Lerwick, Shetland Islands, Schotland

August 10, 2015 in Scotland ⋅ ⛅ 16 °C

We worden wakker gewiegd met geruis net of er staan mensen in de cabin, het is het echte zeegevoel, alles piept en kraakt een beetje. Een prachtige zonsopgang vóór de zon er echt is, (4,30 am, plaatselijk tijd dat is een uur vooruit) ik tracht de kleuren en het gevoel te nemen op foto en film maar dat lukt niet echt. Zelfs niet als ik mij in zeven haasten aankleed en naar het sport dek ga. Toch genieten! Later blijkt dat we op dat moment het noordelijkste vasteland van Schotland ronden en daar is er sterkere stroming.
    Om 6,30 schrik ik wakker en zie een eiland voorbijschuiven, Dirk gewekt en vliegensvlug naar boven om de aanleg in Lerwick, Shetland te zien. We komen niet tot aan de kade omdat hier te weinig aanlegplaats is en moeten met tenders naar het vasteland. De tenders worden klaargemaakt, het zijn de lifeboats waar we de evacuatie oefening deden. We zijn nu zeker dat het mechanisme werkt. Er kunnen 150 personen in, dat zal wel in geval van nood zijn.
    We gaan ontbijten in 'La Fontaine' maar Dirks Noors ontbijt lijkt wel een klein voorgerecht, mijn aparte keuze was wel voldoende: muesli, 2 bruine toasts, Philadelphia kaas, een bagel en confituur.
    We zien de tenders af en aan varen van in onze cabin, we wachten nog tot de drukte wat voorbij is alvorens aan land te gaan, het is hier inderdaad heel klein. Het is 13° en bewolkt met een beetje blauw.
    Iedereen wil blijkbaar van boord en dus schuiven we maar aan in de Ocean's bar waar we een nummer krijgen om te tenderen, het gaat goed vooruit en na een kwartiertje staan we aan de kade. Eerst langs het toeristisch infokantoor om via WiFi onze blogs door te zenden en onze Stefaan zijn blog te lezen. Wat een tegenslag voor hen, zo'n 54 u onderweg dat is balen i.p.v. Bali ;-)
    Wij bezichtigen ondertussen Lerwick, blijkbaar een typische bouwstijl van Noordelijk Schotland, de highlands liggen hier niet ver af. Gelukkig is het weer prachtig geworden en kunnen we slenteren door de straatjes, we zien een tolhuis, het stadhuis en de bibliotheek. Het fort Charlotte de eerste keer gebouwd in 1664 voor kustverdediging in de tweede Anglo-Dutch war, de Engelse-Nederlandse oorlog, zoals in die tijd regelmatig ofwel de Hollanders of de Spanjaarden een aanval deden op Engeland of met uitbreiding Schotland.
    Ik denk dat het hier goedkoop wonen is zo zonder Carefours of Delhaizes en shoppingcentra, je koopt wat je nodig hebt in de hardware store en je kleding naai of brei je zelf. Volgens mensen die hier eerder waren was Lerwick veel verbeterd, twee jaar gelden was het hier doods en stonden veel winkels leeg, nu zijn er handicraft shops en koffiehuizen die de toeristen aantrekken. Spijtig dat we geen ponden bijhebben want er waren wel mooie dingetjes te koop.
    Tegen half één hadden we het wel gezien en wandelden we terug naar de tender. We kregen zelfgebakken koekjes aangeboden en chocolademelk met anijs, niet te zwaar en lekker, dit om het wachten te verkorten. De tender vóór ons had mensen met rolstoelen en looprekjes aan boord en daarom bleven we wat langer op het water wachten, speciale positie zo onder de boeg van ons schip!
    Wegens de demagnetisatie van onze keycard hadden we problemen om in en uit te scannen dus even langs het front office om dit euvel te laten verhelpen en dan een hotdog of Mexicaanse lunch aan het zwembad waar we nog van de zon genoten tot het schip afvaarde.
    Bij de afvaart om 4pm werd er getoast met gluhwein en Heineken, geen van beiden viel op dit moment in onze smaak dus namen we maar een ijsje, toch voelde je direct dat we vaarden want het werd veel frisser, daarom gingen we binnen Uno spelen tot ik naar de spa ging voor een pedicurebeurt, Dirk ging terwijl een sigaartje roken buiten.
    Het begon zelfs stilletjes te regenen, omdat we beiden geen honger hadden bleven we in de kajuit tot de 'Piano Brothers' in de showroom hun recital gaven, spetterende muziek door twee Engelse entertainers die ook optraden op het huwelijksfeest van Kate en William. Dominic Anthony Ferris met roots in West End en Elwin Hendrijanto met roots in de film composing.
    Het uurtje vloog veel te snel voorbij!
    Daarna werden we uitgenodigd op Het huis van Oranje: Dubbel Nederlands. Nederlandse snacks en Nedelandse muziek, sommigen helemaal in het oranje. Het leek wel terug onze Hollandse rijncruise van enkele jaren geleden. Een dansje konden we doen met veel moeite want het schip slingert nogal heen en weer. Een lage drukgebied boven Schotland zorgt hiervoor. Al schommelend gaan we naar bed.