Satelita
  • Dzień 1

Met bus -> Koblenz per schip -> Boppard

25 listopada 2014, Niemcy ⋅ ⛅ 6 °C

Om 7 u vertrekkensklaar, Stefaan was vandaag onze chauffeur, niet zo ver, we vertrokken aan de luchthaven van Deurne. Niet met een vliegtuig echter maar met een dubeldekbus, ze bracht ons tot Koblenz waar het riviercruiseschip op onze inscheping zou wachten.
    Het was nog donker en voor de eerste keer dit jaar nachtvorst, je zag het goed onderweg, alles wit en hoe verder naar Duitsland hoe kouder het eruitzag, wel prachtige zichten. We namen nog mensen mee vanuit Hasselt en Sint Truiden zelf waar het organiserend reisbureau "De Blauwe Vogel" gevestigd is.
    Één plasstop aan de Duitse autobahn en even na 13u waren we in Koblenz.
    Mooi schip, groter en moderner dan vorige riviercruise, twee bussen werden uitgeladen en we werden ontvangen zoals op een zeecruiser, cabinepersoneel mooi in uniform ze brachten ons naar onze kajuit nr 109 op het Neptunedek. Onze valiezen werden door het personeel uitgeladen en aan de kajuiten geplaatst. Wij werden aan het restaurant verwacht. We haasten ons een beetje want we wilden naar een tafel voor 2 vragen, dat is rustig. En we waren als tweede koppel aan het restaurant dus,opdracht geslaagd. Gelukkig waren er enkele tafeltjes voor twee.
    Het is een gevarieerd gezelschap, veel koppels van ronde de 50 schat ik maar ook dertigers,helemaal niet zoals op de Rijncruise van 2011 waar wij bij de jongsten waren, en hier zijn deze keer géén rollators!
    We kregen een soort creditkaart die ons toegang geeft tot de kajuit wat uitleg en een lekker middagmaal:
    Wortel gembersoep met koriander
    Gebraden varkensvlees met witbiersaus, vichyworteltjes en gebakken aardappeltjes
    Vanille-ijs met franbozencompote
    Koffie
    Na ons souper zijn we vrij om Koblenz te bezoeken, het is stralend weer, nochtans was het schip hier niet gemakkelijk geraakt door de mist. Je ziet maar hoe het weer kan veranderen.
    Dirk heeft pijn aan zijn hiel en ik wil percé nog langs enkele plaatsen gaan die we in 2011 bezocht hebben dus aan de kerstmarkt splitsen we, ik stap door en Dirk doet het wat langzamer. We zien elkaar terug op het schip en kunnen weeral wat vertellen omdat we beiden iets anders zagen.
    Normaal zou het schip afvaren om 18 u maar door een panne aan de ophaalbrug blijft het te lang duren en het wordt toch zo donker dat we van de afvaart niets meer zouden zien, trouwens de hotel director verwacht ons voor de welkomsreceptie, en die mogen we niet missen omdat er de veiligheidsinstructies worden uitgelegd in geval van onheil.
    Daarna gaan we dineren, eens te meer het vermelden waard:
    Courgette auberginesalade met belsamicodressing en mozzarella (heel novelle cuisine ->weinig)
    Heldere tomatensoep met vermicelli
    Kalkoensnitsel met Bourgondische saus (Dirk) en voor mij bloemkoolstrudel met roquefortsaus
    Kerststollenparfaut met sinaasappelsalade in Grand Marnierdressing.
    Koffie
    Allemaal heel lekker en voor ons genoeg, aan de tafel naast ons had men niet genoeg, en zij kregen de raad om in de toekomst op voorhand aardappelen bij te vragen.
    Ruim een uur te laat, om 9,15 u, legden we aan in Boppard maar we gingen toch nog even het stadje in al was het maar om ons eten le laten zakken.
    Czytaj więcej