Latacunga - Dag 2

January 26, 2023 in Ecuador ⋅ ☀️ 28 °C

Nogmaals vroeg opgestaan voor nieuw avontuur! Elke donderdag is er een markt in Saquisilí, een dorp hier een half uur vandaan. Overal komen mensen vandaan, om hier hun waar te verkopen. De markt is verdeeld over vier verschillende pleinen. Één is voor groenten, vlees en vis, één is voor kleding, één is voor huishoudspullen en meubels, en de vierde is voor de levende dieren!

Dat laatste plein was voornamelijk voor klein gedierte. Veel kippen en cavia's, maar ook kalkoenen, konijnen, puppy's en meer. Heel veel mensen stonden bij elkaar opgepropt en ik snapte er op het eerste gezicht niks van. Toen ik er wel wat van snapte, bleek het vrij wreed te zijn. De mensen stonden in rijen (alleen niet echt recht en georganiseerd...): de ene rij mensen had grote zakken vast, waar allerlei dieren in zaten. De andere rij kon langslopen en in de zakken kijken. Als ze bijvoorbeeld een cavia beter wilden bekijken, grepen ze hem bij de nek en haalden het uit de zak. Zo was de menigte een aantal rijen breed.

Sowieso waren de omstandigheden niet best. Kippen zaten opgepropt in kooien of lagen op de grond, maar konden soms nauwelijks meer bewegen. Als iemand een kip wilde, werd ie met vrij grof geweld bij de pootjes uit een kooi gehaald.

Toch was het erg leuk om de markt gezien te hebben en een klein dorpje zo druk te zien met van alles en nog wat! Overal mensen die zakken vol met aardappelen aan het tillen waren, geiten die in auto's werden geladen (zelfs de bus naar Quito in moesten) en overal mensen druk aan het handelen. Zelf nog mijn favoriete snack gehaald, het geroosterde en gezouten mais! Huisgemaakt nog lekkerder dan uit de supermarkt.