Zuid-Amerika

Chicago

November 26, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 11 °C

Bogotá - Dag 1

November 30, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag, na een hele dag (05:00 tot 23:30) onderweg te zijn geweest, de eerste dag in Zuid-Amerika! Na een korte ochtend heb ik een hele aardige Colombiaan (Camilo) uit Barranquilla ontmoet, met wie ik de middag heb gespendeerd en mij meerdere dingen over de stad heeft kunnen vertellen. Camilo is groots voetbalfan, en fan van Argentinië, dus we hebben de wedstrijd op een groot scherm gekeken.

Tot zover zijn de mensen die ik heb gesproken erg aardig (zoals de man van de receptie, die elke keer, erg vrolijk "Señor Bram" roept), maar er is me wel verteld dat de meeste inwoners van Bogotá best asociaal zijn (schijnt in andere steden anders te zitten) en er erg veel criminaliteit plaatsvindt, zeker in het centrum en na zonsondergang.

Bogotá - Dag 2

December 1, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 18 °C

Vanochtend ben ik naar het hostel vertrokken, dat op een mooie locatie in het centrum ligt. Om het hostel heen staan de gebouwen van de Universiteit, een op het eerste gezicht erg modern lijkende universiteit. Het hostel wordt gerund door drie jongeren die zich tussen de gasten mengen, die hun "bro's" zijn. Bijna het hele hostel wordt tot morgen bezet door een groep luidruchtige Duitsers.

De eerste echte indruk die ik van de stad krijg, is dat het grotendeels niet veel meer is dan 'gewoon een stad', maar dat het relatief kleine centrum erg levendig is, met veel geschiedenis en cultuur. Ook is het beeld van gekleurde kleine huisjes, en bijzondere oude mannetjes, best kloppend. Zo is het straatje van het hostel erg mooi gekleurd en is er door de hele stad veel graffiti te zien. Door deze straatjes lopen de oude mannetjes met snoeiharde Spaanse muziek uit een ouderwetse radio, of, als er een wedstrijd bezig is, het radioverslag. Sowieso lijkt het WK hier erg groot te zijn. In elk café zijn de wedstrijden te zien op tv, en de oude mannetjes zijn niet de enigen die naar het verslag luisteren.

Bogotá - Dag 3

December 2, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 19 °C

Het hostel kijkt uit op de berg/heuvel/stuk gesteente Monserrate. Boven op deze berg staat de Santuario de Monserrate, een kerk die herbouwd is in 1899 om meer capaciteit te creëren, vernoemd naar de Heer van Monserrate. Deze man zou volgens de Bogotanos droogtes hebben opgevuld, aardbevingen hebben voorkomen, de zieken beter hebben gemaakt en meer dat. De kerk is nog steeds een belangrijke plek voor pelgrims en ee vinden nog steeds diensten plaats!
    Je kan deze kerk (plus mooi uitzicht) bereiken per kabelbaan, of een lekker stevige wandeling van 2,4 kilometer en zo'n 650 hoogtemeters, waar ik voor ben gegaan.

Eenmaal terug heb ik het historisch centrum bezocht. Centraal ligt het Plaza de Bolívar, vernoemd naar Simon Bolívar, de Venezolaanse legerleider die in 1810 onder andere Colombia heeft 'bevrijd' van de Spanjaarden. Zijn naam zal dan ook nog wel vaak te zien zijn!
    Aan dit plein ligt ook de Catedral Primada de Colombia. In 1538 stond hier voor het eerst een kathedraal, gemaakt van modder en stenen, voor een budget van 1000 pesos. Na vele malen herbouwd te zijn, is in 1823 de kathedraal zoals die nu is gebouwd.

Wat mij opviel aan de kerken die ik tot nu toe heb gezien, is dat het zowel toeristische plekken zijn, maar ook 'gewoon' in gebruik. In twee ervan werd op dat moment een dienst gehouden, en in de Catedral Primada de Colombia werd bijvoorbeeld gebiecht.

Bogotá - Dag 4

December 3, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag heb ik eerst Nederland - VS gekeken op het grote scherm, samen met 3 andere Nederlanders en een biertje. De eerste helft op iemands telefoon met 5 minuten vertraging, de tweede helft deed het grote scherm het eindelijk.

