Matlagningskurs och My Son

January 29 in Vietnam ⋅ ☁️ 23 °C

Den tredje dagen i Hoi An började med en joggingtur till stranden för ett snabbt bad i mycket varmt vatten.

Sen var det dags för matlagningskurs på en restaurang som kallas Green Mango. Vi var sju personer som gjorde fem rätter tillsammans och som vi sen åt som lunch. En jätte duktig tjej lärde oss många knep till exempel hur man få en kokt kyckling att inte bli torr, hur man knäcker ägg utan att spilla, varför man skall rulla citrusfrukter innan de skärs upp, hur man får vatten att koka snabbare, hur man skär upp långa slingor av grönsaker för sallader och vårrullar m.m. Vi fick också lära oss mycket om olika grönsaker och kryddor. En jättebra kurs. Något att praktisera vid hemkomsten. Vi fick med oss recepten.

Därefter åkte vi några mil sydväst om Hoi An till My Son, ett UNESCO världsarv. Det är en gammal övergiven stad med tempel ruiner vid bergskanten. Under ca 900 år (år 300 till 1200) var stora delar av Vietnam hinduiskt. Det var Cham folket som kom från Indonesien som invaderade landet. Denna stad upptäcktes först på 1890 talet av franska arkeologer. Under Vietnam kriget bombades staden hårt av amerikanare. Nu återstår bara 20 av 70 tempel/ byggnader. Men det finns fantastisk konst som ännu gå att se och flera länder bidra nu till återuppbyggnaden.