A 17-day adventure by Mariatche Read more

Vertrek vanuit Rotterdam

August 7, 2015 in the Netherlands ⋅ ☀️ 24 °C

Na min of meer slecht nieuws van onze Stefaan en Peggy, vertraging naar Bali wegens aswolk!, vertrekken wij met ons Veerle naar Berchem station. Onze trein naar Rotterdam vertrekt om 10,39u we kunen dus eerst nog een koffietje nemen in de nieuwe koffieshop aan de achterkant van het station. De eerste keer dat we hier komen sinds de grote wijzigingen in fietsenstalling en ingang een hele verbetering.
    Op de trein, die van Brussel komt is het redelijk vol, onze koffers zijn te groot en te zwaar om in het bagagerek te plaatsen, dus zitten we apart, Dirk met de valiezen en ik aan de overkant. Eigenlijk nemen we drie plaatsen in maar ja dat is niet onze schuld, er is geen enkele ruimte voorzien om bagage te stallen.
    Eens in Rotterdam gaat het vlug, mooi station maar toch maar direct de taxi in naar de Wilhelminakade: cruiseterminal. Eerst valiezen afgeven en daar weten we pas dat we hutnummer 2561 hebben. Dan vliegtuigcontrole maar veel vlugger. Boven een gezondheidsverklaring invullen en dat met de blue card de echte check-in doen. Gelukkig is,het geen probleem dat Dirk's instapkaart nog thuis aan de printer ligt! Internationaal paspoort en creditcard in aanslag en nog een foto om op onze keycard te zetten en we kunnen aan boord.
    Onze cabin is beter dan verwacht, we hadden geboekt met een evt beperkt zeezicht, maar we krijgen een mooi volledig zicht en daarbij een grotere cabin dan vorige keer.
    We hebben genoeg kleerkasten, een bad en salonetje!
    De keycard werkte niet, de purser maakte ons daarop opmerkzaam want blijkbaar waren de kaarten gedegmatiseerd. Wie heeft er zijn electronisch gereedschap naast gezet?!
    Er stond een lange rij maar wij gingen ze allemaal voorbij naar de juiste persoon en we zouden een nieuwe kaart ontvangen, we werden verwezen naar het Lido dek voor de lunch.
    Sushi en dessert waren voldoende en met onze nieuwe keycard wachten we de veiligheidsdrill af. Onze valiezen uitgepakt en de nodige brochures doorgenomen en het was 15u tijd voor de instructie's. Sinds het ongeluk in Italië met de Costa wordt de procedure nu vóór het vertrek doorgenomen En verplicht, wie niet deelneemt wordt van het schip gezet.
    Als al dat volk bij liveboot 5 er ook daadwerkelijk in moet vrees is toch het recht van de sterkste!
    Om 16u vertrok het schip, met begeleiding van een mannenkoor aan de kade dat zeemansliederen zong, en harde stoomstoten, toch indrukwekkend. Eens we goed en wel gedraaid en op weg waren verpoosden we ons aan het zwembad, nu de temperatuur nog goed is en in de zon net niet te warm.
    Na onze maaltijd op het Lido dek, waar het gewoon buffet, is wandelen we hele schip rond waarbij we stranden aan de klassieke muziek in de koffiebar: Explorer's lounge. Een lekkere Explorer's koffie met Baileys en Kahlùa en voor Dirk een Italian koffie met Sambuco gaf een extra touch aan de vooral Russische piano/viool muziek.
    Om 22 u pikken we nog een film mee in de Showroom at sea: Into the Wood, een Disney die enkele sprookjes dooreen weeft! Begin goed maar wat telang getrokken. Morgen is er terug een echte show.

