Dag 5 Watervallen, gletsjer en Puffins

August 25, 2023 in Iceland ⋅ ☁️ 15 °C

Gezien het late tijdstip een kort verslagje.
    Vandaag een volle dag, we hebben eerst 2 watervallen bezocht, daarna een gletjer en daarna nog langs een kloof gelopen.
    De eerste waterval: Seljalandsfoss, was een hoge waterval waar het water met flink wat gekletter afvalt. Het yzondere hieraan is dat je achter de waterval kunt lopen. De ruimte achter de waterval is miljoenen jaren geleden ontstaan, toen ter plekje van de waterval nog zee was op deze plaats. Het is in feite de kust van lang geleden. Hierna zijn we naar de volgende waterval gereden: de Skogarfos, een mooie brede waterval, waarlangs je naar boven kunt lopen. Hier werden we op een mooie regenboog getrakteerd.
    Onderweg naar de Gletjser kwamen we langs een BH- heg, ooit ontstaan uit een buurtfeest.
    In plaats van nog een waterval en een museum is besloten om naar Solheimatjokull, een gletsjer te gaan, en daar te wandelen. Het was een mooie, zwarte gletsjer, die de afgelopen jaren wel een heel stuk kleiner is geworden.
    De papagaaiduikers, waar we daarna heen gingen,zouden zitten op Dyrholy , maar daar hebben we maar 1 Puffin gezien.
    Vervolgens zijn we naar het zwarte Strand gegaan, een strand met echt zwart zand. Hier zaten nog heel veel Puffins die af en aan vlogen.
    Hierna was het tijd om nog een wandeling langs een kloof te maken: de Fjadardalsglufor, een hele mooie uitgesleten kloof, vooral het lavaveld op de achtergrond gaf een mooi gezicht. Maar ook de mooie kolommen waren erg bijzonder.
    We slapen vannacht in chaletjes, waar we met 4 personen verblijven. Annemie en ik delen een chalet met Carla en Miranda.
    Voor het avondeten moeten we naar een ander stadje, maar het eten was er lekker, de gedeelde, fles wijn smaakte ook nog, dus alles was prima. In de avond nog een spelletje Teros gespeeld en weer ben ik niet de verliezer.