Tumu Tumu Toobing

March 12, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 28 °C

Onder het kleine plattelands dorpje Waitamo ligt een stelsel aan grotten. Deze grotten zijn bijzonder want ze zitten vol met "glowworms" -wat eigenlijk maden zijn. Ze gloeien doordat ze hun eigen afval in hun staart verbranden. Klinkt toch minder aantrekkelijk, maar zeker niet minder mooi. De beste manier om dit te ervaren is door black-water rafting. In ons geval met banden door de grotten heen. Volledig ingepakt met helm, tweedelig wetsuit en laarzen klimmen, kruipen, waden, zwemmen en uiteindelijk tuben we ons een weg door het gangenstelsel. Het water is koud (10 graden) maar de route is vrij intensief. Wanneer we de optie krijgen om door een kleine tunnel te kruipen doen we dit meteen. De rest van de groep puft rustig uit terwijl wij ons door de stenen worstelen. We krijgen een warme sinaslimonade en choccy (lees: chocolade) als snack waarna we op ons bandje onder de glowworms door drijven. Michelle heeft een droomvlucht flashback. Wat een toffe belevenis!
    Na een hete douche rijden we door Hobbitland (echt de film is hier opgenomen) naar onze volgende bestemming: Taupo.