Op stap met honden

May 13, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag weer op stap met onze gids die de vorige nacht blijkbaar slecht geslapen had want het tempo lag veel lager dan gisteren.
    We passeerden weer familie en vrienden van hem en op zeker moment gingen er 3 honden spontaan met ons mee op stap waarbij 2 ervan de ganse tijd blijven volgen zijn en dat vond zeker Nadia weer tof.

Eerst gingen we naar een uitkijkpunt waar we weer een fantastisch zicht op de groene rijstterrassen hadden.
    Daarna liepen we weer op de richeltjes langs de rijstvelden en kwamen zo bij een dorpje waar we zelf “Lombok koffie” op de traditionele manier gingen maken.
    Er werd een houtvuurtje gemaakt, daarop een dikke metalen pan met de ingrediënten die “geroosterd” moesten worden nml. koffiebonen natuurlijk maar ook cacao bonen en… rijst.
    Het duurde een hele tijd om dit alles te roosteren terwijl er constant in de pan “geroerd” moest worden, een taak die Nadia graag op zich nam.
    Na een tijdje begon alles lekker te ruiken en toen was het tijd om alles op een schaal te doen en de vrouw ontdeed met haar blote handen de hete cacao bonen van hun schil.
    Dan werd alles in een dikke houten pot gedaan en begon het pletten met 2 dikke stokken die je met zijn tweeën ieder op toer met een klap in de pot laat neerkomen zodat alles al wat meer poederachtig wordt.
    Dit goedje wordt dan gezeefd boven een kom, weer een werkje voor Nadia. Al wat in de zeef overblijft gaat terug in de pot om opnieuw aangestampt te worden. Dit proces moest dan enkele keren herhaald worden totdat er uiteindelijk een heel fijn poeder overbleef.
    Dan heet water in een kopje, het poeder erbij en we konden eindelijk onze “eigen” koffie drinken. Lekker maar op deze manier heb je natuurlijk ook veel gruis en dat zijn wij niet zo gewoon.
    We hebben de rest van het poeder dan gekocht om mee naar huis te nemen zodat we als herinnering later nog eens Lombok koffie kunnen drinken.
    Het was een hele leuke bezigheid weer midden tussen de lokale bevolking.

Daarna nog wat verder langs rijstvelden gelopen om te eindigen bij het restaurant/hotelletje vanwaar de honden waren. We deden onze schoenen uit en vleiden ons neer op kussens, weer met een heel mooi zicht op de natuur rondom.
    We dronken er fruitlimonade, Nadia at gebakken banaan en we kregen gratis een soort cocktail met rijstwijn, heel lekker allemaal.

Lekker gerelaxed daar en onze gids was daar niet kwaad om. We zijn met hem 2 leuke halve dagen op pad geweest met gisteren vooral natuur en dan vandaag ook wat cultuur en we hebben veel “poster perfecte” foto’s kunnen nemen.

Morgen tijd om afscheid te nemen van Tetebatu, ondanks de armzaligheid van het dorpje en omgeving misschien wel het mooiste van de reis tot nu toe.