Dagje op zee tussen R.dam en Shetland

August 9, 2015, North Sea ⋅ ⛅ 13 °C

Heerlijk geslapen tot de zon opkwam om 5.59 am, vanaf nu gebruik ik de Amerikaanse tijdsindeling want zo wordt alles hier aangegeven.
    Even de blog bijwerken, ik kan hem alleen maar versturen als we aan land zijn, op zee is er alleen duur betalend internet want dat gaat via satelliet.
    Om 7 am naar de gym, eerst de ochtend stretch, daarna Fitness klas. Heel plezant maar vermoeiend. Dirk heeft zich ondertussen klaargemaakt om te gaan ontbijten. Op het Lido dek is het aangenaam semi-buiten zitten. De overdekking boven het zwembad is dicht, dat ondervinden we als we later even buiten gaan op het sport dek! De weersverwachting is motregen, en slechts 16°. De wolken komen aanzetten maar zijn wel mooi in kleur gevarieerd.
    Ik ga naar de voorstelling van de verschillende excursies, er zijn er slechts twee die ik echt wil doen, gezien de prijzen moet je je wel beperken. De havens waar we aanleggen zijn gelukkig nogal in wandelafstand of er is een shuttle naar de stad. Maar naar de ijsbergen en een getsjer wil ik zeker, en een bezoek rijdend over het eiland met een typisch dorp trekt mij ook aan. De uitstappen naar de walvissen of puffins (vogels) zijn waarschijnlijk toch niet rendabel want de puffins migreren in juli en de walvissen zijn helemaal onbetrouwbaar. Dirk kiest nog voor een panoratoer in Reykjavik, en we leggen alles meteen vast.
    We gaan uitgebreid eten in 'La Fontaine' even geen buffet.
    De kapitein geeft een weather report en het blijft nog een paar uur zonnig en 18° met zuidenwind dus aangenaam zitten op het bovenste zonnedek.
    Als de wolken binnendrijven als vierkante ijsschotsen gaan we naar binnen om een bad te nemen, vanavond is het gala!
    Op zijn Hollands: Kapitein's welkom toast. Voorstelling van de hogere officieren en belangrijkste crew. Daarna blijven we in het theater voor de Midnight Hour. Een spetterende show met dansen en zingen, men bracht ons terug naar onze jonge jaren: mss Robinson, late hours !..
    Het was nog zacht buiten en op het promenadedek konden we nog bijna een uurtje zitten genieten van de zonsondergang, deze is pas om 9,50 pm omdat we noordwaarts varen.
    Daarna nog genieten van een zelfgemaakte cappuccino en mijn speciale kruidenthee, vandaar dat ik een waterkokertje bij heb.

Lerwick, Shetland Islands, Schotland

August 10, 2015 in Scotland ⋅ ⛅ 16 °C

We worden wakker gewiegd met geruis net of er staan mensen in de cabin, het is het echte zeegevoel, alles piept en kraakt een beetje. Een prachtige zonsopgang vóór de zon er echt is, (4,30 am, plaatselijk tijd dat is een uur vooruit) ik tracht de kleuren en het gevoel te nemen op foto en film maar dat lukt niet echt. Zelfs niet als ik mij in zeven haasten aankleed en naar het sport dek ga. Toch genieten! Later blijkt dat we op dat moment het noordelijkste vasteland van Schotland ronden en daar is er sterkere stroming.
    Om 6,30 schrik ik wakker en zie een eiland voorbijschuiven, Dirk gewekt en vliegensvlug naar boven om de aanleg in Lerwick, Shetland te zien. We komen niet tot aan de kade omdat hier te weinig aanlegplaats is en moeten met tenders naar het vasteland. De tenders worden klaargemaakt, het zijn de lifeboats waar we de evacuatie oefening deden. We zijn nu zeker dat het mechanisme werkt. Er kunnen 150 personen in, dat zal wel in geval van nood zijn.
    We gaan ontbijten in 'La Fontaine' maar Dirks Noors ontbijt lijkt wel een klein voorgerecht, mijn aparte keuze was wel voldoende: muesli, 2 bruine toasts, Philadelphia kaas, een bagel en confituur.
    We zien de tenders af en aan varen van in onze cabin, we wachten nog tot de drukte wat voorbij is alvorens aan land te gaan, het is hier inderdaad heel klein. Het is 13° en bewolkt met een beetje blauw.
    Iedereen wil blijkbaar van boord en dus schuiven we maar aan in de Ocean's bar waar we een nummer krijgen om te tenderen, het gaat goed vooruit en na een kwartiertje staan we aan de kade. Eerst langs het toeristisch infokantoor om via WiFi onze blogs door te zenden en onze Stefaan zijn blog te lezen. Wat een tegenslag voor hen, zo'n 54 u onderweg dat is balen i.p.v. Bali ;-)
    Wij bezichtigen ondertussen Lerwick, blijkbaar een typische bouwstijl van Noordelijk Schotland, de highlands liggen hier niet ver af. Gelukkig is het weer prachtig geworden en kunnen we slenteren door de straatjes, we zien een tolhuis, het stadhuis en de bibliotheek. Het fort Charlotte de eerste keer gebouwd in 1664 voor kustverdediging in de tweede Anglo-Dutch war, de Engelse-Nederlandse oorlog, zoals in die tijd regelmatig ofwel de Hollanders of de Spanjaarden een aanval deden op Engeland of met uitbreiding Schotland.
    Ik denk dat het hier goedkoop wonen is zo zonder Carefours of Delhaizes en shoppingcentra, je koopt wat je nodig hebt in de hardware store en je kleding naai of brei je zelf. Volgens mensen die hier eerder waren was Lerwick veel verbeterd, twee jaar gelden was het hier doods en stonden veel winkels leeg, nu zijn er handicraft shops en koffiehuizen die de toeristen aantrekken. Spijtig dat we geen ponden bijhebben want er waren wel mooie dingetjes te koop.
    Tegen half één hadden we het wel gezien en wandelden we terug naar de tender. We kregen zelfgebakken koekjes aangeboden en chocolademelk met anijs, niet te zwaar en lekker, dit om het wachten te verkorten. De tender vóór ons had mensen met rolstoelen en looprekjes aan boord en daarom bleven we wat langer op het water wachten, speciale positie zo onder de boeg van ons schip!
    Wegens de demagnetisatie van onze keycard hadden we problemen om in en uit te scannen dus even langs het front office om dit euvel te laten verhelpen en dan een hotdog of Mexicaanse lunch aan het zwembad waar we nog van de zon genoten tot het schip afvaarde.
    Bij de afvaart om 4pm werd er getoast met gluhwein en Heineken, geen van beiden viel op dit moment in onze smaak dus namen we maar een ijsje, toch voelde je direct dat we vaarden want het werd veel frisser, daarom gingen we binnen Uno spelen tot ik naar de spa ging voor een pedicurebeurt, Dirk ging terwijl een sigaartje roken buiten.
    Het begon zelfs stilletjes te regenen, omdat we beiden geen honger hadden bleven we in de kajuit tot de 'Piano Brothers' in de showroom hun recital gaven, spetterende muziek door twee Engelse entertainers die ook optraden op het huwelijksfeest van Kate en William. Dominic Anthony Ferris met roots in West End en Elwin Hendrijanto met roots in de film composing.
    Het uurtje vloog veel te snel voorbij!
    Daarna werden we uitgenodigd op Het huis van Oranje: Dubbel Nederlands. Nederlandse snacks en Nedelandse muziek, sommigen helemaal in het oranje. Het leek wel terug onze Hollandse rijncruise van enkele jaren geleden. Een dansje konden we doen met veel moeite want het schip slingert nogal heen en weer. Een lage drukgebied boven Schotland zorgt hiervoor. Al schommelend gaan we naar bed.

