Riobamba - Dag 2

February 2, 2023 in Ecuador ⋅ ☀️ 27 °C

Van de vele mooie plekjes om Riobamba heen, heb ik Guano gekozen. Guano staat bekend om zijn vele textiel en wol productie, en dan specifiek vloerkleden. Vandaar zijn er ook relatief heel veel kledingwinkels. Helaas was de grote textielfabriek niet meer dan een groot, wit kubusvormig gebouw. Wikipedia meldt dat maarliefst 84% van de inwoners last heeft van armoede, en maarliefst 49% van extreme armoede. Lijkt niet te matchen met het feit dat het dorpje ergens bekend om is, maar oke.

Verder is Guano niet veel meer dan een klein dorpje, maar het heeft een paar mooie plekjes en een oude kerk, waarvan er nog een paar muren van de kerk voor de aardbeving (één in 1797 en een andere in 1949) overeind staan!

Het is te merken dat aankomende zondag de verkiezingen zijn, want constant rijdt er wel een stoet auto's door de stad, toeterend en zwaaiend met vlaggen. De één na de ander rijdt voorbij. Vanavond werd er door één partij groots uitgepakt! Een optocht van auto's, maar ook traditionele muziek en bijbehorende dans en kleding. Ik werd getipt door de eigenares van het hostel. Het was super leuk om te zien!