Prasat Preah Vihear naar Kampong Cham

January 27, 2017 in Cambodia ⋅ 🌙 27 °C

Wanneer je reist, zijn er drie dingen waarmee je rekening houdt in verband met vervoer: is it fast, cheap or comfortable? Jammer genoeg voldoet je vervoer meestal slechts aan twee van de drie. Ben je er snel en comfortabel, dan is het vast niet goedkoop. Is het is het comfortabel en goedkoop, dan is het niet snel. Zoek je iets snel en goedkoop, dan kan je geen comfort verwachten.

Van Prasat Preah Vihear namen we een privé taxi naar Preah Vihear. Dit was de eerste keer dat we in een echte auto zaten sinds twee maanden (comfortabel en snel, aka niet goedkoop). Na ongeveer twee uur rijden kwamen we aan in Preah Vihear.

Daar namen we een local transport busje naar Kampong Thom (snel en goedkoop, niet echt comfortabel). We zaten in een busje waar maximum een vijftiental personen in konden, we zaten er uiteindelijk met minstens twintig man in. Twee uurtjes lekker knus en gezellig dicht bij elkaar.

In Kampong Thom moesten we overstappen naar een andere local bus. Onze eerste taak was de mensen hier ervan overtuigen dat wij echt geen veertig dollar aan een taxi gaan geven. Gewoon "no money!" blijven zeggen en voet bij stuk houden, na een tijdje houden ze toch een local minibus tegen met de simpele vraag die geroepen wordt "kampong cham?". Hop, binnen de vijf minuten zaten we op een ander busje en twee en half uur later waren we op onze eindbestemming.

(Foto' van een busstop, de markt in Sra'aem en gezelligheid in de bus.)