Na deze uiterst spannende wedstrijd heb ik het bekende (heeft twee keer een expositie gehad in Nederland) Museum del Oro bezocht, het goud museum. Het museum viel een klein beetje tegen, omdat alle vier de verdiepingen praktisch hetzelfde lieten zien. In mijn eigen, zeer artistieke woorden zal ik het zo omschrijven:

In Colombia en omstreken lag, naast platina, zilver en koper, veel goud, wat in grote getalen naar boven werd gehaald. Macht, maar ook geloof, werd gesymboliseerd door dieren. Zo symboliseerde een vogel de "upper world", mensen, jaguars en herten de "intermediate world" en vleermuizen en slangen de "underworld". De hoofdmannen droegen allerlei kleding en sieraden van goud, met tekeningen van bijvoorbeeld vogels en slangen. Zo liet hij zijn dat hij krachten kreeg van de zon en macht had over de onderwereld, maar ook contact had met de goden in de bovenwereld.
    Sjamaans gebruikten ook deze dieren. Als de sjamaan in contact was met een wereld (hij had Yopo gebruikt, een drugs), veranderde hij bijvoorbeeld in een vogel. Zo had hij niet alleen contact met de bovenwereld, maar kon hij ook naar andere plekken vliegen om te kijken hoe het daar ging (letterlijk zo omschreven, dit is niet mijn cynisme!).

Één laatste feitje, vroeger geloofden de Colombianen dat iedereen reïncarneerde, niet alleen in mensen, maar bijvoorbeeld ook stenen. Anderen geloofden dat de doden zich in het leven van hun naasten bleven mengen en zo belangrijk waren. Om deze reden werden gemummificeerde hoofdmannen ook meegenomen naar het front, omdat deze belangrijk kon zijn voor de strijd. Hoezo "rust zacht"?

Na het bezoek aan het museum ben ik door de stad gaan lopen, en heb ik vooral genoten van de mooie gebouwen en details.

Pereira

December 4, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 20 °C

Vandaag vertrok ik uit Bogotá en nam een bus naar Pereira, waarvandaan ik vervolgens na één nacht naar Salento zal gaan.
    Langeafstandsbussen worden hier erg veel gebruikt en werken verrassend goed. Het busstation in Bogotá is erg groot, met vier verschillende terminals en heel veel bestemmingen. De rit van vandaag duurde 10 uur en de bus is best luxe, al ben ik uiteindelijk het meest blij met een plek bij het raam.
    Het gebied waar de bus doorheen rijdt is namelijk fenomenaal. De weg, die erg vol was met vrachtverkeer, en zigzaggend omhoog en omlaag gaat, ligt tussen de nationale parken Las Hermosas en Los Nevados. Ik heb geprobeerd een paar fotootjes te kunnen maken, maar dit was lastig.

Zondag is overigens een bijzondere dag in Bogotá. Van 07:00 tot 14:00 zijn veel delen van de weg (in totaal zo'n 120 kilometer) gesloten voor auto's, en geopend voor fietsers, hardlopers, skaters, noem maar op. Langs de weg staan meerdere tentjes met versnaperingen, tentjes met materiaal om bijvoorbeeld banden te plakken en er fietsen ook nog EHBO'ers rond. Dit alles is 40 jaar geleden ontstaan na een protest van studenten. Ik ben groot voorstander!

Salento - Dag 1

December 5, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 22 °C

Na een heerlijke nachtrust in een schijnbaar gloednieuw hotelletje van een superaardige man, Jose, ben ik wedergekeerd naar de busterminal. Het was bijna lunchtijd, dus ik heb een broodje met een cappuccino (er is hier extreem veel koffie) genuttigd. Al snel raakte ik aan de praat met een stevig gebouwde Colombiaanse, die met mij in gesprek ging over de wedstrijd Japan - Kroatië. Later mengde er een Mallorcaan (iemand uit Mallorca?) zich in het gesprek, met wie ik later nummers heb uitgewisseld, mocht ik ooit naar Mallorca gaan. Je weet het maar nooit!

