Cusco

April 7, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Na een busrit van 12 uur komen we aan in Cusco. Eventjes uitrusten in ons hotel en dan gaan we op verkenning. We passeren enkele gezellig pleintjes met banken en fonteintjes en even later staan we op Plaza das Armas, het centrale plein. Ik vind het direct het mooiste stadsplein dat ik ooit gezien heb.

De kasseien straten rond het plein zijn breed en autovrij, wat een groot ruimtegevoel geeft. In het midden staat een fontein met een standbeeld en een hele hoop bankjes waar honderden locals en toeristen uitrusten en rond kijken. De 2 grootste blikvangers zijn de imposante kathedraal en een andere kerk met prachtige decoratie in de stenen voorgevel. De andere gebouwen rond het plein zijn opgetrokken in oude koloniale stijl met vele galerijen en mooie houten balkonnetjes. De meeste zijn restaurants en bars van waar je het hele plein kan overschouwen.

Cusco is wel enorm toeristisch. Logisch ook, met al die bezienswaardigheden in de buurt. Om de 2 minuten wordt je aangesproken voor een massage, lunch, zonnebril of om je schoenen te laten poetsen.

Een paar honderd meter voorbij het plein bereiken we een smal straatje waarvan de muren volledig opgebouwd zijn uit grote, perfect op elkaar passende stenen. Het werk van de Inca’s, die meesters waren in architectuur. Elke steen weegt meerdere tonnen, en toch kan je geen tandenstoker tussen de voegen krijgen. Ze gebruikten trouwens geen cement in die tijd. De stenen rusten puur op elkaar.

De volgende dagen genieten we van de cultuur, architectuur en gastronomie in de stad. We boeken ook enkele tours rond de stad, naar de heilige vallei van de Inca’s en natuurlijk naar Machu Picchu.