Gjógv en Eysturoy, Faroer eilanden, Denm

August 11, 2015 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 12 °C

Heerlijk geslapen van 11 pm tot 6,30 am in een ruk. We zijn al aan de Faroer eilanden als we wakker worden, even enkele foto's van het mooie ochtendlicht en dan naar de fitness.
    Als ik terugkom is het ontbijt al gebracht, we moeten een uitgebreid ontbijt nemen want er is geen tijd voor het middagmaal, onze uitstap vertrekt om 12 md. (Midday)
    Eerst wandelen we naar het stadje Runavik, slechts enkele straten en helemaal niet zoals gisteren. Eerder Noorse bouwstijl, houten lange woningen. We wandelen de hoofdstraat door waar enkele winkels zijn. Ik vind een winkeltje met soldes (útsøla) en koop daar een 3/4e broek aan 157 Deense kronen, aan de kassa besefte ik pas dat ik mijn portemonnee in de kluis had achtergelaten, dus in snelpas terug naar de Rotterdam. Dirk bleef een beetje slenteren aan de toerist info, maar het WiFi systeem werkte niet. Na een optreden van een lokale zanger, keerden we terug om de bus te nemen naar Gjógv op het eiland Eysturoy, waar Runavik ook op ligt.
    Het motregend een beetje en de wolken hangen laag. Faroer heeft 18 eilanden, Eysteroy wil zeggen oostelijk eiland. Op het eiland Fugloy is de hoogste klip, zeker in Europa en misschien wel ter wereld: 1750 m recht naar beneden! Faroer is van vulkanische oorsprong en stilaan zinkend naar oost en west. Er is een goede verbinding tussen de verschillende eilanden, er zijn enkele tunnels en een brug. Er zijn 50.000 inwoners in Faroer maar in Kopenhagen alleen wonen al 20.000 Faroerers.
    Normaal is de gemiddelde temperatuur in de zomer 13° als het warm is dan is het 18°, ooit was het gedurende enkele uren 28° en verschillende mensen moesten naar het ziekenhuis wegens zonnebrand, maar dit is al zolang geleden dat het een herinnering van oudere mensen is. In de winter wordt het hier max -10° en er ligt nooit sneeuw! Faroer ligt in de warme Golfstroom.
    Onze bestemming wordt uitgesproken: tjekv en geschreven Gjógv. Hier zijn geen bomen omdat de laag grond/aarde te dun is en ook geeft men voorkeur aan grasland voor de schapen.
    Om normale aardappelen te laten groeien steekt men het plantgoed half in de grond, men legt er een stuk papier over en laat dit 3 jaar groeien! Om gras te laten groeien duurt het 7 jaar eer het volgroeid is en dus zaad vormt!
    In Gjógv hebben we geluk gehad met het weer, de zon kwam er door en we konden prachtige foto's maken. Ik kon zelfs mijn blog verzenden vanuit het enige hotel.
    Er is een spijtig verhaal verbonden aan hun geschiedenis: een hele familie legde bijeen om een grote vissersboot te kopen, na een storm verging deze boot en er waren maar enkele vrouwen met hun kinderen die achterbleven. De vrouwen verboden hun kinderen om op zee te gaan en zorgden zelf voor onderwijs, daardoor zijn de meeste inwoners, zelfs nu nog, onderwijzer of bediende. Er zijn slechts 30 dorpsbewoners!
    Je ziet ook alleen maar schapen buiten, koeien zijn er wel maar die staan binnen want ze zouden het gras kapottrappen met hun hoeven en dan is er alleen maar rotsen en geen grasgroei meer.
    Na een uur stapten we weer op de bus en het begon weer te regenen. In Faroer hebben we alle seizoenen op één dag zei de gids.
    Terug op het schip om half vier waren we juist op tijd voor het vieruurtje, en daarna de farewell drink in het crow's nest, helemaal vooraan boven de kapiteinsbrug. Je ziet vanuit deze bar heel mooi welke richting we uitgaan, op het vertrekuur + als het dan nog regent is het wel overvol. Gelukkig vonden we nog een zeteltje om onze Margarita en Mojito rustig uit te drinken. Tegen dat we uit de bar vertrokken scheen de zon en konden we nog een uurtje in onze cabin van het uitzicht en de zon genieten.
    Vanmiddag geen lunch dus vroeg gereserveerd in 'La Fontaine': een tafeltje voor twee.
    We kiezen á la carte voor een cannelloni en een vissoep, toen de maître 'd hotel langskwam om te vragen of alles naar wens was lachte Dirk en zei dat de soep zo lekker was dat hij wel een tweede kop luste, en direct ging hij er nog één halen. Voor ons enthousiasme zei hij!
    De zalm en fettuccine waren ook overheerlijk. Een sundae en kaasschoteltje met een kop koffie achteraf maakte dit diner één van de hoogtepunten van deze reis betreffende tafelgenoegens tot hier toe.
    Ik ben bekaf en ga meteen naar bed, Dirk gaat nog naar de show, muziek en zang, wedden dat hij niet tot het einde blijft :-)

