• Day 6–7

Hue

January 26 in Vietnam ⋅ ☁️ 21 °C

I Hue gjorde vi en 7 timmars tur på motorcykel. Vi drog lott om vilken chaufför vi skulle få. De tog väl hand om oss. Vi åkte ut på landet där vi såg små byar längs kanaler och risfält. Det händer tyvärr ofta att byarna översvämmas. Landet är platt med många floder som krossar. Det bidrar också till att landet är perfekt för risodling. Riset mättar folket och bidra även till export intäkter (20 miljoner ton ris per år). Produktiviteten har ökat kraftigt. Vad 10 män gjorde för 30 år sedan gör nu en man, påstod vår guide (?). Detta utan att använda maskiner. Nu planterar man inte risplantor utan kastar ut dem för hand. På 500 kvadratmeter med två skördar per år får man ut 450 kg ris.

I Vietnam finns 60 miljoner motorcykels/vespor. Honda är bäst och kostar ca 10 000kr och håller 15-30 år.

Vi åt en vegan lunch på ett kloster och tittade på flera tempel, bl.a. tempel där en buddhist munk 1963 brände sig själv till döds i protest mot att fransmännen promotade katolicismen och hindrade buddhismen.

Hue var kejsarstad mellan 1802 och 1945. 13 kejsare verkade här. De byggde en enormt citadell som vi besökte. Tyvärr blev 70% förstört under krigen. Bland annat så förlades den amerikanska basen i den gamla staden. Överallt ser man kulhål som påminner om kriget. Men hjälp av utländska pengar återuppbyggs nu den gamla kejsarstaden.

Vid Parfymflodgen besökte vi ett gammalt fort där vi hittade flera gevärskulor i marken.

På kvällen så besökte vi en vietnames familj som bjöd på middag och visade sitt hem. Vi betalade direkt till familjen. Detta var ännu en åtgärd av G Adventures för att stödja lokal befolkningen.