La Paz

March 24, 2019 in Bolivia ⋅ ☀️ 16 °C

Vanuit Santa Cruz vliegen we naar de hoofdstad La Paz. De vlucht verloopt weer heel vlot en een uur later landen we in El Alto. Dit is de zusterstad van La Paz die op 4100 meter ligt. Het schijnt niet de veiligste stad te zijn dus we nemen direct een taxi naar ons hotel in La Paz. We dalen zo’n 400 meter langs steile straatjes en zien op de achtergrond duizenden lichtjes van de hoofdstad. Overdag moet het hier een mooi uitzicht zijn.

De volgende dag verkennen we de omgeving. Ons hotel ligt in Sagárnaga en dat blijkt een goed gelegen straat te zijn. Het trottoir is overladen met kraampjes met elk hun specifieke producten. Fruit, groenten, vis, vlees, bloemen, toiletartikelen, auto-onderdelen, gereedschap,… Alles is hier te vinden. Het gaat hier ook ferm bergop en bergaf, we voelen elke inspanning direct aan onze adem.

Enkele blokken verder lopen we langs de bizarre “witches market”, de heksenmarkt. Hier zitten enkele Yatiri (sjamanen) op straat die je toekomst voorspellen door cocabladeren te lezen. Anderen verkopen foetussen van llama’s, gedroogde kikkers en slangen die geluk zouden brengen of je vruchtbaarheid verhogen.
    Later brengen we nog een bezoekje aan het cocamuseum en enkele van de vele “plazas” en parken in de stad.

Het verkeer in La Paz is erg chaotisch en de stank van de uitlaatgassen is niet te harden. Deze stad moet een gigantische uitstoot veroorzaken. En als je dan ziet hoe vele moeders met kleine kinderen langs de straat zitten om fruit of gelatine te verkopen, dan vraag je je af hoe gezond men hier kan opgroeien… Wij zouden hier alleszins niet willen leven.

In groot contrast daarmee staat de Teleferico. Doorheen de stad zijn meerdere lijnen van kabelbanen opgezet zodat mensen snel de steile straten omhoog en omlaag kunnen. De karretjes zien er erg modern uit, dit systeem kan nog maar een jaar of 5 oud zijn. Het is supereenvoudig en snel in gebruik. Voor amper 3 boliviano’s kan je al een ritje maken en je krijgt er een prachtig uitzicht over de stad bij.