It's pretty cool

August 12, 2015 in Iceland ⋅ ☀️ 6 °C

Ik heb een uitzonderlijke lange nachtrust gehad van 9,30 pm tot 5.30 am, alleen Dirk heb ik horen binnenkomen met een tevreden gevoel, de muziek was goed. Vannacht werd de klok weer een uur terug gedraaid. We zeilen in full speed naar Djúpivogur, IJsland. Er word een lage drukgebied verwacht aan de zuidkust van IJsland en dat wil de kapitein voorblijven. We zullen een uur eerder in Djúpivogur aankomen en alle uitstappen zijn veranderd van vertrekuur. Het is tenderen dus een hele organisatie.
    Om zes uur ben ik al aan dek om de bergen van IJsland in de verte te zien, aartsmoeilijk om te fotograferen want de camera vindt geen vast punt om scherp te stellen. Het is maar 5° maar dat gaat, alleen de wind die giert om je heen. De zonsopgang is prachtig en geeft direct warmte en kleur. Na de fitness gaan we ontbijten, Dirk heeft dan ook al zijn portie foto's genomen.
    We verzamelen in de showroom at sea om 8.45 am om de uitstap naar de ijsbergen en gletjer te doen, we zijn beiden benieuwd.
    De afstand tussen het schip en Djúpivogur is groter dan vorige keer, en het was nat, een beetje motregen. We wachten op de bus aan de kade. Djúpivogur is maar een klein stadje voornamelijk een vissershaven, de meeste boten waren uitgevaren. We stapten op de bus naar het Vatnajökull National park. Niemand had ons verwittigd dat dit meer dan twee uren rijden was, na anderhalf uur even van de enige weg af naar een gehuchtje Nes waar we even konden plassen en direct verder. Wegens het wijzigen van het uur moesten we eerst gaan lunchen, een bordje streekgerechten en een goede lobstersoep om de gaatjes te vullen. Dan nog een half uur rijden naar Jökulsarlón, hier komt heeft gletcher Breidamerkurjökull die uitmond in drie tongen een meer gevormd. Het is op dat meer dat we een boottocht maken. We worden ingescheept in zo'n duck rij-vaartuig dat kan rijden en varen en dat je soms in toeristische steden ziet. Allemaal een zwemvest aan en weg zijn we. Prachtig en met de nodige uitleg besef je wat je juist ziet en wat er gebeurt. In 1930 kwam de gletsjer of de jökull tot aan de zee, dan was het een kleine ijstijd die duurde tot eind jaren '60, daarna begon de jökull terug te trekken en men wijt dit niet alleen aan de global warming maar gewoon aan het wisselen van het klimaat door de eeuwen heen. Toch beseft men dat de vervuiling wel een belangrijke rol hierin speelt.
    Een gletsjer is alleen een gletsjer als hij door zijn gewicht naar beneden schuift. Als het een bevroren rivier is die ter plaatse bevriest en ontvriest dan is het geen gletsjer, gletsjerijs kan heel oud zijn eer het van boven helemaal naar beneden is geschoven.
    Her was wel koud op dat meer onderaan de Breidamerkurjökull, en toen we nog een stuk ijs mochten vasthouden en proeven kregen we het helemaal koud!
    De boottocht was na 40' afgelopen en na nog een stop aan het strand met zwart vulkanisch zand gingen we weer de bus op voor 3 uur. Ja, zes uur rijden en 45' pretty cool, het was de moeite waard maar met 100 € minder kostprijs zou het beter te verteren zijn.
    Op de terugweg regende het de hele tijd, we kregen nog uitleg van onze gids die met een en ander in zijn land niet zo opgezet is. Ja, ik ben een oude Viking zei hij en daarom ben ik niet zo op gezag gesteld. B.v. De bankencrisis heeft niets opgeleverd want men is terug aan het spenderen met geleend geld en men profiteert van nutteloze subsidies en verkopen van visquota. Gelukkig is men ecologisch wel verantwoord bezig want energie is voor 90% hernieuwbaar, vooral hydro- en thermo gedreven energie in de huizen en in de boerderijen die we onderweg zagen.
    Terug in Djúpivogur vlug de tender in en naar het schip zo snel mogelijk.
    We vertrekken uit de haven vroeger dan voorzien en zeilen in ijltempo naar Reykjavík i.p.v. naar Heimaey, het slechtste weer zou daar toeslaan, de 13e, en de golven van 5 á 6 m hoog zouden het tenderen (van boord gaan) onmogelijk maken. Deze beslissing is niet licht genomen, er is overlegd met de directie van de Holland-Amerikalijn maar voor de veiligheid van schip, passagiers en bemanning is dit beslist, hoe de planning er daarna gaat uitzien horen we dan wel.
    Wij genieten nog van een show en daarna ga ik naar de film 'Far from the madding crowd' met Matias Schoenaerts. De wind is hevig en al schommelend val ik in slaap.

