim Hofmethode aan kunnen), de tent moest worden opgezet, een waslijn voor de gewassen fietskleding geknutseld, intussen moesten de muggen en midges van ons af worden geslagen (helaas tevergeefs waardoor ik alweer helemaal onder de builen zit), er moest gekookt en gegeten worden en uiteraard moesten we duizend foto's schieten van de bergen waar we op uit keken, de gekke vogel die we hoorden fluiten en van ons briljante plekje daar in die omgeving. Not to mention het weer nabewerken van die foto's, het schrijven van het reisverslag, het installeren van minn camera buiten de tent met bewegingstrigger en oja, was er niet ook nog zoiets als nachtrust?

    Die nacht ervoer ik pas echt goed het bizarre fenomeen van de zonnewende. Niet alleen bleef het ontzettend licht tussen 12 en 4 uur 's-nachts, ook raakte mijn kompas zoals mijn vader me die ooit leerde in het kader van het zeilen helemaal in de war. De zon ging namelijk niet onder in het westen en weer op in het oosten, maar maakte een ruime driekwart om ons heen. Zo cool, dat besef dat je je op een draaiend hemellichaam bevindt rond een ster die zorgt voor al het leven.
    Read more