Na in een hoekje een ticket te hebben gekocht en na een kleine zoektocht naar de bus, stond daar een schattig klein busje naar Salento. Met Spaanse muziek, twee medereizigers en een hoop ouderen, zijn we een uur later met de schuddende en pruttelende bus aangekomen. Salento is best klein, maar toeristischer dan ik had gedacht, of had gehoopt. Na gesetteld te zijn in het hostel ben ik naar een uitzichtpunt gegaan, waar ik de twee andere reizigers van de bus tegenkwam. Een Amerikaanse en een Duitser, die sinds september al aan het reizen zijn. Eerst een road trip door de VS, later Mexico en Guatemala en nu Colombia.

Het hostel is erg mooi, alleen is alles extreem gehorig. De vloeren zijn van hout, en gezien de kamers beneden zijn, hoor je elke voetstap van boven luid en duidelijk. Ook hebben ze ervoor gekozen om metalen kluisjes te plaatsen, die enorm rammelen bij elke beweging die je maakt in de kamer. Hoe stil ik savonds ook binnen probeerde te komen, waarschijnlijk was toch het hele hostel weer wakker geworden.

Salento - Dag 2

December 6, 2022 in Colombia ⋅ ☁️ 19 °C

Vandaag stond in het teken van de Quindío Wax Palm, de langste palmboom die er op aarde zou bestaan; de bomen kunnen meer dan 60 meter worden. Om de bomen te kunnen zien moet je een uurtje wandeling, met de optie om er een langere wandeling van te maken, van 12 kilometer. Samen met de Duitser (Jakob) en de Amerikaanse (Sedona) hebben we gekozen voor de lange wandeling.

Om aan het begin van de wandeling te komen, is er eerst een ritje van zo'n 25 minuten nodig, per jeep vanuit Salento. Omdat het aardig druk was, stonden Jakob en ik achterop, wat al een feest op zich was :).
    Het eerste deel van de wandeling ging door het bos. Het bos is de rand van het Los Nevados nationaal park, en is heel dichtbegroeid (en daardoor erg mooi). Het pad lag naast een riviertje, die ook meerdere malen overgestoken moest worden over wankele bruggetjes. Eenmaal aangekomen bij de palmbomen, zaten we vrij stevig in de wolken, en zagen we eigenlijk niks. Maar juist daardoor ontstonden er mooie beelden!

Salento - Dag 3

December 7, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 16 °C

Tijd voor nog een wandeling! Vanochtend zijn Jakob, Sedona en ik weer vertrokken, deze keer naar de Santa Rita waterval. Een mooie wandeling, met gezelschap van een hond die lang met ons mee heeft gelopen. Op de weg terug begon het te regenen, en als het hier regent, regent het erg hard. Een Colombiaan met een omgebouwd kampeerbusje stopte, en nam ons mee terug naar het dorp! Hij, en wij ook, werden hier heel blij van.

Terug in Salento bleef het maar regenen, dus heb ik koffie gedronken in een cafeetje. Salento ligt in de koffie regio van Colombia, dus overal wordt ook koffie gedronken. Omdat er zoveel toeristen in Salento rondlopen, heb ik een cafe proberen te vinden die niet zoveel toeristen trekt, en die bleek naast het hostel te zijn.
    Maar, het was vandaag (en morgen) ook El Día de las Velitas, Little Candles Day. Dit is een feestdag in Colombia waar overal langs de straat, op pleinen, waar dan ook kaarsjes branden in papieren lantaarns. De feestdag dateert uit 1854, toen paus Pius IX de Onbevlekte Ontvangenis van de Maagd Maria (Maria zou zijn verwekt en ter wereld zijn gebracht zonder met de erfzonde te zijn bevlekt) als dogma (een leerstelling die onbetwistbaar is) definieerde, in zijn Apostolische constitutie (een wetgevend document in de Katholieke kerk) Ineffabilis Deus. In de afwachting van de bevestiging hiervan, staken mensen kaarsjes en papieren lantaarns aan als steun aan dit idee.
    Duurde even voordat ik dit hele verhaal begreep, maar de Colombianen vinden het in ieder geval interessant.