Extra voorproefje van Reykjavík

August 13, 2015 in Iceland ⋅ 🌧 8 °C

Een bumpy night, niet zo erg als verwacht maar in het donker is het schudden van het schip wel verontrustend. Gelukkig liggen we maar op dek 2 en dat is laag in het schip, hoe hoger hoe meer dat je het rollen voelt. Maar we liggen wel vooraan en dan voel je het op en neergaan harder.
    Om half acht nemen we een warme douche en gaan ontbijten in 'La Fontaine' a la carte.
    Het zou vandaag 9° worden en een beetje wisselvallig. In Reykjavík zouden we aangemeerd liggen aan de cruise terminal, volgens het plannetje dat we ontvingen en wij hopen te kunnen gaan wandelen in de stad.
    Tot het zover is wandelen we rond op het schip en gaan we nog wat lezen.
    Tegen 11,30 am zien we Reykjavík liggen en gaan we naar het Lido dek want in de open lucht op het sports dek waai je bijna weg, en het regent nog ook.
    Tegen dat de trossen vastliggen en de loopbrug geplaatst is hebben we, ondanks dat we echt geen honger hebben, toch sushi, kaasblokjes, fruit en enkele home made koekies verorbert!
    Het waait nog steeds water en we zien de stad niet echt in wandelbereik, we wachten even af.
    Na mijn Thai tji, wegens geen fitness vanochtend omdat je niet kon blijven stilstaan, begint het op te klaren en besluiten we het er toch maar op te wagen.
    We liggen ver van de stad, helemaal in de haven achter een ander schip van de HAL, de MS Prinsendam. Een busje brengt ons gratis naar de cruise terminal, zo'n 300 m. In de terminal kan in 20' gratis WiFi gebruiken er is ook een toeristische dienst waar we een stadsplan ontvangen en natuurlijk ook souveniertjes kunnen kopen. Vandaar gaat er een bus naar de stad en die kost 12 € pp één keer heen en terug, dat vinden we wel overdreven.
    Het is wel een eind naar de binnenstad maar we wagen het erop. Langs het water, en altijd rechtdoor dan komen we er wel. Er is geen enkele aanduiding van afstand maar we hebben de hele namiddag tijd. Het zevert maar door de wind kan je toch geen paraplu gebruiken dus onze regenvest met kap zal ons moeten beschutten.
    We bezoeken een te raar museum, een natuurgebied en gaan door de binnenstad tot aan een heel nieuwe kerk en dan terug naar het water en naar het schip. Naar schatting is de binnenstad 5 km ver, want we stappen er 50' naartoe. Deze afstand heen en weer en in Reykjavík zelf rondlopen we zullen wel aan 15 km komen. De regen is van kwaad naar erger gegaan en ondanks een regenboog ging het op de duur blaasjes regenen. Doornat kwamen we terug aan, alles uitgespeeld en op kleerhangers over de cabin verspreid, en met een warm drankje kwamen we weer op onze positieven.
    Na een half uurtje rust, een hapje gaan eten, een muzikant speelde klarinet in de showroom en daarna wilden we nog naar Interstellar, de film, gaan zien. Maar Dirk viel na een half uur in slaap en de film duurt 3 u. Gelukkig hadden we hem al gezien, dus we trokken ons terug in de kajuit en naar bed.

