Hoi An cykeltur och nudel tillverkning

January 28 in Vietnam ⋅ ☁️ 24 °C

Vår researrangör G Adventures, driver flera välgörenhets projekt och försöker skapa lokal affärsmöjligheter. Så när vi boka aktiviteter som en cykeltur så betalar vi direkt till det lokala företaget. På så sätt blir det också billigare för oss kunder, inga mellanhänder.

Vi besökte en restaurang och samtidigt restaurang skola, Oodles of Noodles. De anställer ungdomar på 14 månader. Träna dem i köket, ger dem engelska språkutbildning, bostad mm. Målet är att de efter detta program skall de finna ett arbete och kunna försörja sig. (Vietnam har ca 13 miljoner besökande turister varje år.) Vi besökte denna restaurang och eleverna utbildade oss i hur man tillverkar nudlar som vi sedan åt.

Sen var det dags för en cykeltur ca 10 km på landsbygden. En båt forslade oss bit upp på floden. Sen cyklade vi förbi risfält och grönsaksodlingar. Där finns så många frukter och grönsaker som vi smakade och som jag inte kände till tidigare. Vi stannade på ett ställe för att prova vietnamesiska enkla och runda flod fiskebåtar. Arrangörerna spexade med oss och lät oss snurra runt i dem.

Överallt ser vi tempel. De har ofta bilder och statyer över de fyra heliga djuren: draken, sköldpaddan, fågel Fenix och en tiger med hästsvans och krokodilskinn (kinesisk unicorn).