Het einde van de wereld

November 22, 2018 in Argentina ⋅ ⛅ 9 °C

Op de luchthaven kijken we op de infoschermen om te zien waar we moeten inchecken. Ik zie bij onze vlucht Rio Grande als bestemming staan. Hmm, we gingen toch naar Ushuaia? Of zou de luchthaven zo heten? Ik zoek het even op via Google. Rio Grande blijkt de 2e grootste stad in Vuurland te zijn, op 200km van Ushuaia. Lap… ik weet niet hoe ik het gedaan heb maar ik heb dus een verkeerde vlucht geboekt. Geen paniek, we zijn ruim op tijd op de luchthaven en kunnen aan de balie onze vlucht omboeken. Dat kost ons uiteraard wat extra geld maar aangezien ons hotel in Ushuaia al geboekt is, is dit de gemakkelijkste oplossing.

Na 3 uur vliegen, met een mooie zonsopgang en een klein beetje slaap, zien we de indrukwekkende besneeuwde pieken van Vuurland verschijnen. Wat verder zien we Ushuaia liggen, een stad met 10000 inwoners. De zuidelijkste stad ter wereld, “el fin del mundo”. Onze taxichauffeur zegt dat we geluk hebben met het weer, want de zon zou hier niet zo vaak schijnen. Het is zo’n 13 graden en licht bewolkt. Er is vrij veel wind als je niet beschut bent door gebouwen, maar in de stad is het oké. Alleszins beter dan dat wij verwacht hadden!

Na een ontbijt bij Tante Sara, een gezellige bakkerij in het centrum, wandelen we enkele straten naar beneden waardoor we aan het water uitkomen. Dit is het Beagle kanaal, genoemd naar de boot van Charles Darwin die dit gebied ontdekte. Een paar honderd meter verder ligt de haven, waar bijna elke dag cruiseschepen aanmeren om toeristen naar Antarctica te brengen.

De sfeer in Argentinië bevalt ons. Zowel in Buenos Aires als hier in Ushuaia. Alles op het gemak, dat is duidelijk. De kassierster in de supermarkt die even tijd neemt om een vaste klant te kussen, in plaats van snel snel alle producten voorbij de scanner te jagen. De winkels die bijna allemaal sluiten tussen 14u en 16u. Het leven begint ook later, als je om 8u gaat ontbijten zit je praktisch alleen. En sommige ontbijtzaken zijn dan zelfs nog niet open.

In België korten we “goeiemorgen ” meestal af als “morgen”. Het goede laten we dus weg. Hier in Argentinië vervangen ze “buenos dias” door “buenos” en houden ze het positieve deel over. Het is slechts een detail, maar voor mij een typisch voorbeeld van het verschil in mentaliteit.

Een eerste uitstap brengt ons naar de Martial gletsjer, op 3km van het centrum van Ushuaia. Na een uur komen we aan enkele cafés en van daaruit is het nog een halfuur verder klimmen tot we een mooi zicht krijgen op de besneeuwde bergen langs de ene kant en het Beagle kanaal langs de andere kant.

De dag erop wandelen we naar Laguna Esmeralda. Eerst een stukje door een bos en daarna komen we in een open vlakte terecht met mooi uitzicht op de bergen, die ons langs alle kanten omsingelen. Even verderop houden we halt halverwege een stevige klim, ideaal om wat te eten en te drinken. Wanneer we terug vertrekken komen er veel wolken op en het laatste halfuur naar de lagune valt er ook wat regen. Jammer, want nu zien we de mooie turquoise kleur van het water niet echt. We zijn nog geen 5 minuten ver op de terugweg als de zon plots weer tevoorschijn komt. We maken rechtsomkeert en kunnen nu wel genieten van de veel fellere kleur van het water. De rest van de wandeling schijnt de zon en slenteren we op ons gemakje terug.