Satellite
Show on map
  • Day 11

    Dag 11 Zeehonden, vulkaan en Reykjavik

    August 31, 2023 in Iceland ⋅ ☁️ 14 °C

    Vandaag vertrekken we op tijd naar Reykjavik. Gisteravond had ik een mazzeltje bij het diner, ze waren mijn bestelling vergeten, dus hoefde ik voor mijn gebakken kabeljauw maar de helft te betalen. Ook voordat ik de korting kreeg, smaakte het eten prima.
    Gisteravond hebben we met ons vaste kaartclubje nog maar eens een spelletje Telos gespeeld en, wonder boven wonder, ik ben nog niet de verliezer van het spel geweest.
    Vandaag gaan we eerst kijken naar Vatnsnes, een plek aan de kust waar, normaal gesproken, heel veel zeehondjes liggen. Wij hebben een stuk of 8 zeehondjes gezien. Weliswaar op afstand, maar het blijven wilde dieren. De rots in water is een trol met een verhaal. (Papa Trol wilde een kei gooien om het klokkengelui van een klooster aan de overkant te stoppen. Maar hij was te laat: op het moment dat hij de kei gooide, kwam de eerste zonnestraal van de dag op hem terecht waardoor hij versteende. De kei ligt nog steeds bij het klooster, het klooster is weg).
    Vervolgens gaan we naar een vulkaankrater Grabrok, mooi om te zien, de laatste uitbarsting is al heel lang geleden, maar het geeft een mooi beeld. Daarna door naar Reykjavik, waar we weer in de drukte komen. In Reykjavik woont 2/3 van alle IJslanders,dus het is een redelijk drukke stad.
    Gisteren vergeten om mij verhaal af te maken, dus nu , op 1 september, even kort de rest van de middag beschrijven.
    We hebben een kort rondje Reykjavik gemaakt, met bezoek aan de toren van de kerk, die op loopafstand van ons geasthouse ligt. Even de Harpa, het Concertgebouw, in geweest. Dit is een mooi glazen gebouwen vervolgens zijn we wezen eten in een Italiaans restaurant . Een afscheidsdiner, want de laatste dag is een vrije dag, iedereen trekt zijn eigen plan.
    Read more