Panoramische toer Reykjavik

August 14, 2015 in Iceland ⋅ ⛅ 12 °C

Een rustige nacht zo aan de kade. Om 5.30 am was ik weeral klaar wakker, ja met onze klok twee uur vooruit te zetten is het normale uur al 7.30!
    Ik trek mij terug onder de schemerlamp verder in de cabin zodat Dirk geen last heeft van de felle leeslamp aan ons bed. Tegen 7 u ga ik fitness stretchen, ik ben nog altijd de enige deelnemer en na afloop wisselden de coach en ik enkele persoonlijke woorden. Jennifer is van Londen, vandaag heeft ze vrij na de middag en misschien gaat ook zij tevoet naar Reykjavík, dit nadat ik haar vertelde dat het goed te doen is.
    We aten een sopeitje met weinig te soppen maar met een gewoon stuk brood en kaas lijken we wel meer ons normaal voedingspatroon te hernemen. Met het onregelmatig eetpatroon van de laatste week diende ik geweekte pruimen te eten om mijn ingewanden te activeren.
    Wat rusten en lezen in de kajuit en daarna een wandeling naar de cruise terminal en terug om wat uit te waaien, gelukkig is het even droog. Niet lang echter want we waren nog niet binnen of de regen vloog tegen de ruiten.
    Als diner ging ik de Italiaanse toer op: lasagne, paste di Angelo met skrimps, ansjovis en mushrooms. Daarbij een zelf samengestelde saus 1/2 roomsaus en 1/2 tomatensaus en a lot of cheese! De waiter moest lachten met mijn specifieke uitleg.
    Nog een half uurtje platte rust en daarna op panoramatoer in en rond Reykjavík, gelukkig met de bus want het weer blijft miezerig, een 10°.
    De gids vertelde dat Reykjavík wil zeggen smokey bay, de eerste setler die hier kwam zag de rook die uit de aarde kwam en daarom smookey bay. We rijden voorbij het zwembad waar de hot springs gebruikt worden om in te zwemmen.
    IJsland ligt half op de Europese plaat en half op de Atlantische plaat en is daarom zo actief met vulkanen, hot springs en geysers. Men heeft hier alle jaren een of twee uitbarstingen per jaar, verleden jaar was één van de zwaarste, de uitbarsting duurde zes maanden en er kwam veel lava vrij. De uitbarsting van 2010 was de bekendste het was deze waarbij het hele werelddeel stil kwam te liggen,Eyjafjallajökull, de uitbarsting was niet de grootste maar omdat ze zo hoog ging tot in de hoogste luchtlagen werd het luchtverkeer stilgelegd wegens de aswolk!
    IJsland heeft 320.000 inwoners en dit jaar meer dan 1.000.000 toeristen, werkelijk buiten proportie zeggen de gidsen, ook die van eergisteren zei dit al.
    Onze eerste stop was een mooi gebouw met geyser binnenin die regelmatig uitbarst, op timer, en bovenaan een restaurant, christmasshop en panoramaterras. Ik kocht een te gekke muts, een sneeuwmannetje en eindelijk een papegaaiduikertje, de nationale vogel van IJsland. In honderden versies te koop en bijna allemaal even slecht afgewerkt!
    Om 2,15 am werden we in de bus verwacht, maar er mankeerden nog 2 personen, toen ze aankwamen zei de mevrouw steeds: ik schaam mij dood. Blijkbaar was haar man verloren gelopen, ik denk dat hij dementerend is, hij weende bijna toen hij op de bus stapte.
    Volgende stop een herinneringskerk, die we gisteren al zagen, het beeld vóór de kerk is van Leif Errikson, de ontdekker van Amerika vóór Columbus. Kerk en standbeeld zijn uit 1930. Het beeld was een gift van de US aan IJsland ter gelegenheid van de viering van 1000 jaar parlementaire democratie. Het eerste parlement werd gekozen in 930, bestond uit 100 personen en had verschillende shefains klinkt als sheriffs. In de 12e eeuw waren ze Noors gebied en in de 17e eeuw Deens territorium. Pas in 1944 werden zij terug onafhankelijk.
    Het onderwijs is anders dan bij ons: eerst 6 j lagere school, dan 9 jaar middelbare school, de studenten kunnen maar naar de universiteit als ze 20 jaar zijn. We rijden natuurlijk langs de universiteit als we deze uitleg krijgen.
    Dan rijden we naar de oude haven, hier vertrekken nog dagelijks boten die jagen op de walvissen, ondanks het wereldwijd protest! Er zijn ook walvisboten die ze trachten te beschermen, en dan ook nog de toeristboten die ze gaan bekijken. Momenteel is het jachtseizoen en worden er dagelijks 1 tot 2 walvissen gedood!
    Terugkerend via de oude stad reden we langs de seashore die wij gisteren tevoet deden.
    Even 20' van het internet gebruik maken en dan terug aan boord gaan. We worden verwelkomt met canapéetjes en chocolademelk op de kade. We gaan deze avond niet dineren, we zitten nog vol van de hapjes van deze middag. Happy Hour slagen we deze keer niet over en daarna is het 'Indonesian Crew show' de crew van het schip bestaat voor 50% uit Indonesiëers en zij hebben een showtje in elkaar gestoken. Heel plezant, het songfestival zullen ze wel niet halen maar met hun enthousiasme komen ze al heel ver.
    O, ja tussenin zagen we nog een amusante film: 'This is where I leave you'
    Vannacht schommelen we rustig verder, onder de ochtend zou het weer prijs zijn, het zwembad is al afgedekt en men verwacht golven van 3 m hoogte. Slaapwel.

