Dag twee: naar Dray Sap

February 10, 2017 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

De tweede dag reden we eerst door het hele hoop rijstvelden. Rijstvelden hebben de groenste groene kleur, echt ongelooflijk mooi.

Onze eerste stop was een begraafplaats van de M'Nong People. Wanneer een van hen sterft, geven ze de dode negentig dagen lang drie keer per dag eten door een opening in de tombe. Na drie jaar houden ze een laatste groot herdenkingsfeest en dan wordt de dode vergeten en achtergelaten. Het graf wordt dan overgelaten aan de natuur.

We stopten bij een plek waar ze graniet in de berg halen, en bij een kerk waar gevochten werd tijdens Vietnamese oorlog. Tijdens ons dagelijks koffietje vertelde Jean over de oorlog. Een indrukwekkend verhaal, waar Jean heel gepassioneerd over kan vertellen.

Daarna hielden we halt bij een familie die rijstbladen maakt. Dit proces hadden we in Cambodja ook al gezien, maar hier was het net iets anders. Hier voegen ze maanzaad, look, ajuin en chili toe aan hun rijstbladen en ze worden achteraf gebakken.

We stopten ook bij een van de honderden peperplantages die we onderweg kwamen en het hoogtepunt was de cacaoplantage! We gingen op zoek naar een rijpe cacaovrucht en aten vers cacao fruit. Echt lekker. Ik heb drie bonen bijgehouden, zo kan ik m'n eigen cacaoplant groeien 😉

We reden door tot de Dray Sap Waterfalls. Sinds de bouw van een dam is er iets minder water aanwezig, waardoor het daar wat aanvoelde als vergane glorie, maar het bleef erg mooi. We zwommen bij een waterval en genoten van het frisse water.

's Avonds kregen we bij het eten mysterieuze vleesjes. Op de vraag "what is it?" kwam "meat, just eat it" als antwoord. Ik wil niet weten welke organen in gegeten heb, sommige ervan waren alvast erg lekker.