Satellite
Show on map
  • Day 13

    Bogotá - Dag 4

    December 3, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 18 °C

    Vandaag heb ik eerst Nederland - VS gekeken op het grote scherm, samen met 3 andere Nederlanders en een biertje. De eerste helft op iemands telefoon met 5 minuten vertraging, de tweede helft deed het grote scherm het eindelijk.

    Na deze uiterst spannende wedstrijd heb ik het bekende (heeft twee keer een expositie gehad in Nederland) Museum del Oro bezocht, het goud museum. Het museum viel een klein beetje tegen, omdat alle vier de verdiepingen praktisch hetzelfde lieten zien. In mijn eigen, zeer artistieke woorden zal ik het zo omschrijven:

    In Colombia en omstreken lag, naast platina, zilver en koper, veel goud, wat in grote getalen naar boven werd gehaald. Macht, maar ook geloof, werd gesymboliseerd door dieren. Zo symboliseerde een vogel de "upper world", mensen, jaguars en herten de "intermediate world" en vleermuizen en slangen de "underworld". De hoofdmannen droegen allerlei kleding en sieraden van goud, met tekeningen van bijvoorbeeld vogels en slangen. Zo liet hij zijn dat hij krachten kreeg van de zon en macht had over de onderwereld, maar ook contact had met de goden in de bovenwereld.
    Sjamaans gebruikten ook deze dieren. Als de sjamaan in contact was met een wereld (hij had Yopo gebruikt, een drugs), veranderde hij bijvoorbeeld in een vogel. Zo had hij niet alleen contact met de bovenwereld, maar kon hij ook naar andere plekken vliegen om te kijken hoe het daar ging (letterlijk zo omschreven, dit is niet mijn cynisme!).

    Één laatste feitje, vroeger geloofden de Colombianen dat iedereen reïncarneerde, niet alleen in mensen, maar bijvoorbeeld ook stenen. Anderen geloofden dat de doden zich in het leven van hun naasten bleven mengen en zo belangrijk waren. Om deze reden werden gemummificeerde hoofdmannen ook meegenomen naar het front, omdat deze belangrijk kon zijn voor de strijd. Hoezo "rust zacht"?

    Na het bezoek aan het museum ben ik door de stad gaan lopen, en heb ik vooral genoten van de mooie gebouwen en details.
    Read more