Ísafjörður Scenic Cruising

August 15, 2015 in Iceland ⋅ ⛅ 12 °C

Moederkensdag, maar hier zal dat niet te merken zijn het is de Antwerpse en niet de internationale.
    We komen al aan rond 7 am, Dirk gaat aan dek om de omgeving vast te leggen maar ik blijf deze keer slapen in de cabin. Pas om 8.30 am wordt ik wakker en maken we ons klaar voor het ontbijt.
    In de voormiddag kunnen we gewoon aan wal gaan via de loopbrug maar vanaf 12 md moeten we waarschijnlijk tenderen want het is hier een ondiepe haven en het schip is te diep om bij laag water aan de kade te liggen. 'T is weer eens een ander aspect.
    De twee uur film op ongemakkelijke bank heeft mijn rug gekraakt, ik kan amper bewegen, dat begint al goed, geen fitness vandaag. Even langs het Medical Center en met enkele Ibuprofen zou het moeten overgaan.
    We liggen hier in de meest noordelijke haven die we aandoen, er is weinig wind en een 11°.
    Een uitstap met een klein vliegtuig was ook mogelijk om even over de poolcirkel te vliegen, maar die passeren we vanavond zo wie zo.
    Isafjördur is een historisch stadje aan de ruwe Westfjord regio, sinds eeuwen was het een hoofdplaats van de visindustrie en handel. Tegenwoordig is het vissen zoogoed als voorbij maar het toerisme is een groeiende economie.
    Er zijn mooie houten huizen uit de 18e eeuw, de oudste van IJsland.
    Wij wandelen door het stadje en bezoeken het vroegere hospitaal dat nu een bibliotheek en gemeenschapshuis is. De zon komt erdoor en het is aangenaam wandelen. Ik tracht een typisc gebak: ijcelandcake te kopen maar net als in Reykjavík kijkt men een beetje onbegrijpend. We nemen dan maar een biertje in een soort reizigerscafé, 2.200 ISK zo'n 8 € per glas, voor de rest waren er alleen bakkerijen met koffieservice.
    Tegen tweeën voel ik dat mijn maag en heup beginnen op te spelen en ik haal nog juist de cabin waar ik, na inname van Ibuprofen, direct in slaap val. Dirk gaat alleen lunchen en houd mij dan gezelschap in de zetel zonder dat ik dat zelf besef.
    De Rotterdam was toch aan de kade blijven liggen, omdat er maar 1,5 m diepgang was moest er zeer voorzichtig weggevaren worden.
    Als we om 6 pm de poolcirkel overschrijden dan sta ik maar op om te gaan eten want buiten die toastjes deze morgen en een stuk cake heb ik nog niets gegeten.
    Alles staat overhoop op het Lido dek, er wordt gepoetst, geschilderd, het zwembad maakt hoge baren en de zee is nogal ruw, dat alles maakt dat ik maar terug naar bed ga. Hopelijk morgen een betere dag. Dirk gaat nog een sigaartje roken op het sportsdek.

