Medeu en Shymbulak

July 14, 2018 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 19 °C

Zaterdag sprongen we op bus 12 naar Medeu, de hoogst gelegen outdoor ijspiste ter wereld (1700m). In de winter althans, want toen wij er waren lag er geen ijs maar een karting parcours voor kinderen. Van daaruit deden we een stevige wandeling (850 trappen) en werden we beloond met een mooi uitzicht op de omringende bergen en valleien. In een cafeetje aan de ijspiste waagden we ons aan een Kazachse specialiteit: kumis. Gefermenteerde paardenmelk, wat kan daar nu slecht aan zijn? Wel… veel. Ik kan het best omschrijven als zure melk met kleine brokjes en een indringende nasmaak van barbecuerook. Bizar spul, gelukkig hebben we er een cola bij besteld om door te spoelen. De Kazachen zeggen dat je het moet leren drinken maar ik denk niet dat ik het nog vaak ga proberen.

Daarna sprongen we op de kabelbaan naar skiresort Shymbulak en nog 2 stops verder naar de top van een berg op 3200m. Alweer prachtige panorama’s hier. Terug in Almaty zochten we een restaurant met groot scherm om naar België – Engeland te kijken. “Golden Sushi” klonk lekker maar eens we neer zaten merkten we dat het eigenlijk “Golden Shisha” was. Niet echt iets voor ons. Snel gegeten daar en dan een koffiebar gevonden waar we konden genieten van een dessertje en de match. Respect voor onze Rode Duivels!