La Paz - Dag 2

April 1, 2023 in Bolivia ⋅ ☀️ 24 °C

De dag der verkenning van La Paz! Na een simkaart te hebben gefixt in het kantoor van Boliviaans staatsbedrijf Entel, waar ik voor het eerst deze reis een mondkapje op moest doen, ben ik op pad gegaan.

La Paz is met 3640 meter de hoogste hoofdstad van de wereld! De stad ligt in een soort dalletje tussen de hoogvlaktes aan de ene kant, en de hoge bergen aan de andere kant in. Het eerste verrassende was het aantal hoge en soms ook moderne gebouwen. Waar, Quito en Bogotá deze niet echt hadden, heeft de hoofdstad van Bolivia, toch wel armer dan de andere twee, deze wel. Tegelijkertijd heeft de stad ook nog heel veel oude gebouwen, en het allerleukste, de super oude Ford en Dodge bussen die rondrijden als openbaar vervoer! Toch weer een sprong terug in de tijd.

Mooi bruggetje naar het andere openbaar vervoer: de kabelbanen. Met aan de ene kant het hele oude openbaar vervoer op de grond, zweeft er heel modern openbaar vervoer door de lucht. Omdat er heel veel hoogteverschil in de stad is, werd in 2014 de eerste kabelbaanlijn geopend. Inmiddels zijn dit er al 10 door de hele stad heen! Vandaag maak ik er nog geen gebruik van, maar morgen ga ik m'n eigen tourtje organiseren.

Voor de rest is La Paz simpelweg een hele leuke stad om doorheen te lopen. Ondanks dat het ongeveer een miljoen inwoners heeft, voelt het totaal niet aan als grote stad. Het is gezellig druk op straat en er zijn verrassend veel gezellige parkjes verscholen tussen de gebouwen. Voor het avondeten heb ik wel echt het minst sfeervolle plekje gekozen, namelijk Chinees restaurant "Bruce Lee", dat zich in een kelder bevindt, dat blauw staat door de keuken en blijkbaar matige ventilatie.