Stadswandeling in Akureyri

August 16, 2015 in Iceland ⋅ ⛅ 15 °C

Vrij goed geslapen en rond 7 am naar dek omdat we Akureyri bereiken, onze laatste haven in IJsland. Een licht ontbijt moet mijn maag tot rust brengen en dan gaan we de stad in.
    Akuteyri heeft als bijnaam de hoofdstad van North Iceland te zijn. Hier zou reeds van in de 9e sporen van bewoning gevonden zijn, maar in 1562 werd het in officiële documenten een stad genoemd.
    Tegenwoordig is Akureyri een vooraanstaande haven en een economie gebaseerd op visvangst. Het is ook een basis voor bikers en backpackers. Verder is er een botanische tuin, de moeite waard. Een modernistische kerk gewijd in 1940 en één winkelwandelstraat.
    Het valt ons op dat het een groene stad is met veel bomen, in tegenstelling met de rest van IJsland waar bomen eerder schaars zijn. Mogelijk wegens slechte groei of omdat ze in vorige eeuwen werden gebruikt als bouwmateriaal voor huizen en schepen?
    Er is zelfs een herbebossingsprogramma lopende, je koopt een jonge boom met certificaat en hij wordt met jouw naam erbij in de natuur geplant.
    Na een goede wandeling gaan we terug aan boord tegen 1 pm. Even een beetje eten, voor mij alleen maar wat brood en Ibuprofen, Dirk geniet gelukkig wel van verschillende gerechten uit het buffet. Aan de achterkant van het schip kunnen we rusten en genieten van het uitzicht als we Akureyri verlaten en de Ejafjordur (naam van de fjord) doorvaren naar open zee.
    We verlaten de haven om 2.45 pm en de fjord zelf om 5.20 pm onderweg zagen we nog walvissen, geen grote potvissen maar een kleinere soort zoals in Canada.
    Het is licht bewolkt en zo'n 15°. Eens we terug op volle zee zijn voel je het deinen van het schip weer, de golven zijn 1 a 1,5 m hoog.
    Even langs het Lido voor een hap en dan naar de show van Iris Croes. Een Nederlandse muzikante die ook liedjes schrijft en enkele jaren geleden de talentenshow won in Nederland. De klank was niet zo goed maar ik denk dat het wel OK was gezien de enthousiaste reacties van de Nederlanders.
    Voor mij was de avond alweer voorbij, naar bed om 9 pm.

Zeedag van IJsland naar Noorwegen

August 17, 2015, Norwegian Sea ⋅ ⛅ 15 °C

Ondanks alles een goede nachtrust. Omdat we de klok een uur mochten terugdraaien hadden we een langere nacht. Voorzichtig gaan ontbijten vooral toast, en dan wat lezen in de cabin.
    We hebben een uitnodiging gekregen om te gaan brunchen van de Mariner Society.
    We komen te zitten aan een tafel met 4 Belgen en 4 Nederlanders, het is leuk om eens gezellig te kunnen praten. Jammer dat er zoveel lawaai is dat we alleen onze tafelbuur kunnen verstaan en met de anderen meer converseren in gebarentaal.
    Mijn glaasje champagne ging grotendeels naar Dirk, de soep at ik zelf op en de kip heb ik nauwelijks aangeraakt, het kleine lekkere gevulde pannekoekje ging nog juist naar binnen. Dan weer platte rust tot 4 pm, Dirk stuurde ik naar het Lido om daar een sigaartje te gaan roken met een borreltje. De zon schijnt het is zo'n 13° en heel zuivere lucht net of het heeft wat gevroren.
    Alle Indonesiërs van de crew zijn vandaag in batik shirts gekleed het is hun independence day. Als ik hun gelukwens met de feestdag zijn ze in de wolken. Om 3 pm was er een Indonesische thee ceremonie met specialiteiten van hen, ik heb echt spijt dat ik dat gemist heb, het was al te laat toen ik er aan dacht.
    We gingen dan maar naar de lounge om een spelletje Uno te doen.
    Toen we gingen eten om 7 pm nam ik 'chicken a la king' een soort kippenragout, met bloemkool en aardappelgratin, en wonder boven wonder dat smaakte mij voor de eerste keer in drie dagen!
    Daarna de show met allemaal Europese songs en vliegensvlug naar de kajuit want het eten moest eruit. Dirk ging nog een wonderschone zonsondergang fotograferen maar ik trok mij weeral terug in bed. Versteven van de kou kon Dirk gelukkig nog een kop cappuccino maken en mijn rug invrijven met tijgerbalsem, dat kan ik in de loop van de dag niet doen want dan gaat iedereen lopen. Met onze klok weer een uur vooruit kwamen we op onze Europese tijd en was het toch al 11 pm toen we naar bed gingen.