Satellit
Auf Karte anzeigen
  • Tag 2

Dag 2 Golden Circle

22. August 2023 in Island ⋅ ☀️ 9 °C

Vandaag een puur toeristische dag: we bezoeken de Golden Circle: NP Pingvellir, het oudste National park van IJsland. We gaan naar Geysirr en naar Gillfoss, de grootste waterval van IJsland.

Na een lekker diner: kabeljauw, aardappelpuree en groente, prima geslapen in het hotel. Het blijft lang licht, rond 22:30 is het nog schemerig.
    Vanmorgen hebben we een goed ontbijt gehad, met IJslandse producten, waaronder Skyr en lekkere kruidenkaas.
    We gaan op tijd op pad om de ergste drukte voor te zijn. Rond 8:30 rijden we weg. We verlaten de vlakke kuststreek, en zien onderweg vulkanische gebergten, soms ook voorzien van een sneeuwlaag.
    Onderweg krijgen we van Leon uitleg over het geologische ontstaan van IJsand. Eerste staan we op de grillige Europese deel, later op het rechte Amerikaanse deel. We zien de kloof waar het eerste parlement van IJsland bijeen kwam. De IJslanders komen hier nog steeds bij elkaar om dit te vieren.
    We wandelen met een paar mensen naar een kerkje, om nog een beetje extra beweging te hebben.
    Hierna gaan we naar een mooie blauwe waterval, waarna we naar Geysirr gaan. We zien hem een aantal keer spuiten, en we lopen naar boven om hem ook van een afstand te kunnen zien. Rondom de grote geiser zitten nog een aantal kleinere putten die enkel borrelen en koken, maar niet spuiten.
    Hierna gaan we naar de Gulfoss een grote waterval. Heel veel water dendert daar naar beneden.
    Na deze waterval is het tijd om richting hotel te gaan, onderweg moet er getankt worden, en dat geeft ons gelegenheid om boodschappen te doen, en een lekker ijsje te kopen. Dit hotel is in the Middle of nowhere. Er staat 1 hotel, weer met lange gangen en prima kamers. Verder is er niets aanwezig. Voor het eten hebben Annemie en ik nog een stukje gewandeld, maar er is echt niets aanwezig.
    Weer lekker gegeten, ik heb vanavond een lekkere noten steak genomen.