Tanzania

November 2019
Noord Tanzania exploren samen met Piet, na mijn fantastische tijd in Malawi en Zanzibar met Laura. Read more

Reunie Kilimanjaro Airport

November 11, 2019 in Tanzania ⋅ ⛅ 21 °C

Na elkaar 2 maanden niet te hebben gezien, toch weer knikkende knieën terwijl ik het vliegveld uit liep op zoek naar Piet. Super blij om elkaar dan eindelijk weer te zien en in de armen te springen! We hadden namelijk allebei de hele dag op een ander vliegveld zitten wachten. De potente Ethiopische koffie hield Piet op de been. De eerste nacht hebben we doorgebracht vlakbij het vliegveld in Happy Family Lodge, bij Mama K; een super vriendelijke vrouw die Afrikaanse gastvrijheid uitstraalde.Read more

Moshi

November 12, 2019 in Tanzania ⋅ ⛅ 26 °C

In Moshi verbleven we op aanraden van een vrouw die ik in Malawi had ontmoet in het Mountain Bikes House: een heel gezellig hostel waar je mountainbikes kon huren, aan de voet van de Kilimanjaro. De eerste dag wat rustig aan gedaan; filmpjes voor Piets presentatie geschoten, koffie gedronken in Union Café en de Sunsetbus genomen met een groep irritante Duitsers. Op het dak van de bus hebben we onder het genot van een biertje de zonsondergang bewonderd en een glimp van de achter wolken verscholen Kilimanjaro opgevangen. Dit schijnt zo’n 90% van de tijd het geval te zijn.Read more

Mountainbike, coffee tour, waterfalls

November 13, 2019 in Tanzania ⋅ ⛅ 17 °C

Muksin, de legendarische recordhouder van snelste Kilimanjaro bestijging op de mountainbike. Hij is de eigenaar van het Mountain Bikes House, waar wij verbleven. We werden door Muksin geïnformeerd over de mogelijkheid om een dagtrip te doen op de mountainbike. Hierbij zouden we een organische koffieplantage plus een waterval op de onderste hellingen van de Mount Kilimanjaro bezoeken. Zijn jonge leerling Baraka zou onze gids voor de dag.

Na dit inspirerende verhaal aangehoord te hebben, konden wij het natuurlijk niet laten om te gaan. Het was 16 km heen, met steile hellingen. Onderweg zagen we adembenemende panorama's van de Afrikaanse vlaktes, en liepen mensen met hun bepakking bovenop hun hoofd. Baraka, 24 jaar, werd algauw onze vriend. Hij leerde ons swahili, en in ruil leerde ik hem hoe hij gratis studieboeken over de Afrikaanse planten kon downloaden. Het meest indrukwekkende uitzicht tijdens de klim was niet de natuur, maar Janneke. Ondanks dat ze nog nooit had gemountainbiked, heeft ze als eerste vrouw ooit de klim helemaal afgemaakt zonder af te stappen. Mijn vermoeden is dat de roeimentaliteit hier een rol in speelde.

Eenmaal aangekomen in het dorpje Materun, zijn we naar de waterval gewandeld. Een tweede sportieve uitdaging. Onderweg kregen we interessante feitjes te horen, en hebben we Janneke's favoriete boom gespot: een avocadoboom. Met een zeer hoog moraal zijn we daarna doorgestampt naar de waterval. Een schitterend geheel, midden in de jungle. Al het zweet was het waard, en daarnaast konden we afkoelen met het koele smeltwater dat vanuit de Kilimanjaro de waterval afstroomde.

De terugweg was spannend, aangezien het had geregend. We hadden kramp in onze vingers van het remmen. Ook kreeg ik het voor elkaar om mijn ketting doormidden te breken. Die wist Baraka snel te repareren met een hamer. Chapeau. De laatste loodjes wogen het zwaarst, maar eenmaal aangekomen, onder de modder, konden we niets anders dan denken: dit was het dubbel en dwars waard.

Koffie plantage

November 13, 2019 in Tanzania ⋅ ⛅ 20 °C

Na een klim op de mountainbike en een hike vol natuur, kwamen we aan bij de koffieplantage. Speciaal aan de koffieplantage was het volgende: ze gebruikte geen genetisch gemodificeerde planten en geen pesticiden. Wat ze wel gebruikte: bananenbomen. Deze hielden de originele Arabica bonen (die door de Duitsers naar Tanzania zijn gebracht) lekker koel. De bomen zorgen niet alleen voor schaduw, maar worden ook als compost gebruikt. Deze bonen groeien optimaal op hoogte. Vandaar dat deze plantage zich op de helling van de Kilimanjaro bevindt.

