Satellite
Show on map
  • Day 33

    Osh/Ош

    June 24, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 35 °C

    Vanuit Arslanbob is er één directe Marshrutka naar Osh, de tweede grote stad van Kyrgyzstan. Deze vertrekt om 6:50 in de ochtend, maar het scheelt weer twee keer overstappen en daarbij waarschijnlijk heel veel staan. Dus vroeg in de ochtend zat ik in de bus. Omdat er onderweg erg veel ouderen en kinderen instapten, heb ik uiteindelijk toch nog anderhalf uur tot Bazar-Korgon gestaan. Het werd zelfs zo druk in de bus, dat de chauffeur toegaf dat er echt niemand meer bij kon, en mensen dus voorbij zijn gereden. Van Bazar-Korgon tot aan Osh was er gelukkig genoeg plek, en zat ik achterin met twee oudere vrouwen en twee kleine meisjes, waarvan er één bijna de hele rit met haar hoofd op m'n arm heeft liggen slapen.

    In de Marshrutka zat ook een Israëliër, Egi, die ook Osh als eindbestemming had. Hij had nog geen overnachting geregeld, dus hij heeft hetzelfde hostel als ik had geregeld, en daar zijn we dan ook samen heen gegaan.

    Eenmaal aangekomen in Osh, moest ik vrij snel op pad om een Covid test te doen, die ik nodig heb voor Tajikistan.
    Na wat emails heen en weer heb ik een locatie gevonden om een test te doen, en ik belandde in een soort appartementengebouw in het centrum waar een laboratoriumpje zat met twee kauwgom kauwende dames. Ze deden wat moeilijk en vertwijfeld, maar na een paar belletjes mocht ik hem doen.

    Terug in het hostel waren er nog twee andere Israëliërs en een Franse die samen met een Kirgizische een PhD doet. Zij gingen samen koken, terwijl ik met Lee uit eten ging. Het was een erg leuk restaurant waar we ons helemaal volg hebben gevreten met Georgisch en Kirgizisch eten. Het was heel erg gezellig en ook leuk om zo iemand weer te zien! Toen ik weer terug was, was de rest pas klaar met koken, dus ik heb nog wat meegesnoept.

    Terwijl we met z'n allen aten, gebeurde er iets heel frappants. Twee meisjes kwamen het hostel binnen (één uit Zwitserland, de ander uit La Réunion), en iedereen keek elkaar verbaasd aan. De twee PhD'ers hadden de twee Fransen eerder al in Bishkek (een maand geleden al) ontmoet, en de twee Israëliërs hadden ze in Tashkent ontmoet. Alles kwam dus weer bij elkaar. Hoe dan ook, het was erg gezellig en we hebben nog tot zo'n 23:30 gezeten!
    Read more