Afficher sur la carte
  • Jour 12

Dag 12 Reykjavik

1 septembre 2023, Islande ⋅ 🌬 12 °C

Vandaag een vol programma. Eerst naar de lava tunnels, daarna shoppen en vanavond naar een film muziek concert.
    Na het ontbijt, in een kleine eetruimte in de kelder van het pand, zijn we naar heg busstation gelopen, waar we om 9 uur de bus hadden voor de excursie naar de lava tunnels. Onderweg regent het een beetje en de grijze mosvelden met Bisschopsmos zijn dan ook veranderd in groene mosvelden.
    De excursie naar de lava tunnels is interessant, we leren over de lava bacteriën die alleen hier groeien (en mogelijk op Mars). En we merken hoe donker het kan zijn in de grot, je ziet letterlijk geen hand voor ogen als het licht uit is. Er groeien geen stalagmieten of stalactieten, want het grottenstelsel is pas 5000 jaar oud. We zien we rietjes van gestolde lava, en kristallen van druipers van lava
    Hierna met de bus weer terug naar het hotel, even koffiedrinken en vervolgens heb ik, samen met Annemie, door de stad gewandeld. We hebben nog even koffie gedronken bij een bakkerij met lekkers (kaneelbroodje en gevulde hazelnoot croissant) erbij.
    Rond 15 uur waren we terug in het hotel om even te relaxen. Vanavond gaan we met een groot deel van de groep naar het concertgebouw Harpa voor een concert met filmmuziek.
    Hopelijk wordt het een beetje beter weer: het waait nu heel hard en het regent, eindelijk IJslands weer. Het is gelukkig niet heel lang lopen naar het concertgebouw, maar lang genoeg om flink nat te worden.
    Morgenochtend om 10:20 vertrekt het vliegtuig naar Schiphol
    En savoir plus