Reservedag Songpan

October 20, 2015 in China ⋅ ⛅ 20 °C

Aangezien we een dag eerder zijn teruggekeerd en de bustickets voor 21 oktober zijn gekocht, hebben een dag over. Deze dag kunnen we goed gebruiken om bij te komen. We ontbijten gezond en besluiten het dorpje in te wandelen. Dit blijkt zeer de moeite waard. Het is een oud ommuurd stadje met zijn oorsprong als knooppunt op de Tea Horse Trade route. We drinken samen met de gokkende, oh nee, dat is verboden, spelletjes spelende locals een kopje thee in een theehuis aan de rivier. Naast de hoofdstraat van de noord- naar de zuidpoort, wordt er een geheel nieuw deel ontwikkeld. Dit dorp - niet meer dan een stipje op de kaart 7,5 uur rijden van Chengdu - kan zomaar een echte attractie worden. Toch is het ook een kijkje in de keuken van een plattelandsdorp in China. Mensen zijn oprecht verrast om een rondogige blanke te zien, wat grappige scènes oplevert. Ook zien we de nuchtere houding ten opzichte van dieren en het eten van vlees. De omstandigheden op het openluchtabattoir laten we maar even in het midden, maar alleen de vleeshandel is iets wat bij ons 100 jaar geleden al niet meer kon. Na het rondschuifelen en gniffelen om de wederom bijzonder borden en vertalingen gaan we op zoek naar een restaurant voor diner. Engels is wederom schaars, maar een restaurant heeft alle gerechten levensgroot op de muur afgebeeld; altijd een goed teken ;) Maar ook hier - zoals overal in deze omgeving na zonsondergang - moet je ook binnen je jas aan. Gelukkig heeft onze kamer een elektrisch deken :)Read more