Vervolgens werd het hele proces van plant naar koffie uitgelegd. Alle arbeid wordt uitgevoerd op traditionele wijze: met de hand dus. De enige machine was een met de hand aangezwengelde schillenverwijderaar. Het is een lang proces: plukken, selecteren, schillen, drogen, vliesjes verwijderen , branden, malen, malen, malen, koken en slurpen!

Het malen van de bonen is noeste arbeid. Gespierde, jonge kerels laten een grote houten balk telkens opnieuw op de bonen neerdalen. Dit klinkt zwaar, maar ze hebben een truc gevonden waar ze gratis energie en motivatie van krijgen: liederen worden luidkeels gezongen. Er wordt gestampt op de maat van de liederen. Dit is een erg vrolijk tafereel, zoals op een van de filmpjes te zien is!

Uiteindelijk, na al deze stappen, was het zo ver: een zuur verdient kopje koffie. Janneke verbrandde haar tong niet, en de koffie was heerlijk!

Arusha

November 16, 2019 in Tanzania ⋅ ⛅ 27 °C

Om onze safari te regelen, gingen we met de local bus naar safari capital Arusha. Via via hadden we contact gegevens van Safari Booker Bartho gekregen, die ons in een donkerbruin kantoortje ontving. Het was gemakkelijk om daar in het donker in slaap te vallen, maar we deden ons best onze ogen open te houden. Helaas konden we niet meteen de volgende dag op safari, maar moesten we een dagje wachten en volmaken in het drukke Arusha. Hier werden we iedere vijf meter door 3 mannen aangesproken: how are you? Where are you from? Germany? Go on cheap safari? Etc. Ff wennen vooral voor Piet om in de negeer modus stappen. Om dit te ontwijken zijn we een heel stuk door een niet touristisch deel van de stad richting het Cultural Heritage Centre gelopen: een van de grootste kunstgalerijen van Afrika. Dit was veel mooier dan verwacht, en bovenal gratis entree! Na een goede Mexicaanse avondmaaltijd was het tijd onze tassen te pakken voor de safari die de volgende ochtend zou starten: dag 1 Tarangire national Park, dag 2 en 3 Serengeti en dag 4 de Ngorogoro crater.Read more

Safari dag 1: Tarangire

November 17, 2019 in Tanzania ⋅ ⛅ 31 °C

De eerste dag safari. Met mijn (Piet) gloednieuwe safari hoed voel ik me alsof ik elke leeuw aankan. We hadden van tevoren goed geregeld dat we niet met Fransen of Chinezen opgescheept zouden zitten. De twee andere safari gangers waren spanjolen. Hierover later meer. Een enorme omgebouwde Toyota jeep kwam ons ophalen. We hadden onze eigen mpichi (ook wel kok). Hij stelde zich voor als 'godi bless'. Na drie keer checken bleek dit echt zijn naam. Daarnaast hadden we onze eigen chauffeur en gids: Jakob. Intimi mogen hem ook 'the jackal' noemen, zijn favoriete dier.

De eerste rit was 1.5 uur. We stopte om te tanken en om ons te splitsen van de Spanjolen. Onze eerste safari dag was dus een privé rondleiding door Tarangire National Park! Na nog 1.5 uur kwamen we aan bij de poort. Hier konden we de benen strekken, aapjes kijken en de laatste toilet stop doen.

De safari was geweldig. Tarangire zat bomvol olifanten, zebra's, roofvogels, apen, impala's en onze favorieten: dikdiks. De dikdik wordt zo genoemd vanwege het geluid wat ze maken als ze gealarmeerd zijn. Het hoogtepunt was de boomklimmende leeuw. Het was een zeldzame vertoning, waardoor er 10 safari auto's omheen stonden te gluren. Gelukkig waren deze auto's niet in de buurt toen Janneke naar de 'bush toilet' ging, tussen de zebra's. Een minder leuk fenomeen: de zizi vliegen die elke keer de auto binnen kwamen om ons lek te te prikken. Toch was de safari een geweldige ervaring en was ik erg onder de indruk.

Na de safari gingen we naar onze eerste verblijfplaats. Een Lodge met een schitterend goudgroen zwembad vol dode dieren. We krijgen een mooi stenen gebouwtje voor onszelf om in te slapen. De avond werd heerlijk ongemakkelijk afgesloten met een voorstelling van acrobaten in tarzanbroekjes en een hysterisch schreeuwende vrouw met een dikke blote buik die voor een publiek van 8 man optraden.

