Satellite
Show on map
  • Day 270

    Cairns / Great Barrier Reef

    April 5, 2016 in Australia ⋅ ⛅ 32 °C

    GT: Lekker uitslapen bevalt prima na drie vroege ochtenden. Na wat op de kamer gerommeld te hebben ga ik op pad. Met een lekkere Chai Latte to go hobbel ik naar het grasveldje bij het zwembad aan het strand. Daar plof ik neer met m'n leesboek. Als ik trek krijg, pak ik m'n boeltje en haal ik wat lunch bij de supermarkt. Ik lunch in het hostel en besluit weer op pad te gaan. Ik loop door Cairns, maar kom niet heel veel later tot de conclusie dat er niet heel veel te beleven is in Cairns op dinsdagmiddag met 31°C. Ik zoek een terrasje om een biertje te pakken, maar dat fenomeen is hier ook nog niet helemaal doorontwikkeld: het is óf een biertje drinken tussen de koffiedrinkende mensen in de winkelstraten, óf tussen de al lamme locals in een achteraf kroeg van dubieus allooi. Nergens een chill plekje aan de kust... Ik geef het op en keer terug naar het hostel. Daar lees ik mijn boek verder onder het genot van een zacht bed en een verkwikkende airco tot Michelle weer terug komt.

    MO: na het afscheid ben ik overgeleverd aan de purser. Dat viel de eerste avond mee. We hadden zelfs tijd om de 16:00 uur duik te doen, waarbij ik met m'n nieuwe buddy - de andere hostie Lucca - een swim through door een grot heb gedaan en na de afwas van het diner nog een fluodive. Hij had een go pro bij zich dus daar zijn mooie beelden van.
    Het personeelsverbljjf is in de drijvers van de catamaran. Via een waterdicht vergrendelde buitendeur met een steile trap naar beneden kroop ik m'n bedje in. De volgende ochtend word ik om 6:00 uur uit m'n bunk getrokken voor de ochtendduik. M'n buddy ligt nog te slapen dus ik ga met een gids - Martin - het diepe in. Op de bodem zwemmen we vlak langs een enorme rog, die we eerst volledig missen. We zien weer veel mooie vissen en worden gevolgd door Wallie - de vis die op dit stukje rif woont - die erg dichtbij komt. Terug op de boot is het haasten om het ontbijt klaar te zetten, af te ruimen en af te wassen om vervolgens weer m'n wetsuit in te springen voor de laatste duik van de dag. Iets over negenen springen ik en m'n buddy weer het water in. De zichtbaarheid is weer slecht op diepte dus we stijgen naar 10 meter diepte en ontdekken alle kleine hoekjes van de baai. Om 10:00 uur moeten we ons weer melden voor de dienst. We verschonen 34 bedden, stofzuigen het hele schip, wassen de ramen en boenen de bar, waarna we de lunch klaarzetten. Het schip is inmiddels onderweg naar de nieuwe duiklocatie en het water is onrustig wat ervoor zorgt dat de jerrycan melk en de karaffen met water door het restaurant vliegen. Gelukkig is alles plastic ;). Na de afwas moeten er nog 17 badkamers worden schoongemaakt, waarvan de laatste nog gedaan moet worden als de nieuwe passagiers de briefing aan boord krijgen. Voor mij zit het er gelukkig weer op: de hele hobbelige weg terug naar de haven slaap ik als een roosje.
    Read more