Puerto Varas en Pucón

January 16, 2019 in Chile ⋅ ⛅ 15 °C

In Puerto Varas kiezen we Hostal Rincon Aleman als uitvalsbasis. De grootouders van de eigenaar waren Duitsers, vandaar de naam. In de hele stad zijn er trouwens veel Duitse invloeden te zien. Van Duits bier tot kuchen (een soort cake) en de typische huizenstijl. Rond 1848 vluchtten velen voor de revoluties in Duitsland en trokken ze naar Chili. Sindsdien zijn de invloeden van beide culturen op elkaar duidelijk te zien in verschillende regio’s in Chili.

Terwijl we door de stad wandelen ontdekken we toevallig een Belgische chocoladewinkel. Daar moeten we natuurlijk eens binnen! We kopen er lekkere pralines en ook speculoos die in de chocolade gedopt is. Lang geleden dat we dat gegeten hebben, heerlijk! Daarna zetten we ons even op het strand. Geen echt zandstrand zoals bij ons, eerder grof zand met kiezelstenen. Wel een heel mooi uitzicht: in de verte zien we vulkaan Osorno en vulkaan Llanquihue door de wolken priemen.

Het is hier ook lekker warm, zo’n 22 graden. Voor de eerste keer sinds lang kunnen we de hele dag in t-shirt en korte broek rondlopen en normaal gezien zal het alleen maar warmer worden als we verder naar het Noorden gaan.

Het wordt tijd om naar Pucón te trekken waar ik overmorgen deelneem aan een trailrun van 25km. Wanneer we uit de bus stappen worden we overvallen door de hitte. 33 graden, dat kan al tellen. Na een wandeling van 15 minuten komen we volledig bezweet toe aan ons hostel, Aldea de Pucon. We droppen ons gerief en wandelen naar het toeristisch centrum om te vragen hoe we naar het Centro de Ski kunnen geraken. Daar start de trailrun maar er is geen openbaar vervoer ernaartoe. Een taxi of liften blijken de enige opties te zijn.

De stad oogt heel relaxed maar is ook super toeristisch. Je kan hier de Villarica vulkaan beklimmen, raften, termas bezoeken, aan het strand liggen,… De hoofdstraat bestaat dan ook hoofdzakelijk uit toeristische bureau’s, afgewisseld met vele restaurants en bars.

We zetten ons op een terrasje en spreken af met Charlotte en Dennis, het Engels-Duitse koppel waarmee we in Mongolië rondreisden. Zij zijn ook in Chili terecht gekomen na tussenstops in Japan, Hong Kong, Borneo en Costa Rica. Een heel andere route dan ons, dus we kunnen veel reisverhalen uitwisselen.
    Zij willen de resterende maand van hun reis doorbrengen in Patagonië, maar willen eerst wat uitrusten in Pucón. Dennis heeft namelijk al 2 weken lang koorts. Daarom zijn ze hier naar het ziekenhuis geweest om bloed te prikken en te kijken wat er scheelt. Een vriendin van hen dacht dat het misschien malaria zou kunnen zijn aangezien ze in de tropen geweest zijn. Dat zou natuurlijk slecht nieuws zijn. Maar Dennis, die zelf dokter is, zegt dat zijn symptomen toch wat verschillen en denkt dat het iets anders is.

De dag erop wandelen we naar het Gran Hotel de Pucón. Daar mag ik mijn starterspakket voor de trail afhalen. Naast mijn startnummer krijg ik een “goody bag” met een fluoroze t-shirt met lange mouwen en een ontharingspakket. Vreemde cadeaus, de trail is dit jaar precies vooral op vrouwen gericht. Daarna geeft de organisator nog wat uitleg over het parcours en de bevoorradingsposten zodat we goed weten waar we aan beginnen morgen.

’s Avonds spreken we terug met Charlotte en Dennis af. We gaan samen eten in Ecole, een vegetarisch restaurant waar het eten top is. Dennis beweert dat het vandaag wat beter gaat met zijn koorts. Hopelijk gaat het de goeie richting uit.