Dag drie: naar Kon Tum

February 11, 2017 in Vietnam ⋅ ⛅ 4 °C

Dag drie bracht een lange rit van 250 km. Gelukkig stopten we op een aantal plaatsen om de rit wat te breken. De eerste stop was een baksteenfabriek. Het proces van klei tot baksteen werd ons getoond. Daarna stopten we bij een koffieplantage waar de koffieboom in bloem stonden. De koffiebloem is wit en ruikt naar heerlijke jasmijn thee.

Omdat we niet direct koffie vonden stopten we langs een cakejeskraampje langs de weg. We aten droge, maar lekkere gele cakejes. De volgende stop was bij een houten bongo maker. Hij gebruikt enkel hout van de Jackfruit boom en leer van een buffel. Het is altijd spannend om te zien hoe ze hier lassen, hout snijden, etc. zonder enige vorm van bescherming.

Ook bij een van de vele casava plantages kregen we uitleg. Ze gebruiken vooral de worstels, dit is tapioca. Die kappen ze in stukken en drogen ze in de zon. Daarna zijn er verschilde mogelijkheden, zo kan je er tapiocameel, msg, biobrandstof etc. van maken.

We peerden in de namiddag goed door, want er moest een grote afstand afgelegd worden. We stopten nog bij een rubberplantage en een theeplantage.

Uiteindelijk kwamen we aan in Kon Tum, waar we stopten bij een houten kerk door de Fransen gebouwd. Er was net mis en ik had nog nooit zo'n volle kerk gezien.

Tijdens het rijden werden we omringd door mooie landschappen, en elke dag is een beetje anders. Eerste dag vooral door koffieplantages, tweede dag vooral peperplantages en vandaag veel rubber. Ik kijk uit naar de komende dagen.