Zumba

February 21, 2023 in Ecuador ⋅ ☁️ 23 °C

De reis richting Peru is begonnen! De allergische reactie is er nog, maar lijkt iets minder te worden. Ecuador heeft drie grenzen met Peru, waarvan die aan de kust het populairst is, daarna is er nog één iets meer de bergen in, en als laatste de grens die ik ga nemen. Het is de meest rustigste, wat komt omdat ie een beetje in de middle of nowhere ligt. De dichtstbijzijnde stad in Ecuador is Loja, bijna 200 kilometer het land in. In Peru is het Jaén, zo'n 150 kilometer naar beneden.

Er is een bus die direct van Loja naar Jaén rijdt, maar die duurt erg lang (er zijn alleen maar bergen en een lang stuk onverharde weg), en daarnaast is er een veel leukere manier om in Peru te komen! Dat deel zal deel twee zijn, en vandaag was deel één. Een bus naar Zumba, het dichtsbijzijnde redelijke dorpje. Het ligt ongeveer 30 kilometer van de grens, en is niet meer dan rustige dorpje. Het is heerlijk ons kent ons, de honden liggen midden op straat te tukken, oude mannetjes zitten naast elkaar op een bankje en er is een militaire post met verveelde soldaten die vooruit staren.

De weg naar Zumba toe leverde prachtige uitzichten op. Omdat die vooral aan de andere kant waren dan waar ik zat, dacht een enkele medereiziger dat ik hem aanstaarde, met m'n mooie botoxlippen.
    Oftewel, het was 5,5 uur lang genietend uit het raam turen!