The Great Wall

September 7, 2015 in China ⋅ 🌙 21 °C

De chinese muur bezichtigen, maar geen mensenmassa's? Dan maar een stuk off the beaten track. Twee lokale bussen, een gemiste halte, 3,5 uur verder en € 1,50 per persoon lichter, komen we aan in het dorpje Zhuangdaokou. De slogan van vandaag blijkt te zijn: het gaat niet om de bestemming maar om de reis.
    Vanaf het dorpje loopt een wandelroute (40 minuten) naar de muur. De muur heeft hier nog een origineel en een gerestaureerd deel. Het originele deel is grotendeels overwoekerd en is op sommige stukjes nog geen meter breed. Wij lopen over de muur via diverse wachttorens en vestingen naar een naastliggend dorp. Met een temperatuur van 28•, een brandend zonnetje en hellingen van 40• als afwisseling op de vele trappen is het een behoorlijke uitdaging. Maar wat is het toch een bijzonder bouwwerk. Niet omdat de muur zo hoog of mooi is, maar omdat zo ver het oog rijkt de muur over de bergtoppen door loopt. Na wederom ruim 3 uur terug met de bus en de metro liggen we er aardig af. Pizza-tje erin als afsluiter ;)