Someren

August 24, 2023 in England ⋅ 🌧 21 °C

Weer terug naar huis.
    Helaas een uur verloren aan de Franse grenscontrole (in Dover). Lange wachtrijen. Bij ons controleerde een chagrijnige Franse douane beamte alleen het paspoort wat alleen al enkele minuten in beslag nam. Je voelt je weer helemaal welkom in Frankrijk 🫤

De ferry was een nieuw schip: MV P&O Pioneer, die sinds juni 2023 in gebruik genomen is.
    Erg mooi van binnen en heel erg stil. Het is een hybride schip met:
    4 x diesel motor 9.8 MW
    4 x 8 MWh accu
    4 x trusters/azipods 7.5 MW
    Dankzij de accus kan het schip zonder uitstoot vertrekken/aanmeren en wordt er 40% brandstof bespaard dankzij de hybride motoren.

Ondanks het mooie schip is de zeevaart ook wel een bijzonder wereldje. Schip staat geregistreerd in Liberië, terwijl het alleen tussen Dover en Calais op en neer vaart. En het viel op dat het meeste personeel Aziatisch is. Dat deed mij herinneren aan een nieuwsbericht van vorig jaar. Destijds zijn bijna alle bemanningsleden door P&O ferries buitengegooid en vervangen door goedkoop personeel van over heel de wereld. Het toenmalige personeel werd op een zeer brute manier ontslagen door dit te verkondigen via een videoboodschap die totaal onverwachts kwam en vervolgens werd al het ontslagen bemanningsleden door beveiligers van boord begeleid. Voor de volgende overtocht zullen we maar eens kijken naar een andere maatschappij...

22 dagen vakantie:
    - 2733 km gereden
    - 13 kampeerovernachtingen (3 minder dan verwacht door de storm)
    - 8 hotelovernachtingen (2 Portsmouth, 5 Exeter, 1 Folkestone, 3 meer dan verwacht door de storm)