Medellín - Dag 3

December 12, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 22 °C

Medellín is de twee grootste stad van Colombia met 3,7 miljoen inwoners in het metropoolgebied. De stad werd in 1616 gesticht door een Spanjaard, en werd Poblado genoemd, de wijk die tot op de dag van vandaag nog steeds El Poblado heet en waar ik vandaag doorheen heb gelopen.
    De stad staat vooral bekend als een gevaarlijke stad, vooral vanwege Pablo Escobar en zijn Medellín Cartel, in de jaren 80 en 90, die op zijn hoogtepunt verantwoordelijk was voor 80% van alle cocaïne op de wereld.

Eind 20ste eeuw, en vooral begin 21ste eeuw, is de stad erg vooruit gegaan! Zo is in 1995 het metronetwerk geopend (nog steeds de enige in Colombia) en in de jaren daarna zijn de arme wijken beter verbonden door middel van trams, bussen en kabelbanen. In 2012 is de stad, mede door deze infrastructuur, nieuwe bibliotheken, kunstgalerijen en andere publieke ruimtes, uitgeroepen tot Most Innovative City of the Year. In 2016 is de stad zelfs uit de lijst van 50 gevaarlijkste steden ter wereld gevallen!

Vorig jaar is de stad overigens weer terug in de lijst (de pret was voor korte duur) en lijkt de criminaliteit weer toe te nemen, maar dan wel in de zin van overvallen en niet moorden. Dat Medellín in de lijst staat is trouwens niet super bijzonder, want 42 van de 50 steden liggen in Zuid-Amerika. Leuk hiero!

Savonds was trouwens te merken waar de 500.000 metro gebruikers per dag vandaan komen. Het was bom, maar dan ook bomvol. De rijen stonden tot aan buiten het station (de stations en perrons zijn best groot), en pas bij de derde metro kon ik erin, geduwd door een menigte achter me. Bij het uitstappen bij m'n halte vielen er letterlijk mensen uit, door het duwen en trekken.