Hiroshima

October 27, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 13 °C

Als je toch in Japan bent dan kun je er bijna niet omheen: Hiroshima. Met de shikansen zoeven we soepel in anderhalf uur van Osaka naar Hiroshima. De reden voor ons bezoek ligt voor de hand. Dit is de stad waar zoveel mensen om het leven kwamen door de inzet van de eerste atoombom door de Amerikanen. We kennen het verhaal en de beelden op televisie, maar er zijn geweest is toch een iets ander verhaal. De Genbakukoepel (thans het Vredesmonument) die in de staat is gehouden zoals direct na de explosie om 08:15 uur op 6 augustus 1945, geeft een heldere indruk van het geweld van de nucleaire ontploffing. Van 600 meter hoogte beeindigde Little Boy, een uraniumbom van 4.400 kg, in een fractie van een seconde het leven van 45.000 mensen (sommige tellingen lopen op tot wel 70.000). Naar schatting stierven door de bom en zijn effecten in totaal 140.000 mensen. Op zo'n plek zijn doet je wat. Rond het Vredesmonument en op het eiland in de rivier zijn een aantal monumenten opgericht, waaronder een symbolische vlam die pas gedoofd zal worden als alle nucleaire wapens vernietigd zijn en een bel die iedereen mag luiden ter bevordering van wereldvrede. We zijn geen hippies, maar het zet je wel weer even met de voeten terug op aarde. Het museum in het park ter ere van de slachtoffers, brengt nog eens zeer grafisch tot leven wat er zich afgespeeld heeft met animaties, getuigenverslagen verteld door overlevenden, vele foto's en persoonlijke bezittingen die de sporen van het geweld dragen. Beduust komen we weer buiten, waar in de schemering het Vredesmonument langzaam uitgelicht wordt. Statig en - na het museumbezoek - met nog meer betekenis. We eten wat pizza (zwaar behoefte aan comfort food) maar we besluiten het deze dag niet laat te maken.Read more