Orakei Korako

March 13, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 19 °C

De Taupo is een originele super-vulkaan. De laatste uitbarsting in het jaar 131 was zo krachtig dat de verschijnselen daarvan zelfs door de Romeinen werden opgemerkt. Tegenwoordig is de kratermond een meer. Ten noorden van het Taupo meer ligt een klein natuurpark Orakei Korako waar de tijd vanaf de laatste uitbarsting heeft stilgestaan. Het hele gebied rond het Taupo meer is vulkanisch - en min of meer actief - en dat is hier goed te zien. Vanaf onze kampeerplek kunnen we aan de overkant van de rivier overal stoom van de rotsen en tussen de bomen zien opstijgen. Ook het water aan onze kant van de rivier lijkt aardig aan de kook. Met een veerpontje worden we aan overkant afgezet. Er loopt een wandelroute de heuvel op waarbij we langs allerlei bijzondere geothermisch verschijnselen komen. Van sputterende geisers, via grote rotsen met bontgekleurde mineraalafzetting, naar kokende modder; alles voorzien van een subtiel luchtje van rotte eieren. Het ziet er spectaculair uit. Na de wandeling springen we weer achter het stuur op weg naar het plaatsje Taupo. Daar doen we weer wat boodschapjes en winnen we informatie in voor onze grote hike van morgen: de Tongariro Alpine Crossing. We rijden verder naar een camp site dichterbij de trail, zodat we morgen vroeg kunnen beginnen.Read more