Vietnam
Trung An

• Day 6–7

Hue

January 26 in Vietnam ⋅ ☁️ 21 °C

I Hue gjorde vi en 7 timmars tur på motorcykel. Vi drog lott om vilken chaufför vi skulle få. De tog väl hand om oss. Vi åkte ut på landet där vi såg små byar längs kanaler och risfält. Det händer tyvärr ofta att byarna översvämmas. Landet är platt med många floder som krossar. Det bidrar också till att landet är perfekt för risodling. Riset mättar folket och bidra även till export intäkter (20 miljoner ton ris per år). Produktiviteten har ökat kraftigt. Vad 10 män gjorde för 30 år sedan gör nu en man, påstod vår guide (?). Detta utan att använda maskiner. Nu planterar man inte risplantor utan kastar ut dem för hand. På 500 kvadratmeter med två skördar per år får man ut 450 kg ris.

I Vietnam finns 60 miljoner motorcykels/vespor. Honda är bäst och kostar ca 10 000kr och håller 15-30 år.

Vi åt en vegan lunch på ett kloster och tittade på flera tempel, bl.a. tempel där en buddhist munk 1963 brände sig själv till döds i protest mot att fransmännen promotade katolicismen och hindrade buddhismen.

Hue var kejsarstad mellan 1802 och 1945. 13 kejsare verkade här. De byggde en enormt citadell som vi besökte. Tyvärr blev 70% förstört under krigen. Bland annat så förlades den amerikanska basen i den gamla staden. Överallt ser man kulhål som påminner om kriget. Men hjälp av utländska pengar återuppbyggs nu den gamla kejsarstaden.

Vid Parfymflodgen besökte vi ett gammalt fort där vi hittade flera gevärskulor i marken.

På kvällen så besökte vi en vietnames familj som bjöd på middag och visade sitt hem. Vi betalade direkt till familjen. Detta var ännu en åtgärd av G Adventures för att stödja lokal befolkningen.

Bai Xep & Hoi An

May 18, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 39 °C

Good day!

Vandaag zijn we weer in de bus gestapt onderweg naar een nieuwe stad, een nieuw gebied en nieuw avontuur! Maar eerst wat is er de afgelopen dagen allemaal gebeurt:

Bij mijn laatste bericht waren we onderweg vanuit Nha Trang naar de kustplaats Quy Nhon, of eigenlijk het plekje specifiek 'Bai Xep'. We kwamen als allereerst na een rustgevende en aangename treinrit vanuit Nha Trang aan in de kustplaats Quy Nonh. Hier hebben we na wat onderhandelen een taxi genomen naar ons hostel, aan het strand een kilometer of 15 verderop. Bij het hostel aangekomen zijn we vrijwel direct de zee in gedoken. De wandeling naar zee was dan ook wel een hele 2 minuten, waarschijnlijk zelfs inclusief omkleden! Enfin, na de rest van de avond te hebben genoten van de rustige zeebries en aangename temperatuur zijn we de volgende dag op zoek gegaan naar een geheime waterval. Helaas hebben we de waterval niet kunnen zien omdat een van de scooters ergens onderweg een spijker in de band heeft opgelopen. Echter dit mocht de pret niet drukken want we hebben waanzinnig mooie plaatjes mogen aanschouwen en grote visboerderijen/fokkerijen gezien. Na deze inspannende dag van ongeveer twee uur actief zijn moesten we onszelf natuurlijk wel weer even belonen met een rustige avond in de hangmat en een cocktailtje. Dat 'jezelf belonen voor zware dagen' gebeurt hier overigens met enige regelmaat, geen idee hoe dat komt.
      Bij het hostel werkte meerdere hele aardige mensen achter de bar. Deze vertelde mij dat zij ook op doortocht zijn maar een kleine pauze houden hier waarbij ze tegen een kleine verdienst gratis mochten verblijven met eten en onderdak, niet verkeerd als je het mij vraagt!
      De 3e dag moesten we (iets te vroeg naar mijn mening) uit ons bed om weer door te gaan naar de volgende stad: Hoi An. Na wat broodjes te hebben gescoord op het station stapte op de trein. Deze had wel ruim een uur vertraging dus we hadden alle tijd om dit kleine station te bezichtigen. In de stad (Da Nang) waar wij opgehaald werden door een pickup van ons hotel (ja eigenlijk veel te veel luxe voor een Backpacker) zijn we dan ook maar kort geweest.

In ons hotel aangekomen worden wij positief verrast door de luxe die ons omarmt. Een groot zwembad, een kamer met drie ruime bedden en een perfect werkende airconditioning zou dan ook ons stekkie worden voor de komende 4 dagen. Na een verfrissende duik en wonderbaarlijk lekker (en goedkoop!) eten te hebben gescoord bij een klein restaurantje in de buurt zijn we de buurt gaan verkennen. Ik had, voordat ik naar Azië ging, al de wens om terug te komen met een op maat gemaakt pak. Gelukkig staat Hoi An er al generaties lang om zijn geweldige (en grote hoeveelheden) kleermakers. Echte vakmensen! Kees en ik hebben na een korte zoektocht door de leuke straatjes een zaak gevonden die ons wilt helpen. We worden binnengevist door 3 dames die ons direct bombarderen met allemaal vragen over hoe wij het pak willen hebben, welke kleur, vorm, stof etc etc etc. Echt een nachtmerrie voor mij kwam ik snel achter (keuzestress!!) maargoed na kort beraad en de aanbevelingen van Jan Jaap en Kees, en natuurlijk de dames die ons hielpen kwamen we eruit. Volgende dag moesten we maar terug komen om 11:00,nog geen 14u later dan ons bezoek. Oké zo gezegd zo gedaan, we kwamen terug en tot onze verbazing was het pak al bijna helemaal klaar! Hier en daar wat kleine aanpassingen, 'kom maar om 14:00 weer terug' werd tegen ons gezegd. Wonderbaarlijk genoeg waren we klaar om een uur 4 die dag met passen en meten. Ondertussen dat onze pakken gemaakt werden gingen we er een beetje op uit in de stad. Genieten van de mooie straatjes, leuke lampjes die de stad verlichten en het aardige volk! Ook hebben we een tour ingepland voor morgen: snorkelen. (en misschien nog duiken voor mij als er nog een plekje vrij zou komen)

De 3e dag in Hoi An zijn we met de boot naar de dichtbijgelegen eilanden gegaan, cu lao cham. Ze hadden nog een plekje over voor mij om te duiken omdat iemand het blijkbaar erg te doen had met mij, lucky me! Ik kreeg tijdens de heenvaart nog een korte uitleg over hoe duiken ook el weer werkt want dat was inmiddels ook weer 11 jaar geleden! Na twee geweldige duiken en vrij vermoeid hebben we genoten van een grote lunch op het eiland. Althans Kees en ik want Jan-Jaap was ondertussen zeeziek geworden en zag het eten daar niet helemaal zitten, begrijpelijk! Op de terugweg naar het vaste land hebben we nog even genoten van het zonnedek en het zeebriesje. Even in het hotel een foto shoot gedaan met onze gloednieuwe pakken zijn we op één oor gestort om weer vroeg uit de veren te gaan: richting Hue, een historisch epicentrum van meerdere heersers in dit mooie land.

Tot snel en houd je haaks, of niet.. Dat moet je eigenlijk maar zelf weten ;)

Trung An