Anatori en Farewell Spit

October 16, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 14 °C

Dankzij onze online gids (NZ Frenzy) ontdekken we een onbekende parel helemaal in het noorden van het Zuidereiland. Net voorbij Pakawau draaien we een 40 km lange gravelbaan op richting Anatori. De vele kleine baaien en eilandjes onderweg zorgen voor een prachtig uitzicht. Het is lekker rustig, we komen amper 2 auto’s tegen op de hele rit. Onze gids had al voorspeld dat het “off the beaten track” zou zijn. Er valt onderweg ook vanalles te ontdekken.

Na 18km komen we aan een parking waar de Knuckle Hill track begint. Vé zou graag mee wandelen maar voelt zich nog steeds niet oké dus slaapt ze wat bij in de auto. Ik word na een uur beloond met een geweldig uitzicht over de kustlijn en de baaien en eilandjes die we daarnet met de auto gepasseerd zijn.

Verder richting Anatori wordt het alleen maar mooier. We zien zachte groene heuvels vol paarden en schapen. Hoge rotsen die overwoekerd zijn met palmbomen en varens alsof we in de jungle zitten. Witte begroeide zandduinen die ons doen denken aan de bulten van de kamelen uit Mongolië. En uiteindelijk een lang uitgestrekt verlaten strand met op het einde de imposante Anatori klif waar we kunnen kamperen.

Op de weg terug stoppen aan Paturau beach. Hier liggen fotogenieke rotsen van kalksteen die lijken op gigantische chocoladecookies. We blijven ondertussen alert voor de 2e slipper van Vé die we gisteren ergens verloren zijn. We vinden die uiteindelijk in goeie staat terug aan de eerste stop die we gemaakt hadden.

Wat verderop ligt Farewell Spit, een lang smal stuk strand dat zich in de oceaan uitstrekt. In het Farewell Café drinken we een lekkere soep op het terras en daarna doen we een stevige strandwandeling. Volgens onze gids zo’n anderhalf uur maar we hebben blijkbaar een langere route genomen want we doen er meer dan 3 uur over. Het witte strand en het zicht op de oceaan zijn wel prachtig. Als je het water wegdenkt, zou je je in de Sahara wanen.

We vinden een camping op slechts 5 minuten daar vandaan, Farewell Gardens. De hond Floss en de kat Bro verwelkomen ons direct. Vé is uiteraard blij als Bro ’s morgens op bed springt om haar te wekken.

Tijd voor een filmpje: https://photos.app.goo.gl/XK9ZqVRb6Ei94UPaA