Safari dag 2: Ngorongoro Highlands

November 18, 2019 in Tanzania ⋅ ☁️ 20 °C

Vanaf vandaag zouden we samen met de Spanjolen en nog twee Duitse meiden op pad gaan. Volle bak dus! Gelukkig konden we wegens Piets lange stelten regelen dat we niet achterin de auto hoefden te zitten: daar paste hij simpelweg niet in. We vertrokken richting de Serengeti, waarbij we door de Ngorongoro highlands reden. Over hobbelige, onverharde en veel te smalle wegen baanden we ons een weg omhoog, en probeerde ik niet te bang te zijn om het ravijn in te vallen, wanneer er weer een veel te grote tegenligger aan kwam. Onze chauffeur was gelukkig een pro. Behalve toen hij ons bij een tussenstop vertelde dat we alle ramen moesten sluiten voor de apen, en de kok vervolgens zelf zijn raam open liet. Binnen 5 min zaten er twee bavianen in de jeep onze lunch te jatten! De natuur was prachtig en veranderde ieder kwartier rijden: van jungle, tot bergen, tot een landschap dat ons deed denken aan de film Skyfall in Schotland. Het letterlijke hoogtepunt was de rand van de krater, waar we over de hele krater konden kijken en zelf dieren konden spotten met de verrekijker. Van daar reden we door de heuvels die steeds vlakker werden tot een soort savanne, tot we op de Serengeti ofwel: eindeloze vlaktes, terecht kwamen. Wat een rit.Read more

Safari dag 2: Serengeti

November 18, 2019 in Tanzania ⋅ ☁️ 23 °C

Eenmaal uit de highlands reden we de Serengeti in en de naam zegt het al: de vlaktes waren eindeloos. Fantastisch dat je ergens op aarde nog uren rechtdoor kan rijden en alleen maar natuur en dieren ziet. We waren blijkbaar precies op tijd voor de Wildebeest migration: Wildebeesten die 2000km van Kenia naar Tanzania lopen op zoek naar water. De kuddes reikten tot aan de horizon, zo veel waren het er. Dit spectaculaire zicht was een hoogtepunt, maar we hebben ook genoeg andere dieren gezien zoals leeuwen, olifanten, gazelles, antilopes salamanders etc. Deze nacht sliepen we in een tentje midden in de Serengeti. We zagen een donderstom in de verte, waarna de lucht open trok en vol was met sterren. Ondanks de vele beesten die rond en door het kamp liepen stond er 's nachts geen ranger op de uitkijk. Toen ik dan ook midden in de nacht wakker werd en moest plassen, durfde ik niet uit de tent. Hoe langer ik wakker lag, hoe meer diergeluiden ik hoorde. Het gebrul van Wildebeesten en het gehuil van hyenas.. Toen ik Piet eenmaal wakker had gemaakt, stapte hij zonder nadenken de tent uit om te zien of de kust veilig was. Dat was zo, maar eenmaal terug in de tent hoorden we de hyenas heel dicht bij lachen en vechten. De voetsporen 10m van de tent logen er niet om de volgende ochtend.Read more

Safari dag 3: Serengeti

November 19, 2019 in Tanzania ⋅ ☁️ 17 °C

Vroeg op om na een kort ontbijtje meteen in de jeep te stappen en op zoek te gaan naar wild. Dit duurde niet lang, want binnen een half uur rijden, stuitten we al op een echte natuur documentaire scène! Een mannetjes leeuw zat een wildebeest te eten, waarna zijn vrouwtjes aan de beurt waren. Toen dezen het karkas even lieten liggen, grepen de hyenas hun kans om het karkas af te pakken. De jakhalzen, gieren, arenden en maraboe storks kwamen er ook op af en waren als laatste aan de beurt. De hele circle of life! Deze dag waren we sowieso enorm lucky: later hebben we nog een luipaard van heel dichtbij voorbij zien wandelen en een cheetah in de verte!Read more

Safari dag 3: Masai dorp

November 19, 2019 in Tanzania ⋅ ⛅ 25 °C

Helaas was het weer tijd om de Serengeti uit te rijden aangezien we maar een permit hadden voor 24 uur. We hebben nog flink geracet over de lange hobbelweg om dit te kunnen halen! Op de terugweg zijn we langs een Masai dorp gereden. We wilden geen aapjes kijken (in dit geval), maar de Spanjaarden wilden het graag zien. Voor een klein bedrag mochten we een kijkje nemen en wat foto's schieten. Ze wilden mij wel ruilen voor een Masai vrouw met Piet. Uiteindelijk werden er 2 olifanten geboden, maar ook toen was Piet niet onder de indruk.. Hierna reden we naar de rand van de krater om te kamperen tussen de zebras en waterbuffels. Deze waren als de dood voor Piets zaklamp, dus dat kwam goed uit. Lekker geluid wel als je in je tent ligt en ze een meter van je hoofd keihard lopen te grazen. Ze hebben gelukkig niet over de tent gebanjerd.Read more